Стартапи як драйвери розвитку торгівлі
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2022(145)04Ключові слова:
стартап, розвиток торгівлі, цифрові технології, штучний інтелект, торговельний менеджмент, стартап-екосистеми, підприємство торгівлі, цифрова економікаАнотація
Вступ. Стартапи змінюють умови конкуренції та прискорюють трансформації у розвитку торгових підприємств.
Проблема. Не кожен стартап дає бажані результати. У зв’язку з цим актуальності набуває питання класифікації стартапів із визначенням важливості проблем, на вирішення яких вони спрямовані.
Метою статті є визначення та систематизація стартапів, які стали драйверами розвитку торгівлі в умовах цифровізації бізнес-середовища та поширення практики використання цифрових технологій як у діяльності підприємств торгівлі, так і в повсякденному житті користувачів їх послуг.
Методи. Використано методи індукції та дедукції, систематизації та порівняльного аналізу, статистичної та графічної обробки даних, TOWS-аналізу.
Результати дослідження. На основі аналізу динаміки Global Start-up Ecosystem Index та його порівняння за вибіркою країн виявлено, що Україна займає досить слабкі позиції порівняно з країнами-лідерами за рівнем стартап-екосистем. Систематизовано стартапи, що стали драйверами розвитку торгівлі в умовах цифровізації бізнес-середовища. Визначено, що кіберзлочинність і вразливість електронних і технічних комунікацій, а також можливість зростання соціальної напруги через втрату робочих місць внаслідок заміни людської праці штучним інтелектом (ШІ) є основними ринковими загрозами для торгових стартапів. ШI-технології, використання великих даних відкривають ринкові можливості для вдосконалення як операційної діяльності, так і управління підприємствами торгівлі. За результатами TOWS-аналізу визначено, що основними перевагами стартапів у торгівлі є орієнтація частини з них на забезпечення фактороощадності, збільшення продажів завдяки аналізу поведінки покупців. Серед недоліків для ефективної реалізації зазначених стартапів – високий рівень ризику та ймовірна нестача коштів та інших ресурсів, необхідних для успішної реалізації стартапу.
Висновки. На ринку перманентно з’являються стартапи, що дають змогу вдосконалювати торговельний менеджмент та організацію роботи підприємств торгівлі в епоху цифровізації.
Посилання
Kasych, A. O., & Dzhura, A. M. (2019). Startapy jak forma pidpryjemnyc’koi’ dijal’nosti: ponjattja, znachennja, zarubizhnyj dosvid [Startups as a form of entrepre¬neurial activity: concept, meaning, foreign experience]. Investycii’: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 2, 24-31. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.2.24 [in Ukrainian].
Kuckertz, A., Brändle, L., Gaudig, A. et al. (2020). Startups in times of crisis – A rapid response to the COVID-19 pandemic. Journal of Business Venturing Insights. Vol. 13. https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00169 [in English].
Rud’, N. T., & Bogatko, B. V. (2021). Startapy: tendencii’ rozvytku ta ryzyky [Startups: development trends and risks]. Ekonomichnyj forum – Economic Forum. № 1(2),46-54. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-2-6 [in Ukrainian].
P’jatnyc’ka, G. T., & Fedulova, I. V. (2020). Finansova bezpeka krai’ny ta pid-pryjemstva: vyznachennja, vzajemozv’jazok i ryzyky zabezpechennja [Financial secu¬rity of the country and the enterprise: definition, relationship and security risks]. Efektyvna ekonomika – Efektyvna Ekonomika, 7. http://www.economy.nayka.com.ua/ ?op=1&z=8059 (data zvernennja: 23.08.2021) [in Ukrainian].
Jeong, J., Kim, J., Son, H., & Nam, D-i (2020). The Role of Venture Capital Investment in Startups’ Sustainable Growth and Performance: Focusing on Absorptive Capacity and Venture Capitalists’ Reputation. Sustainability. Vol. 12. Іssue 8: 3447. https://doi.org/ 10.3390/su12083447 [in English].
Akter, B., & Iqbal, M. A. (2020). Failure Factors of Platform Start-ups: A Systematic Literature Review. Nordic Journal of Media Management. Vol. 1. Іssue 3, (pp. 433-459). https://doi.org/10.5278/njmm.2597-0445.6090 [in English].
Mazaraki, A. A. et al. (2016). Vnutrishnja torgivlja Ukrai’ny. Rozvytok vnutrishn’oi’ torgivli [Domestic trade of Ukraine. Development of domestic trade]. Kyiv: Kyiv. nac. torg.-ekon. un-t [in Ukrainian].
Zhukovs’ka, V. M. (2018). Social’nyj rozvytok organizacii’: potencial, upravlinnja, innovacii’ [Social development of the organization: potential, management, innovation]. Kyi’v: Kyi’v. nac. torg.-ekon. un-t [in Ukrainian].
Skawi’nska, E., & Zalewski, R.I. (2021). Activities of Food Retail Companies in Poland during the COVID-19 Pandemic in the Context of Food Security. Sustainability. Vol. 13, 7323. https://doi.org/10.3390/su13137323 [in English].
Cheng, K. (2021). Analysis of the development of e-commerce in the retail industry in recent years. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.29461.86244. https://www.researchgate.net/ publication/350287174_Analysis_of_the_development_of_e-commerce_in_the_retail_ industry_in_recent_years (data zvernennja: 25.08.2021) [in English].
P’jatnyc’ka, G. T., & Grygorenko, O. M. (2019). Elektronna komercija V2S: rozvytok u Shidnij Jevropi, ryzyky ta efekt instytucional’nogo vytisnennja [B2C e-commerce: development in Eastern Europe, risks and the effect of institutional displacement]. Menedzhment ta pidpryjemnyctvo v Ukrai’ni: etapy stanovlennja ta problemy rozvytku – Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development. Іssue 1, 1, 121-129 [in Ukrainian].
StartupBlink (2021). Global Startup Ecosystem Index 2021. https://report.startupblink.com (data zvernennja: 02.07.2022) [in English].
StartupBlink (2019). Global Startup Ecosystem Index 2019. https://www.startupblink.com/ ?leaderboards&countries (data zvernennja: 2.07.2022) [in English].
StartupBlink (2022). Global Startup Ecosystem Index 2022 [in English].
Ireland, S. (2021). Most Stertup Friendly Countrieіs in the World. CEOWORLD magazine. https://ceoworld.biz/2021/04/26/most-startup-friendly-countries-in-the-world-2021 (data zvernennja: 2.09.2022) [in English].
Dannikov, O., & Sichkarenko, K. (2018). Konceptual’ni zasady cyfrovizacii’ eko-nomiky Ukrai’ny [Conceptual principles of digitization of the economy of Ukraine]. Infrastruktura rynku – Market Infrastructure, 17, 73-79 [in Ukrainian].
Derzhstat Ukrai’ny (2021) [State Statistics Service of Ukraine]. Statystychnyj shho-richnyk Ukrai’ny – Statistical yearbook of Ukraine. Kyi’v: DP "Derzhanalitinform" [in Ukrainian].
IMD World Competitiveness Center (2021). IMD World Digital Competitiveness ranking 2021 [in English].
StartUs Insights (2019). 5 Top In-Store Customer Analytics Startups Impacting Retail. https://www.startus-insights.com/innovators-guide/5-top-in-store-customer-analytics-startups-impacting-retail (data zvernennja: 26.08.2022) [in English].
StartUs Insights (2020). Global Startup Heat Map: 7 Retail Startups to Watch in 2021. https://www.startus-insights.com/innovators-guide/discover-7-retail-startups-you-should-watch-in-2021 (data zvernennja: 26.08.2022) [in English].
Sokolenko, D. (2022). Trendy investycij v ukrai’ns’ki startamy [Investment trends in Ukrainian startups]. Ucluster.org. https://ucluster.org/blog/2022/01/trendy-investytsij-v-ukrainski-startapy-u-2022 (data zvernennja: 20.08.2022) [in Ukrainian].
Car’ov, V. (2020). Ukrai’ns’kyj startap Mriyar otrymav $300 tysjach investycij dlja rozrobky platformy z torgivli avtozapchastynamy [Ukrainian start-up Mriyar received $300,000 in investment to develop a platform for trading auto parts]. https://uprom.info/ news/other/startapi/ukrayinskyj-startap-mriyar-otrymav-300-tysyach-investyczij-dlya-rozrobky- platformy-z-torgivli-avtozapchastynamy (data zvernennja: 20.08.2022) [in Ukrainian].
Guzenko, S. (2022). My stvoryly darkstor za try misjaci. Jak taki startapy zminjat’ rozdribnu torgivlju v Ukrai’ni [We established a darkstore in three months. How such startups will change retail trade in Ukraine]. https://mc.today/uk/blogs/mi-stvorili-darkstor-za-tri-misyatsi-yak-taki-startapi-zminyat-rozdribnu-torgivlyu-v-ukrayini (data zvernennja: 30.08.2022) [in Ukrainian].