Антикризова адаптація туристичної галузі України
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2024(156)07Ключові слова:
туризм, статистика туризму, криза, тригер кризиАнотація
З розвитком туризму туристична компанія або дестинація стає максимально залежною від найрізноманітніших політичних, соціальних та економічних подій, а це актуалізує цілу низку ризиків і збільшує вразливість до потенційної кризи. Сукупність криз, що спіткала Україну впродовж XXI ст., щоразу дестабілізовувала поступальний розвиток секторів сфери туризму, відкидала назад у минуле підприємницькі ініціативи. Помʼякшення впливу кризових явищ на розвиток туризму неможливо уявити без детального статистичного аналізу цих впливів та рівня адаптивності туризму в цілому та його окремих галузей. Метою статті є розкриття впливу кількох масштабних криз
XXI ст. на український туризм та вивчення ступеня адаптивності його галузей через низку індикаторів, включаючи економічні та фінансові результати діяльності відповідних субʼєктів господарювання. Основною гіпотезою дослідження стало те, що різні галузі економіки, підприємства яких є частиною сфери туризму, характеризуються різним ступенем адаптивності до масштабних криз. При написанні статті використані результати кількох державних статистичних спостережень та експертні оцінки. Детально розглянуто способи, якими кризи та потрясіння сформували та змінили туристичний ландшафт України за останні роки. Дослідження висвітлює відчутні, вимірювані наслідки великих потрясінь – від різкого зниження кількості туристів і їх моделей поведінки до різких змін у економічних результатах діяльності підприємств сектору. Дослідження повинно на меті забезпечити детальне розуміння стійкості та адаптивності двох основних секторів туризму – гостинності та туроперейтингу. Висвітлено фактори, які дозволили певним секторам сфери туризму витримати кризи останніх років, тоді як іншим, можливо, було важко адаптуватися та відновлюватися. Ретельно каталогізуючи ці тенденції та закономірності, дослідження дає інформацію, яка може допомогти розробити стратегії помʼякшення наслідків
Посилання
Beirman, D. (2003). Restoring Tourism Destinations in Crisis: A Strategic Marketing Approach (1st ed.). Routledge. ISBN 9781865089119.
Bobeka, V., Gotalb, G., & Horvatc, T. (2023). Impacts of the 2022 War in Ukraine on the Travel Habits of Ukrainian Tourists. Naše gospodarstvo, 69(3). https://doi.org/10.2478/ngoe-2023-0018
Bondarenko, A. G., & Dugіеnko, N. O. (2020). Impact of the Covid-19 pandemic on international tourism. Eastern Europe: Economy, Business and Management. World economy and international economic relations, 3(26), 3-7. https://doi.org/10.32782/easterneurope.26-1
Danilіna, S. O., Kocjurubenko, G. M., & Shikіna O. V. (2020) Financial and economic consequences of the pandemic for the global tourism industry. World economy and international economic relations, 52(1), 29-34. https://doi.org/10.32843/bses.52-4
Economic Truth. (2023, May 4). The war destroyed a third of Ukraineʼs GDP. How does the economy look now? https://www.epravda.com.ua/weeklycharts/2023/05/4/699766
Faulkner, B. (2001). Towards a Framework for Tourism Disaster Management. Tourism Management, (22), 135-147. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(00)00048-0
Haisheng Hu, Yang Yang, Jin Zhang (2021) Avoiding panic during pandemics: COVID-19 and tourism-related businesses. Tourism Management. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104316
Institute for Economic and Policy Consulting. (2021). 30 Years of Independence: COVID-19 as an Economic Crisis of Natural Origin. http://www.ier.com.ua/ua/publications/comments?pid=6718
Institute of Economic and Political Consultations. (2015). 2014: Economic results for Ukraine "A year of crisis and new opportunities. http://www.ier.com.ua/files/Regular_products/Economic_Summary/ES_2014_ukr.pdf
Jianchun, Yang, Wenting, Li, Hongming, Wei. (2021). Review of the Literature on Crisis Management in Tourism. Proceedings of the 2021 2nd International Conference on Modern Education Management, Innovation and Entrepreneurship and Social Science (MEMIESS 2021) https://www.atlantis-press.com/proceedings/memiess-21/125959221
Kyivstar Business Hub. (2023). Tourism during the war. How the industry survives and prepares for recovery. https://hub.kyivstar.ua/articles/turyzm-pid-chas-vijny-yak-galuz-vyzhyvaye-ta-gotuyetsya-do-vidnovlennya
Miller, G. A., & Ritchie, B. W. (2003). A Farming Crisis or a Tourism Disaster? An Analysis of the Foot and Mouth Disease in the UK. Current Issues in Tourism, 6(2), 150-171. https://doi.org/10.1080/13683500308667949
Nepochatenko, V. O. (2020). Covid-19 and tourism: analysis of the situation and economic ways out of the crisis. Efektivna ekonomіka, (7). http://economy. nayka.com.uaop=1&z=8079 https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52
Nizalov D. V. (2000) Anti-crisis management: a choice of methods. Scientific works. Economic sciences, (IX), 56-58. https:/lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/economy/2001/9-1-38.pdf
Open budget: the official state web portal of the Ministry of Finance of Ukraine. (2024). https://openbudget.gov.ua
Ritchie, B. W. (2004). Chaos, crises, and disasters: A strategic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism Management, 25(6), 669-683. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.09.004
Roik, O. R., & Nedzvetska, O. V. (2022). Ways of development of the tourist sphere of Ukraine during the war period. Scientific Bulletin of Kherson State University. Economic sciences series. (46), 11-15. https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2022-46-2
Sönmez, S. F., Apostolopoulos, Y., & Tarlow, P. (1999). Tourism in Crisis: Managing the Effects of Terrorism. Journal of Travel Research, 38(1), 13-18. https://doi.org/10.1177/004728759903800104
State Statistics Service of Ukraine. (2017). Metho-dological recommendations for compiling an auxi-liary (satellite) account of tourism in Ukraine, approved by the Order of the State Statistics Service of December 29, 2017 No. 359. http://www.ukrstat.gov.ua/norm_doc/2017/359/359_2017.htm
State Tourism Development Agency of Ukraine (2023) In 2023, tax revenues from the tourism industry of Ukraine reached the pre-war level. https://www.tourism.gov.ua/blog/u-2023-roci-podatkovi-nadhodzhennya-vid-turistichnoyi-galuzi-ukrayini-viyshli-na-dovoienniy-riven
StatеStatistic. (2021). State Statistics Service of Ukraine. Methodological provisions of state statis-tical monitoring "Assets, equity, liabilities and finan-cial results of enterprises", approved by Order of the State Statistics Service of October 8, 2021 No. 254. http://www.ukrstat.gov.ua/norm_doc/2021/254/254.pdf
StatеStatistic. (2024). State Statistics Service of Ukraine. https://ukrstat.gov.ua
Tax Code of Ukraine. (2018). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text
Tsaruk, V. V. (2023). Tourism in Ukraine in the conditions of martial law - problems of restoration and search for new management models. Taurian Scientific Bulletin. Series: Public management and administration, (4), 15-24. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2023.4.3
Tsviliy, S., Gurova, D., Zhuravlova, S., & Mykhailyk, D. (2022). Economic security of the sphere of tourism business in the postwar period. Current issues of security management during martial law: scientific monograph.
Košice. Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach, 265−277. https://www.calameo.com/read/005426639015198890887
UN WTO. (2022). Rethinking Tourism - From Crisis to Transformation. https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2022-09/from-crisis-to-transformation-WTD2022.pdf?VersionId=E2562w-REejLJYZbb5IkplKFufBA9URdC
UN WTO. (2003). Strategy for Crisis Management https://www.unwto.org/history
Vira Ruban (2015) Сrisis management tools and the basic functions of crisis. Galician Economic Herald. 48(1), 109-114. https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/48/138.pdf
Yermachenko, V., Melnychenko, S., Sidak, M., Dupliak, T., & Losytka, T. (2024). Sustainable tourismin the post-war reconstruction of territorial communities in Ukraine. Access to science, business, innovation in the digitaleconomy. ACCESS Press. 5(1), 34-57.
https://doi.org/10.46656/access.2024.5.1(3)
Zakharchenko, V. I. (et al.). (2014). Development of strategic approaches to enterprise management in unstable conditions. Donetsk. Knowledge.
Zarubina, A. V., Syra, E. O., & Demchuk, L. I. (2022). Peculiarities of tourism in wartime conditions. Economy and society, (41). https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1543/1484
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)