Грінвошинг в екобрендингу FMCG-підприємств

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2024(158)03

Ключові слова:

екобрендинг, FMCG-підприємства, екологічні ініціативи, екологічний маркетинг, грінвошинг, стратегія, екологічна відповідальність

Анотація

Екобрендинг є важливим інструментом сучасного маркетингу, що сприяє форму­ванню довіри споживачів і підсилює екологіч­ний імідж брендів. Для FMCG-підприємств це означає інтеграцію екологічних цінностей у стратегії позиціювання бренду, які реалізуються через використання слоганів, дизайну упаковки та інших елементів, що символізують звʼязок з природою. Однак разом з розвитком екобрендингу дедалі частіше спостерігається явище грінвошингу – марке­тингового прийому, що створює хибне уявлен­ня про екологічність бренду. Розглянуто сут­ність грінвошингу та доведено його нега­тивний вплив на споживачів, ринок і бренди, зокрема через зниження довіри, скоро­чення кількості лояльних клієнтів та посилення регулювання. Проведено класифі­кацію видів грінвошингу за способом комуні­кації, сферою впливу та рівнем екологічної відповідаль­ності. Гіпотеза дослідження поля­гає в тому, що прозора комунікація, підтримана серти­фіка­цією та реальними екологічними ініціа­тивами, здатна мінімізувати явище грінвошингу і підвищити конкуренто­спромож­ність брендів. Методологія дослідження базується на ана­лізі сучасної наукової та прикладної літера­тури, а також на огляді успішних практик у сфері екобрендингу. Запропо­новано поетап­ну стратегію еко­брен­дингу для FMCG-підприємств, яка перед­бачає уникнення грінвошингу, забезпе­чення довготривалого розвитку бренду та зміцнення довіри спожи­вачів. Наголошено на важливості застосу­вання таких інстру­ментів, як оцінка жит­тє­вого циклу продук­ту, прозорі звіти та незалежна сертифі­кація, що дозволяють гарантувати автен­тич­ність екологічного іміджу бренду

Біографії авторів

Олена БОНДАРЕНКО, Державний торговельно-економічний університет

д. е. н., професор, завідувач кафедри маркетингу Державного торговельно-економічного університету

Сергій СЯЗІН, Державний торговельно-економічний університет

аспірант кафедри маркетингу Державного торговельно-економічного університету

Посилання

Bowen, F. (2014). After greenwashing: Symbolic corporate environmentalism and society. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139541213

Delmas, M. A., & Burbano, V. C. (2011). The drivers of greenwashing. California Management Review, 54(1), 64-87. https://doi.org/10.1525/cmr.2011.54.1.64

ESMA. (2023). Progress Report on Greenwashing. https://www.esma.europa.eu/document/progress-report-greenwashing

Fair Trade USA. (n. d.). Fair Trade Certification. https://www.fairtradecertified.org

Global Organic Textile Standard (GOTS). (2021). GOTS Version 6.0: Global Organic Textile Standard. https://global-standard.org

ISO. (2015). International Organization for Standardizationю ISO 14001: Environmental management systems - Requirements with guidance for use. https://www.iso.org/standard/60857.html

Kortenko, O. (2020, April 14). Greenwashing: How companies manipulate ecological marketing. Bazilik Media. https://bazilik.media/hrinvoshynh-iak-kompanii- manipuliuiut-ekolohichnym-marketynhom/

Laufer, W. S. (2003). Social accountability and corporate greenwashing. Journal of Business Ethics, 43(3), 253-261. https://doi.org/10.1023/A:1022962719299

Minkova, O. G., Sakalo, V. M., & Horb, O. O. (2016). Labeling and certification of organic products. Current Issues in Economics, (2), 126-135.

NielsenIQ Insights. (2019). A natural rise in sustainability around the world. https://nielseniq.com/global/en/insights/analysis/2019/a-natural-rise-in-sustainability-around-the-world/

Odynets, K. O., & Konak, Ye. I. (2022). Greenwashing as a form of environmental marketing of modern companies. Modern Information Technologies and Telecommunications Networks: Abstracts of the 57th Research Conference of Young Researchers (Bachelor Programs), 18-20.

Ottman, J. A. (2011). The new rules of green marketing: Strategies, tools, and inspiration for sustainable branding. Berrett-Koehler Publishers.

PEFC. (n. d.). Programme for the Endorsement of Forest Certification. Technical documentation. https://pefc.org/resources/technical-documentation?filter_category%5B0%5D=10000081&filter_category%5B1%5D=10000082

Rainforest Alliance. (n.d.). Our certification programs. https://www.rainforest-alliance.org

RepRisk. (2023, October 17). RepRisk data shows decrease in greenwashing for the first time in six years, but severity of incidents is on the rise. PR Newswire. https://www.prnewswire.com/news-releases/reprisk-data-shows-decrease-in-greenwashing-for-first-time-in-six-years-but-severity-of-incidents-is-on-the-rise-302270740.html

RepRisk. (2024, March 21). Increase in greenwashing with one in three greenwashing public companies also linked to social washing. RepRisk. https://www.reprisk.com/research-insights/news-and-media-coverage/reprisk-data-shows-increase-in-greenwashing-with-one-in-three-greenwashing-public-companies-also-linked-to-social-washing

Siano, A., Vollero, A., Conte, F., & Amabile, S. (2017). More than words: Expanding the taxonomy of greenwashing after the Volkswagen scandal. Journal of Business Research, (71), 27-37. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.11.002

Szabo, S., & Webster, J. (2021). Perceived greenwashing: The effects of green marketing on environmental and product perceptions. Journal of Business Ethics, 171(4), 719-739. https://doi.org/10.1007/s10551-020-04461-0

TerraChoice Group. (2010). The sins of greenwashing: Home and family edition. TerraChoice Environmental Marketing Inc. https://sinsofgreenwashing.com

Vollero, A. (2022). Greenwashing: Foundations and emerging research on corporate sustainability and deceptive communication. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/9781801179669

Zishen, Lin. (2022). Reasons and analysis of Coca-Cola's greenwashing. BCP Business & Management, (33), 23-28. https://doi.org/10.54691/bcpbm.v33i.2714

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Як цитувати

[1]
БОНДАРЕНКО O. і СЯЗІН S. 2024. Грінвошинг в екобрендингу FMCG-підприємств. Scientia fructuosa. 158, 6 (Груд 2024), 31–50. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2024(158)03.

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають