Цифровий інструментарій брендингу територій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2024(156)04

Ключові слова:

брендинг територій, цифровий брендинг, цифрове середовище, цифровий маркетинг, цифрові канали, методи та інструменти цифрового маркетингу

Анотація

Для розвитку та просування сіл, селищ, міст, регіонів, країн у сучасному світі активно засто­со­вується брендинг територій. І якщо раніше для ефективного брендингу та просування дос­татньо було традиційних маркетингових інстру­ментів, сьогодні обовʼязковим стає вико­ристання методів та інструментів цифрового маркетингу (ЦМ). Метою статті є обґрун­ту­вання й систематизація методів та інстру­ментів цифрового маркетингу для брендингу територій. Під час проведення дослідження застосовано загально­наукові та спеціальні мето­ди: діалектичний, аналізу та синтезу, індук­ції й дедукції, порівняльного аналізу, групу­вання, структурно-логічний, логічного узагаль­нення результатів, а також графічний. Визна­чено сутність та обґрунтовано принципи й функції брендингу територій. Виокремлено сег­менти цільової аудиторії для просування брендів територій: інвестори, підприємці, населення, ту­рис­ти. Зазначено напрями розвитку бренду Украї­ни та її територій. Розкрито внутрішні та зовнішні фактори маркетингового середо­вища територій і наведено поняття брендингу територій у цифровому середовищі. Обґрун­товано й система­тизо­вано цифрові канали, методи та інстру­менти брендингу територій.

Біографії авторів

Тетяна ЯНКОВЕЦЬ, Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу Державного торговельно-економічного університету

Ілона ЛЕВИЦЬКА, Державний торговельно-економічний університет

аспірант кафедри маркетингу Державного торговельно-економічного університету

Посилання

ADVIN. (n. d.). 3D marketing is a new marketing trend. https://www.adv.ua/article/3d-marketing-novij-marketingovij-trend

Anholt, S. (2010). Definitions of place branding - Working towards a resolution. Place branding and public diplomacy, (6), 1-10. https://doi.org/10.1057/pb.2010.3

Bilovodska, O., & Haydabrus, N. (2012). Theoretical and methodological principles of creating a city brand. Marketing and Innovation Management, 1, 35-43.

Borysenko, O. S., Yarmolyuk, O. Ya., & Fisun, Yu. V. (2019). The scientific basis of the promotion of territorial marketing in Ukraine. Market infrastructure: electronic scientific and practical journal, 31, 213-221. Black Sea Research Institute of Economics and Innovation.

Bubenets, I. G., & Slomintsev, D. M. (2022). Modern aspects of digital marketing: key performance indicators. Business Inform: international scientific economic journal, 271-276. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-11-271-276

Dyadyk, T. V. (2020). Branding and Internet branding are the most important tools for building a companyʼs brand. Economic space, (156), 124-128. https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-22

Ekiyor, A., & Altan, F. (2020). Marketing Communication and Promotion in Health Services. Promotion and Marketing Communications. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.91656

Feshchenko, R. (n. d.). 100 great Ukrainians. NV. https://nv.ua/ukr/ukraine/events/100-velikih-ukrajinciv-nv-nazivaye-tih-hto-viznachav-perebig-istoriji-50265222.html#100ua

Framework of digital competence of citizens of Ukraine (DigCompUA for Citizens 2.2). (2021). Diya. Digital education. https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf

Ghosh, O. (2021, April 9). Five principles of regional branding. Reputation Capital Group. https://reputationcapital.blog/2021/04/p-iat-pryntsypiv-brendynhu-rehionu/?lang=uk

Glukha, V. (2014). Improvement of the economic mechanism of state regulation of depressed regions by implementing territory branding strategies. Economy and the State, 3, 128-130.

Godovanyuk, A. V., & Gerasimova, T. I. (n. d.). Digital marketing: trends and benefits. https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/323.pdf

Grechanyk, O., Khlebnikova, T., & Temchenko, O. (2022). Digital marketing as a tool for anti-crisis development of enterprises. Economy and society, (43). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-78

Grosul, V, & Balatska, N. (2020) Digital marketing as an effective tool for anti-crisis development of the restaurant business during the pandemic and its recession. Entrepreneurship and Innovation, 11(2), 9-12.

Guzenko S., Mishchenko S. (2023, July 10) Digital marketing: basic concepts and tools. Elit-Web. https://elit-web.ua/ua/blog/digital-marketing-chto-ehto

Hayduk, J. (2024, July 11). The population of Ukraine in 2024 and methods of solving the demographic crisis: an expertʼs forecast. Fakty. https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20240507-naselennya-ukrayiny-u-2024-roczi-ta-metody-vyrishennya-demografichnoyi-kryzy-prognoz-eksperta

Iankovets, T. (2024). Search engine marketing in creating website user impressions. Scientia·Fructuosa, 153(1), 40-69. https://doi.org/10.31617/1.2024(153)03

Iankovets, T. M. (2019). Digital technologies to increase the value of brands. Bulletin of KNTEU, 4(126), 85-100. https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(126)08

Iankovets, T. M. (2022). The mechanism of managing digital marketing of the enterprise. Modern problems of management: materials of the XVIII International Scientific and Practical Conference, 229-230.

IMD - International Institute for Management Development. (2024). World Competitiveness Ranking. https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness-ranking

Kainova, T. V. (2014). Marketing of the region as a factor of innovative development. Academic Review, 2(41).

Kiwop. (2020, April 16). Digital Marketing: What it is, what itʼs for and examples of strategies. https://www.kiwop.com/en/blog/digital-marketing-what-it-is-and-what-it-is-for-2

Klimova I., Arkhipova T., & Tarasov I. (2023). Marketing and branding of regions. Scientific perspectives, 5(35).

Kopchak Y. S., Vasyuk I. V., & Hryhoruk A. A. (2021). Territorial marketing as a tool for the effectiveness of the regionʼs functioning. Scientific perspectives. 11(17). 270-280.

Kosar, N. S., Vintonyak, A. A. (2023). The influence of factors of the marketing environment on the development of retail trade in Ukraine. Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development problems, 1(9), 50-59. https://doi.org/10.23939/smeu2023.01.050

Kuzmak, O. I., & Shaydyuk, A. S. (2020, December). Modern marketing technologies as a tool of effective management of enterprises in the conditions of globalization. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy", Economics, 19(47). https://doi.org/10.25264/2311-5149-2020-19(47)-57-63

Law of Ukraine "On Tourism" No. 324/95-VR. (1995, September 15). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text

Levchenko, I., & Danilenko, A. (2024) The impact of digital marketing on the development of online stores. Economic Horizons, 2-3 (28), 70-79. https://doi.org/10.31499/2616-5236.1(23).2023.273361

Levytska, I. (2024, April 18). "Made in Ukraine" brands as a factor in the development of Ukraine. Marketing strategies, entrepreneurship and trade: current state, directions of development: Materials V International. science and practice Internet conf. (Kyiv, April 18, 2024): abstracts of reports, 99-100.

Levytska, I. V. (2024 March 14). Classification basis of territorial branding in Ukraine. Brand management: marketing technologies: theses add. VI International science and practice сonf. https://knute.edu.ua/file/MzEyMQ==/a747ab537882fe0bcd259c9528871e1d.pdf р. 612-614

Makhnachova, N. M., Semenyuk, I. Yu., & Remenyuk, Ya. A. (2020). Adaptation of global trends in territory branding to Ukrainian requests. Public administration: improvement and development, (10). https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.10.33

Marchuk, O. O. (2018). Digital marketing as an innovative management tool. Economy and society, (17), 296-299. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-43

Mazurkevich, I. (2021, September 14-16). Study of the structure of the marketing environment of tourism business enterprises. Socio-political, economic and humanitarian dimensions of the European integration of Ukraine: coll. of science ave. IX Internat. science and practice conf., (3), 201-210.

Melnyk, L. G., & Derykolenko, A. O. (2020). Digital marketing tools as a means of promoting the products of domestic industrial enterprises. Effective Economics, (3). https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.3.7

Oklander, M. A., Oklander, T. O., & Yashkina, O. I. (2017). Digital marketing is a marketing model of the 21st century (monograph). Odesa, Astroprint.

Pavlenko, A. F., Reshetnikova, I. L., & Vojchak, A. V. (2008). Marketing: KNEU.

Poita, I. O., Mosiychuk, I. V., & Kalinichenko, O. O. (2023). Digital marketing: current state and development prospects in Ukraine. Business Inform, (7), 219-224. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-7-219-224

Ponomarenko, I. V., Pavlenko, V. M., Morhulets, O. B., Ponomarenko, D. V., & Ukhnal, N. M. (2024, February 2) Application of artificial intelligence in digital marketing. 6th Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software Engineering, 155-166.

Project PROMIS. (2019). Branding and marketing of territories. What is the secret of the most successful cities in Ukraine? Case stages. http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/Case_Study_PLEDDG_Regional_BrandingMarketing_2019.pdf

Rein, I., Kotler, P., & Haider, D. (1993). Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. The Free Press

Reshetnikova, I. L. (2013). Marketing [Electronic resource]: cases, situational exercises, test tasks: practicum. KNEU.

Romanenko, L. F. (2019). Digital marketing: essence and development trends. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, (23), 80-84.

Rud, N. T. (2021). Brand as an intangible asset in the innovation economy. Economic Forum, 1(4), 94-100. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-4-13

Samodai, V. P., Mashina, Y. P., & Kovtun, G. I. (2023). Methodical principles of brand creation. Economy and society, (47).

Sevonkaeva, O. O. (2014). Marketing communications. KNEU.

Shevchenko, T. (2023, July 15). What is digital marketing: basics, channels and tools? Wizeclub. https://wizeclub.education/blog/shho-take-digital-marketing-osnovi-kanali-ta-instrumenti

Shmychkov, M. (2022). 12 simple stages of SEO site promotion. Seoquick. https://seoquick.com.ua/ua/seo/

Shvets, M., & Vorontsovsky, V. (2024) What is digital marketing: basic tools, channels and metrics. ITstatti. https://itstatti.in.ua/internet-marketing/804-shcho-take-digital-marketing.html

Skilʼky-skilʼky? (2024, June 10). The share of men among Ukrainian refugees in the EU has increased to 22%. https://skilky-skilky.info/chastka-cholovikiv-sered-ukrainskykh-bizhentsiv-v-yes-zrosla-do-22

Smerichevskyi, S. F., Petropavlovska, S. E., & Radchenko, O. A. (2019). Brand management. NAU.

Studinska, G. Ya. (2020, September 18). Branding as a tool to overcome the consumerist strategy of the countryʼs development. Materials of the 1st All-Ukrainian conference "BOHOLIBSʹKI CHYTANNYA". Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Grigory Skovoroda.

Tanasiychuk, A. M. (2023). Development of brand communications in the digital environment. Transformational Economics, 3(03).

The Economist. (2024, June 26). The Global Liveability Index 2024. https://www.economist.com/graphic-detail/2024/06/26/the-worlds-most-liveable-cities-in-2024

The Investopedia Team. (2024, January 25). What Is Digital Marketing? Types and Examples. Investopedia. https://www.investopedia.com/terms/d/digital-marketing.asp

TPBO. (2015, June 26). Philip Kotler on Place Marketing, Branding and Why We Need to Rethink Capitalism. https://placebrandobserver.com/interview-philip-kotler

Tsymbalenko, N. V. (2021, October 19) Peculiarities of marketing activity in the conditions of digitalization of the economy. Globalization challenges to the development of national economies: theses of the reports of the II International science and practice Conf., 358-360.

Urupa, I. O. (2023). Theoretical concept of branding in conditions of business relocation. Problems of modern transformations. Series: Economics and Management, (9). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-9-04-04

Vdovichena, O. G., Shuprudko, N. V., & Vovk, S. V. (2020). Development of regional brands (practice of regions of Ukraine). Economy and State, (11), 69-74.

Zayachkovska, G. A. (2011). The countryʼs tourism brand. Economy of Crimea, 3(36), 274-277.

Zolyak, V. V., & Horchikova, A. O. (2022). Modern practice of territory branding. Scientific journal "Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadsky, 33(72), 6(2), 177-181. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.6.2/30

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-05

Як цитувати

[1]
ЯНКОВЕЦЬ T. і ЛЕВИЦЬКА I. 2024. Цифровий інструментарій брендингу територій. Scientia fructuosa. 156, 4 (Вер 2024), 58–81. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2024(156)04.

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ ТА МЕНЕДЖМЕНТ