Дуальна освіта у модернізації партнерства з роботодавцями
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(139)10Ключові слова:
дуальна освіта, система дуального навчання, соціальне партнерство, навчально-виробниче середовищеАнотація
Розглянуто поняття "дуальна освіта", її значення та структура, запропоновано алгоритм її впровадження у вітчизняній практиці. Доведено, що успіх підприємств різних галузей та їх конкурентоспроможність безпосередньо залежать від рівня освіти та компетентності керівників. Обґрунтованопотребу у навчанні студентів освітньої програми "Промисловий менеджмент" за дуальною формою освіти. Наведено характеристику переваг та недоліків дуальної освіти в Україні, правових та соціально-економічних передумов її впровадження.
Посилання
Mill, U. (2016). Dual’ne navchannja: dosvid Nimechchyny [Dual learning: the experience of Germany]. Marketyng v Ukrai’ni – Marketing in Ukraine. 6, 53-62. Retrieved from http://uam.in.ua/upload/iblock/d10/d10f2dabef3d8d69ef719bedb66d0e42.pdf [in Ukrainian].
Tremblay, Diane-Gabrielle, Le Bot, Irène (2003). German system of dual training: analysis of evolution and modern challenges. Retrieved from https://www.teluq.uquebec.ca/chaireecosavoir/pdf/NRC03-04A.pdf [in English].
Simone, R. The German system of vocational education and training: challenges of gender, academisation and the integration of low-achieving youth. DOI: 10.1177/1024258919898115 [in English].
Dernova, M. G. (2014). Dual’na model’ vyshhoi’ profesijnoi’ osvity doroslyh: jevropejs’kyj dosvid [Dual model of higher professional education of adults: European experience]. Osvita doroslyh: teorija, dosvid, perspektyvy – Adult education: theory, experience, prospects, 2, 137-145 [in Ukrainian].
Rayter, Gregory, & Olena, Davlikanova (2017). Introduction of Dual Education in Ukrainian Higher Educational Establishments and Approaches to Estimation of its Economic Benefits. Business Ethics and Leadership. Vol. 1. Issue 4. P. 93-101 [in English].
Korkuna, O. I., Korkuna, I. I., & Cil’nyk, O. Ja. Suchasni procesy rozvytku dual’noi’ osvity: zaporuka stabil’nosti kadrovogo potencialu [Modern processes of development of dual education: a guarantee of stability of personnel potential]. ird.gov.ua. Retrieved from http://ird.gov.ua/sep/sep20184(132)/sep20184(132)_090_KorkunaO,KorkunaI,TsilnykO.pdf [in Ukrainian].
Azhazha, M. A. (2019). Upravlinnja procesom uprovadzhennja dual’noi’ osvity v profesijnu pidgotovku majbutnih fahivciv [Management of the process of introduction of dual education in the professional training of future specialists]. Publichne upravlinnja ta mytne administruvannja – Public administration and customs administration, 1(20), 14-24. Retrieved from http://customs-admin.umsf.in.ua/archive/2019/1/2.pdf [in Ukrainian].
Dual’na osvita [Dual education]. (2018). Ministerstvo osvity i nauky Ukrai’ny: oficijnyj sajt – Ministry of Education and Science of Ukraine: official site. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita [in Ukrainian].
Bojchevs’ka, I. (2009). Rol’ systemy dual’noi’ osvity u profesijnij pidgotovci molodi u Nimechchyni [The role of the dual education system in the training of young people in Germany]. Studies in Comparative Education, 2. Retrieved from https://nmcpto.sumy.ua/ wp-content/uploads/2017/04/Dual’na-systema-Nimechchyny.pdf [in Ukrainian].
Pro osvitu: Zakon Ukrai’ny vid 05.09.2017 № 2145-VIII [On education: Law of Ukraine of 05.09.2017 № 2145-VIII]. Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny – Information of the Verkhovna Rada of Ukraine, 9. Ст. 9 [in Ukrainian].
Petruk, T. Dyplom u shuhljadi: jak pidgotuvaty vypusknyka do spravzhn’oi’ roboty. I chomu biznes maje sam vyhovuvaty dlja sebe kadry [ Diploma in a drawer: how to prepare a graduate for a real job. And why the business must educate itself] mind.ua. Retrieved from https://mind.ua/openmind/20200007-diplom-u-shuhlyadi-yak-pidgotuvati-vipusknika-do-spravzhnoyi-roboti [in Ukrainian].
Cedefop (2011). Glossary – Quality in Education and Training. Luxembourg: Publications Office of the European Union [in English].
Koncepcija vprovadzhennja dual’noi’ formy osvity v Ukrai’ni [The concept of introducing a dual form of education in Ukraine]. btsau.edu.ua. Retrieved from https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/pidgotovki-fakhivtsiv-za-dualnoyu-formoyu.pdf [in Ukrainian].
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrai’ny [State Statistics Service of Ukraine]. www.ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].
Developing European Work Based Learning Approaches and Methods. Socrates projects database. www.up2europe.eu. Retrieved from https://www.up2europe.eu/european/projects/dewblam-developing-european-work-based-learning-approaches-and-methods_119720.html [in English].
Work-based learning in Europe: Practices and Policy Pointers. European Comission. Retrieved from https://connectingcredentials.org/wp-content/uploads/2015/02/Work-based-Learning-in-Europe.pdf [in English].
Garnett, Jonathan (2005). University work based learning and the knowledge driven project. In: Work based learning in health care: applications and innovations. Rounce, Katherine and Workman, Barbara, eds. Kingsham Press, Chichester [in English].
Mykolajchuk, I. P., & Hmurova, V. V. (2019). Profesionalizm menedzheriv v Ukrai’ni: rezervy zrostannja [Professionalism of managers in Ukraine: growth reserves]. Visnyk Kyi’vs’kogo nacional’nogo torgovel’no-ekonomichnogo universytetu – Herald of Kyiv National Universityof Trade and Economics, 4, 110-124 [in Ukrainian].
Raelin, J. A. (2000). Work-Based Learning: The New Frontier of Management Development. New Jersey: Prentice Hall [in English].
Sobiechowska, P. & Maisch (2006). Work-based learning: in search of an effective model. Educational Action Research. Vol. 14, 2, 267-268 [in English].