Ідентифікація контенту національного брендингу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(124)01

Ключові слова:

національний брендинг, національний бренд, бренд територій, територіальний брендинг, брендинг місця, брендинг дестинації, бренд держави, держав­ний брендинг, бренд країни, брендинг країни, вартість (цінність) бренду, ідентифікація контенту, модель, міжнародне середовище, інформаційні екстерналії

Анотація

Систематизовано наукові підходи до визначення поняття "брендинг". Уточ­нено етапізацію трансформаційних змін концепції брендингу, у межах якої додат­ково виділено етап креативного багатогранного брендингу. Визначено сутність поняття "ідентифікація контенту національного брендингу". Проведено порівняль­ний аналіз та ідентифіковано взаємозв’язок між поняттями "бренд країни", "брендингкраїни", "бренд територій", "територіальний брендинг", "бренд держави", "державнийбрендинг", "національний бренд", "національний брендинг". Обґрунтовано економіко-математичний опис ідентифікації контенту національного брендингу та побудо­вано модель оптимізації його результатів з урахуванням ймовірності негативного впливу інформаційних екстерналій. Представлено динаміку вартості національних брендів різних країн світу впродовж2013–2018 рр. як цільового результату націо­нального брендингу.

Біографії авторів

Анатолій МАЗАРАКІ , Київський національний торговельно-економічний універститет

д. е. н., професор, ректор

Галина П’ЯТНИЦЬКА , Київський національний торговельно-економічний універститет

д. е. н., професор, професор кафедри менеджменту

Олег ГРИГОРЕНКО , Київський національний торговельно-економічний універститет

к. т. н., доцент, доцент кафедри інженерно-технічних дисциплін

Посилання

Olins, W. (2002). Branding the nation – the historical context. Journal of Brand Management. (Vol. 9). Is. 4. (pp. 241-248) [in English].

Anholt, S. (2013). Beyond the Nation Brand: The Role of Image and Identity in International Relations. The Journal of Public Diplomacy. (Vol. 2). Іs. 1. Art. 1. (pp. 6-12) [in English].

Aaker, D.A. (2009). Brand Leadership: Building Assets In an Information Economy. Free Press [in English].

Dinnie, K. (2015). Nation Branding. Concepts, Issues, Practice. 2nd ed. Routledge [in English].

Fan Y. (2007). Soft power and nation branding: Brunel Business School Research Papers. Retrieved from http://bura.brunel.ac.uk/bitstream/2438/1863/4/Soft%2BPower%2BCh.pdf [in English].

Kotler, P., & Gertner, D. (2002). Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of Brand Management. Apr. (Vol. 9). (pp. 249-261) [in English].

Evans, G. (2003). Hard-branding the cultural city – from Prado to Prada. International Journal of Urban and Regional Research. (Vol. 27). Іs. 2. (pp. 417-440) [in English].

Mel’nyk, T., & Varibrusova, A. (2018). Nacional’ni brendy u global’nij ekonomici: komparatyvnyj analiz [National brands in the global economy: comparative analysis]. Zovnishnja torgivlja: ekonomika, finansy, pravo – Foreign Trade: Economics, Finance, Law, 5, 32-54 [in Ukrainian].

Shul’gina, L. M., & Leo, M. V. (2011). Brendyng: teorija ta praktyka (na prykladi ob’jektiv komercijnoi’ neruhomosti) [Branding: theory and practice (on the example of commercial real estate)]. Kyi’v-Ternopil’: Aston [in Ukrainian].

Studins’ka, G. Ja. (2016). Brend u nacional’nij ekonomici Ukrai’ny [Brand in the national economy of Ukraine]. Kyi’v: DNDIIME [in Ukrainian].

Mel’nyk, T. M., Varibrusova, A. S. (2018). Determinanty formuvannja nacional’nogo brendu v umovah global’noi’ konkurencii’ [Determinants of the formation of a national brand in the conditions of global competition]. Formuvannja rynkovyh vidnosyn v Ukrai’ni – Formation of market relations in Ukraine, 1 (200), 137-142 [in Ukrainian].

Kaneva, N. (2017). The Branded national imagination and its limits: insights from the postsocialist experience. Strategic Review for Southern Africa. (Vol. 39), 1, 116-138 [in Ukrainian].

Žugić, J., & Konatar, A. (2018). Comparative analysis of the value of nation brands. Ekonomski Vjesnik / Econviews: Review of contemporary business, entrepreneurship and economic issues. (Vol. 31), 1, 179-191 [in English].

Studins’ka, G. Ja. (2016). Brend jak indykator dysproporcii’ regional’nogo rozvytku [Brand as an indicator of disproportion of regional development]. Ekonomichnyj visnyk universytetu – Economic Herald of the University, 29/1, 169-176 [in Ukrainian].

Polishko, G. G. (2015). Nation branding and its stakeholders: analysis of European and Ukrainian approaches. Visnyk Dnipropetrovs’kogo universytetu – Bulletin of Dnipropetrovsk University. (Vol. 7). (pp. 73-82) [in English].

Mamuti, A., Özgüner, D. (2014). Nation branding as a means of attracting FDI: the case of Bosnia and Herzegovina. International Journal of Business and Globalisation. (Vol. 13), 2. (pp. 197-208) [in English].

Mark Ritson on branding: Norse fire smokes out bland brands. (2006). January. Retrieved from https://www.campaignlive.co.uk/article/mark-ritson-branding-norsefire-smokes-bland-brands/534969?src_site=marketingmagazine [in English].

Anholt, S. (2006). Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. 1st ed. Palgrave Macmillan [in English].

Jobber, D., & Fahy, J. (2012). Foundations of Marketing. (4nd ed.). UK: McGraw Hill Education [in English].

Kotler, F., & Keller, K. (2006). Marketing menedzhment [Marketing management]. (12nd ed.). SPb.: Piter [in Russian].

Center on Global Brand Leadership. (n.d.). www.globalbrands.org. Retrieved from http://www.globalbrands.org [in English].

Biljuk, I. L. (2016). Brendyng mist v anglomovnomu komunikatyvnomu prostori: verbal’na i vizual’na skladovi [Branding of cities in the English-speaking communicative space: verbal and visual components]. Candidate’s thesis. Zhytomyr [in Ukrainian].

Ivashova, N. V. (2011). Misce brendyngu v suchasnyh marketyngovyh koncepcijah [Branding place in modern marketing concepts]. Marketyng i menedzhment innovacij – Marketing and Innovation Management, 4. (Vol. ІІ). (pp. 89-97) [in Ukrainian].

Pokras, O. S. Znahodzhennja integral’nogo pokaznyka pryvablyvosti krai’n v aspekti terytorial’nogo brendingu (Finding an integral indicator of the attractiveness of countries in terms of territorial branding). (n.d.). www.freit.org. Retrieved from http://www.freit.org/WorkingPapers/Papers/Other/FREIT901.pdf [in Ukrainian].

Pavlenko, A. F., Reshetnikova, I. L., & Vojchak, A. V. (2008). Marketyng [Marketing]. A. F. Pavlenko (Ed.). Kyi’v: KNEU [in Ukrainian].

Bjeljavcev, M. I., & Ivanenko, L. M. (2005). Marketyng [Marketing]. Kyi’v: CNL [in Ukrainian].

Mokina, S. M. (2014). Evoljucija formuvannja koncepcii’ brendu robotodavcja [Evolution of the formation of the concept of the employer’s brand]. Ekonomika harchovoi’ promyslovosti – The economy of the food industry, 4 (24), 57-64 [in Ukrainian].

Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. NY: The Free Press [in English].

Anholt, S. (2007). Competitive Identity: A new model for the brand management of nations, cities and regions. Policy & Practice: A Development Education Review. (Vol. 4). Spring. (pp. 3-13) [in English].

Shtan’ko, V. I. (2008). Suchasni informacijno-komp’juterni tehnologii’ jak chynnyk transformacii’ sociokul’turnoi’ real’nosti [Modern information and computer technologies as a factor of the transformation of socio-cultural reality]. Visnyk Harkivs’kogo nac. un-tu im. V. N. Karazina – The Journal of V.N. Karazin Kharkov National University. (Vol. 36), 829, 23 [in Ukrainian].

Anhol’t, S. (2007). Sozdanie brenda strany [Creating a brand of a country]. Brendmenedzher – Brand Manager, 1, 36-44 [in Russian].

Anholt, S., & Hildreth, J. (2005). Brand America: The Mother of All Brands (Great Brand Stories series). Cyan Communications [in English].

Moisescu, O. I. (2009). Country Branding: Conceptualization and Review. Marketing – from information to decision: Intern. Conference, Cluj-Napoca (Romania), 30-31 Оct. (2nd ed.) Risoprint [in English].

Ljul’chak, Z. S., Lipencev, A. A., & Galushhak, Ju. I. (2012). Nacional’nyj brend ta brendyng u konteksti mizhnarodnyh podij. Logistyka [National brand and branding in the context of international events. Logistics]. Zbirnyk naukovyh prac’ – Collection of scientific works. Je. V. Krykavs’kyj (Ed.). L’viv: Vydavnyctvo L’vivs’koi’ politehniky [in Ukrainian].

Lee, K. M. (2009). Nation branding and sustainable competitiveness of nations: PhD thesis. University of Twente. Retrieved from http://doc.utwente.nl/60754/1/thesis_K_M_Lee.pdf [in English].

Nye, J. S. (2011). The Future of Power. Reprint ed. PublicAffairs [in English].

Zenker, S., & Braun, Е. (2017). Questioning a "one size fits all" city brand: Developing a branded house strategy for place brand management. Journal of Place Management and Development. (Vol. 10). Іs. 3. (pp. 270-287) [in English].

Anholt, S. (2003). Brand New Justice: The Upside of Global Branding. ButterworthHeinemann [in English].

Lasarte, M. P., Piazuelo, V. T., & Saso, C. E. The use of territorial brands to stand out as a tourist destination. (n.d.). www.academia.edu. Retrieved from https://www.academia.edu/1039875/The_use_of_territorial_brands_to_stand_out_as_a_tourist_destination [in English].

Govers, R., & Go, F. (2009). Place Branding. Glocal, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced. UK: Palgrave Macmillan, XIV [in English].

Handbook on Tourism Destinations Branding. (2009). World Tourism Organization and European Travel Commision. Madrid. Retrieved from https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284413119 [in English].

Studins’ka, G. Ja. (2015). Terytorial’nyj brend jak mehanizm reinkarnacii’ depresyvnyh regioniv Ukrai’ny [Territorial brand as a mechanism of reincarnation of depressed regions of Ukraine]. Ekonomika: realii’ chasu – Economics: realities of time, 1 (17), 62-72 [in Ukrainian].

Karachyna, N. P. (2017). Koncept terytorial’nogo brendyngu v konteksti rozvytku depresyvnyh miscevyh ekonomik [Concept of territorial branding in the context of the development of depressed local economies]. Instytucijnyj repozytarij VNTU – Institutional repository of VNTU. Retrieved from http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/15469 [in Ukrainian].

Ham, P. (2001).The Rise of the Brand State: The Postmodern Politics of Image and Reputation. Foreign Affairs. (Vol. 80), 5, 2-6 [in English].

Smachylo, T. V., & Oleha, D. I. (2016). Formuvannja nacional’nogo brendu Ukrai’ny [Formation of the national brand of Ukraine]. Molodyj vchenyj – Young scientist, 4 (31), 209-212 [in Ukrainian].

Vicente, J. (2004). State Branding in the 21st century: Master of Arts in Law and Diplomacy Thesis. The Fletcher School [in English].

Kryvoshei’n, V. V. (2013). Zagal’noteoretychni zasady derzhavnogo brendyngu [General theoretical foundations of state branding]. Grani – Grani, 12 (104), 6-12 [in Ukrainian].

Kryvoshei’n, V. V. (2009). Rejtyngovi metodyky ocinky politychnogo ryzyku jak skladovoi’ ryzyku krai’ny [Rating methods for assessing political risk as a component of the country’s risk]. Grani – Grani, 6, 152-157 [in Ukrainian].

Solovyh, V. P., & Inkovs’ka, Ju. M. (2012). Sub’jekty derzhavnoi’ polityky brendyngu terytorij v Ukrai’ni [Subjects of state policy of branding of territories in Ukraine]. Derzhavne budivnyctvo – State building, 2. Retrieved from www.kbuapa.kharkov.ua/ebook/db/2012-2/doc/1/09.pdf [in Ukrainian].

Pylypak, M. (2010). Polityka derzhavnogo brendyngu v suchasnyh umovah [The policy of state branding in modern conditions]. Gileja – Gilea, 42, 607-614 [in Ukrainian].

Kuz’menko, T. S. (2010). Ponjattja, strukturni komponenty ta vydy brenda [Concept, structural components and brand types]. Aktual’ni problemy derzhavy i prava – Actual problems of state and law. Odesa: Juryd. l-ra. (Vol. 53). (pp. 185-191) [in Ukrainian].

Anholt, S. (1998). Nation-brands of the twenty-first century. Journal of Brand Management. (Vol. 5). Іs. 6. (pp. 395-406) [in English].

Fan, Y. (2006). Branding the nation: what is being branded? Journal of Vacation Marketing. (Vol. 12). Іs. 1. (pp. 5-14) [in English].

Jaffe, E. D., & Nebenzahl І. D. (2001). National image and Competitive Advantage: The theory and practice of country-of-origin effect. Copenhagen Business School Press [in English].

Aronczyk, M. (2008). "Living the Brand": Nationality, Globality and the Identity Strategies of Nation Branding Consultants. International Journal of Communication. (Vol. 2). (pp. 41-65) [in English].

Kaneva, N. (2011). Nation Branding: Toward an Agenda for Critical Research. International Journal of Communication, 5, 117-141 [in English].

Nagornjak, T. L. (2013). Brendyng terrytoryy kak vektor polytyky [Branding of the territory as a vector of politics]. Ynformacyonno-gumanytarnыj portal "Znanye. Ponymanye. Umenye" – Informational and humanitarian portal "Knowledge. Understanding. Skill", 4. Retrieved from www.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/4/Nagornyak_Place-Branding [in Russian].

Szondi, G. (2007). The role and challenges of country branding in transition countries: The Central and Eastern European experience. Place Branding and Public Diplomacy. (Vol. 3). Іs. 1. (pp. 8-20) [in English].

Gudjonsson, H. (2005). Nation branding. Place Branding. (Vol. 1). Іs. 3. (pp. 283-298) [in English].

Nation Brands 2014: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, December 2014 [in English].

Nation Brands 2016: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, October 2016 [in English].

Nation Brands 2017: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, October 2017 [in English].

Nation Brands 2018: The annual report on the world’s most valuable nation brands. Brand Finance, October 2018 [in English].

Global 500, 2018: The annual report on the world’s most valuable brands. Brand Finance. February, 2018 [in English].

Global 500, 2012: The annual report on the world’s most valuable brands. Brand Finance. March, 2012 [in English].

100 najdorozhchyh brendiv Ukrai’ny [100 most expensive brands of Ukraine]. (2017). Novoe vremja – НВ digital. November 17th, 42. Retrieved from https://magazine.nv.ua/ukr/journal/2811-journal-no-42/sto-dorogih-brendov-ukrainu.html [in Ukrainian].

Top-100 najdorozhchyh brendiv Ukrai’ny [Top 100 most expensive brands of Ukraine]. (2018). Novoe vremja – НВ digital. November 22nd, 43. Retrieved from https://magazine.nv.ua/ukr/journal/3304-journal-no-43/top-100-najdorozhchikh-brendivukrajini.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-17

Як цитувати

[1]
МАЗАРАКІ , А., П’ЯТНИЦЬКА , Г. і ГРИГОРЕНКО , О. 2019. Ідентифікація контенту національного брендингу. Scientia fructuosa. 124, 2 (Квіт 2019), 5–33. DOI:https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(124)01.

Номер

Розділ

ДЕРЖАВА ТА ЕКОНОМІКА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

<< < 1 2