Дистанційна освіта в період пандемії COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2020(131)10Ключові слова:
дистанційна освіта, тенденції розвитку, інструменти для дистанційного навчання, системи дистанційної освітиАнотація
Розглянуто сучасний стан дистанційної освіти в Україні та тенденцій її розвитку, особливості її використання у вітчизняній системі освіти в контексті сучасних загроз життю людей в період пандемії. Проаналізовано наявні інструменти для дистанційного навчання в Україні, означено їх переваги, узагальнено іноземний досвід використання системи дистанційної освіти. Сформульовано ключові тенденції розвитку дистанційного навчання в Україні.
Посилання
Antonyuk, L. L., Vasy’l’kova, N. V., & Il’ny’cz’ky’j, D. O. (2016). Kompetentnisny’j pidxid u vy’shhij osviti: svitovy’j dosvid [Competence approach in higher education: world experience]. Кyiv: Instytut vyshhoi’ osvity KNEU imeni Vadyma Get’mana [in Ukrainian].
Bay, S., Mazaraki, A., & Drozdova, Y. (2020). Theoretical and methodological principles for assessment the readiness of socio-economic systems for changes. Baltic Journal of Economic Studies (Riga, Latvia). (Vol. 6). 1, January [in English].
Vitvy’cz’ka, S. S. (2019). Nova ukrayins’ka shkola i suchasny’j vchy’tel’ u konteksti idej VO Suxomly’ns’kogo. Pidgotovka majbutnix faxivciv u konteksti stanovlennya Novoyi ukrayins’koyi shkoly’: kompetentnisny’j pidxid [The New Ukrainian school and a modern teacher in the context of Sukhomlynsky’s ideas. Training of future specialists in the context of the formation of the New Ukrainian School: a competency approach]. Zbirny’k naukovy’x pracz – Collection of scientific works, 12-17 [in Ukrainian].
Mazaraki, A., P’yatny’cz’ka, G., Gry’gorenko, O. (2019). Identy’fikaciya kontentu nacional’nogo brendy’ngu [Identification of national branding content]. Visny’k Ky’yivs’kogo nacional’nogo torgovel’no-ekonomichnogo universy’tetu – Herald of Kyiv National University of Trade and Economics, 2, 5-33 [in Ukrainian].
Torgashova, A. V. (2014). Suchasni tendenciyi rozvy’tku dy’stancijnogo navchannya u vy’shhij osviti Ukrayiny’ [Current trends in the development of distance learning in higher education in Ukraine]. Zbirny’k naukovy’x pracz’ "Pedagogika ta psy’xologiya" – Collection of scientific works "Pedagogy and psychology", 46, 115-123 [in Ukrainian].
Shty’xno, L. V. (2016). Dy’stancijne navchannya yak perspekty’vny’j napryam rozvy’tku suchasnoyi osvity’ [Distance learning as a promising area of modern education]. Molody’j vcheny’j – Young Scientist, 6, 489-492 [in Ukrainian].
Zakon Ukrayiny’ vid 01.07.2014 № 1556-VII "Pro vy’shhu osvitu" [The Law of Ukraine "On Higher Education" from 01.07.2014 № 1556-VII]. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].
Nakaz Ministerstva osvity’ i nauky’ Ukrayiny’ "Pro zatverdzhennya polozhennya pro dy’stancijne navchannya [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine "On approval of the regulations on distance learning]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 [in Ukrainian].
Karpenko, M. M. (2014). Rozvy’tok dy’stancijnogo navchannya yak vidpovid’ na suchasni vy’kly’ky’ dlya Ukrayiny’ [Development of distance learning as a response to modern challenges for Ukraine]. Strategichni priory’tety’ – Strategic priorities, 4 (33). Retrieved from http://sp.niss.gov.ua/content/articles/files/18-1435918091.pdf [in Ukrainian].
Myastkovs’ka, M. O. (2014). Komp’yuterne modelyuvannya yak efekty’vny’j metod posy’lennya mizhdy’scy’plinarny’x zv’yazkiv [Computer modeling as an effective method of strengthening interdisciplinary connections]. P. S. Atamanchuk (Ed.). Zbirny’k naukovy’x pracz’ Kam’yanecz’-Podil’s’kogo nacional’nogo universy’tetu imeni Ivana Ogiyenka – Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Kam’yanecz’Podil’s’ky’j: Kam’yanecz’-Podil’s’ky’j nacional’ny’j universy’tet imeni Ivana Ogiyenka, 20, 289-291 [in Ukrainian].
Lapshy’na, I. S. (2012). Adapty’vni pidxody’ do modelyuvannya osvitnix procesiv u sy’stemi dy’stancijnogo navchannya [Adaptive approaches to modeling educational processes in the distance learning system]. Komp’yuter u shkoli ta sim’yi – Computer at school and family, 6, 42-47 [in Ukrainian].
Girny’k, G. O. (2016). Tendenciyi rozvy’tku ta vprovadzhennya dy’stancijnogo navchannya faxivciv agrarnoyi galuzi v krayinax YeS [Trends in the development and implementation of distance learning for agricultural professionals in the EU]. Naukovi zapy’sky’ NaUKMA – Scientific Notes of NaUKMA. (Vol. 188), 18-21 [in Ukrainian].
Changing Course: Ten Years of Tracking Online Education in the United States. Retrieved from http://www.onlinelearningsurvey.com/reports/changingcourse.pdf [in English].
Karpenko, M. M. (2018). Svitovy’j dosvid rozvy’tku dy’stancijny’x form osvity’ u vitchy’znyanomu konteksti Chy’taty’ bil’she [World experience in the development of distance forms of education in the domestic context]. Retrieved from http://old2.niss.gov.ua/articles/1693’ [in Ukrainian].
Prometheus. Retrieved from https://prometheus.org.ua [in English].
Coursera. Retrieved from https://www.coursera.org [in English].
Khan Academy (Akademiya Xana). Retrieved from https://uk.khanacademy.org [in English].
edX. Retrieved from https://www.edx.org [in English].
Ed-era. Retrieved from https://www.ed-era.com [in English].
VYM. Retrieved from https://vumonline.ua/about-project [in English].
Duolingo. Retrieved from https://www.duolingo.com [in English].
TED. Retrieved from https://www.ted.com [in English].
Wisecow. Retrieved from https://wisecow.com.ua [in English].
Canvas Network. Retrieved from https://www.canvas.net [in English].
Future Learn. Retrieved from https://www.futurelearn.com [in English].
University of the People. Retrieved from https://www.uopeople.edu [in English].
Alison. Retrieved from https://alison.com [in English].