Антикризова адаптація туристичної галузі України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2024(156)07

Ключові слова:

туризм, статистика туризму, криза, тригер кризи

Анотація

З розвитком туризму туристична компа­нія або дестинація стає макси­мально залеж­ною від най­різноманітніших політичних, соціальних та еконо­мічних подій, а це актуа­лізує цілу низку ризиків і збільшує вразливість до потенційної кризи. Сукуп­ність криз, що спіткала Україну впродовж XXI ст., що­ра­зу деста­білізовувала поступальний розвиток секторів сфери туризму, відкидала назад у минуле підпри­ємницькі ініціативи. Помʼяк­шен­ня впливу кризо­вих явищ на розвиток туризму неможливо уяви­ти без детального статис­тичного аналізу цих впливів та рівня адаптив­ності туризму в цілому та його окремих галузей. Метою статті є розкриття впливу кількох масштабних криз
XXI ст. на український туризм та вивчення ступеня адап­тив­ності його галузей через низку індикаторів, включаючи економічні та фінан­сові резуль­тати діяльності відповідних субʼєк­тів госпо­да­рювання. Основною гіпотезою дослі­дження стало те, що різні галузі економіки, підприємства яких є частиною сфери туризму, характери­зуються різним ступенем адап­тив­ності до масштабних криз. При написанні статті використані результати кількох дер­жав­них статистичних спостережень та експертні оцін­ки. Детально розглянуто спосо­би, якими кризи та потрясіння сформували та змінили туристичний ландшафт України за остан­ні роки. Дослідження висвітлює відчут­ні, вимірювані наслідки великих потрясінь – від різ­кого зниження кількості турис­тів і їх моделей поведінки до різких змін у економіч­них резуль­татах діяльності підприємств сектору. Дослі­дження повинно на меті забезпечити деталь­не розу­міння стійкості та адаптив­ності двох основ­них секторів туризму – гостин­ності та туроперейтингу. Вис­вітлено факто­ри, які дозволили певним сек­торам сфери туриз­му витримати кризи остан­ніх років, тоді як іншим, можливо, було важко адаптуватися та відновлюватися. Ре­тель­но каталогізуючи ці тенденції та законо­мірності, дослідження дає інформацію, яка може допомогти розробити стратегії помʼяк­шення наслідків

Біографії авторів

Юлія ЗАБАЛДІНА, Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., доцент, доцент кафедри туризму та менеджменту креативних індустрій Державного торговельно-економічного університету

Ірина ДВОРСЬКА, Державний торговельно-економічний університет

аспірант кафедри туризму та менеджменту креативних індустрій Державного торговельно-економічного університету

Посилання

Beirman, D. (2003). Restoring Tourism Destinations in Crisis: A Strategic Marketing Approach (1st ed.). Routledge. ISBN 9781865089119.

Bobeka, V., Gotalb, G., & Horvatc, T. (2023). Impacts of the 2022 War in Ukraine on the Travel Habits of Ukrainian Tourists. Naše gospodarstvo, 69(3). https://doi.org/10.2478/ngoe-2023-0018

Bondarenko, A. G., & Dugіеnko, N. O. (2020). Impact of the Covid-19 pandemic on international tourism. Eastern Europe: Economy, Business and Management. World economy and international economic relations, 3(26), 3-7. https://doi.org/10.32782/easterneurope.26-1

Danilіna, S. O., Kocjurubenko, G. M., & Shikіna O. V. (2020) Financial and economic consequences of the pandemic for the global tourism industry. World economy and international economic relations, 52(1), 29-34. https://doi.org/10.32843/bses.52-4

Economic Truth. (2023, May 4). The war destroyed a third of Ukraineʼs GDP. How does the economy look now? https://www.epravda.com.ua/weeklycharts/2023/05/4/699766

Faulkner, B. (2001). Towards a Framework for Tourism Disaster Management. Tourism Management, (22), 135-147. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(00)00048-0

Haisheng Hu, Yang Yang, Jin Zhang (2021) Avoiding panic during pandemics: COVID-19 and tourism-related businesses. Tourism Management. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104316

Institute for Economic and Policy Consulting. (2021). 30 Years of Independence: COVID-19 as an Economic Crisis of Natural Origin. http://www.ier.com.ua/ua/publications/comments?pid=6718

Institute of Economic and Political Consultations. (2015). 2014: Economic results for Ukraine "A year of crisis and new opportunities. http://www.ier.com.ua/files/Regular_products/Economic_Summary/ES_2014_ukr.pdf

Jianchun, Yang, Wenting, Li, Hongming, Wei. (2021). Review of the Literature on Crisis Management in Tourism. Proceedings of the 2021 2nd International Conference on Modern Education Management, Innovation and Entrepreneurship and Social Science (MEMIESS 2021) https://www.atlantis-press.com/proceedings/memiess-21/125959221

Kyivstar Business Hub. (2023). Tourism during the war. How the industry survives and prepares for recovery. https://hub.kyivstar.ua/articles/turyzm-pid-chas-vijny-yak-galuz-vyzhyvaye-ta-gotuyetsya-do-vidnovlennya

Miller, G. A., & Ritchie, B. W. (2003). A Farming Crisis or a Tourism Disaster? An Analysis of the Foot and Mouth Disease in the UK. Current Issues in Tourism, 6(2), 150-171. https://doi.org/10.1080/13683500308667949

Nepochatenko, V. O. (2020). Covid-19 and tourism: analysis of the situation and economic ways out of the crisis. Efektivna ekonomіka, (7). http://economy. nayka.com.uaop=1&z=8079 https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52

Nizalov D. V. (2000) Anti-crisis management: a choice of methods. Scientific works. Economic sciences, (IX), 56-58. https:/lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/economy/2001/9-1-38.pdf

Open budget: the official state web portal of the Ministry of Finance of Ukraine. (2024). https://openbudget.gov.ua

Ritchie, B. W. (2004). Chaos, crises, and disasters: A strategic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism Management, 25(6), 669-683. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.09.004

Roik, O. R., & Nedzvetska, O. V. (2022). Ways of development of the tourist sphere of Ukraine during the war period. Scientific Bulletin of Kherson State University. Economic sciences series. (46), 11-15. https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2022-46-2

Sönmez, S. F., Apostolopoulos, Y., & Tarlow, P. (1999). Tourism in Crisis: Managing the Effects of Terrorism. Journal of Travel Research, 38(1), 13-18. https://doi.org/10.1177/004728759903800104

State Statistics Service of Ukraine. (2017). Metho-dological recommendations for compiling an auxi-liary (satellite) account of tourism in Ukraine, approved by the Order of the State Statistics Service of December 29, 2017 No. 359. http://www.ukrstat.gov.ua/norm_doc/2017/359/359_2017.htm

State Tourism Development Agency of Ukraine (2023) In 2023, tax revenues from the tourism industry of Ukraine reached the pre-war level. https://www.tourism.gov.ua/blog/u-2023-roci-podatkovi-nadhodzhennya-vid-turistichnoyi-galuzi-ukrayini-viyshli-na-dovoienniy-riven

StatеStatistic. (2021). State Statistics Service of Ukraine. Methodological provisions of state statis-tical monitoring "Assets, equity, liabilities and finan-cial results of enterprises", approved by Order of the State Statistics Service of October 8, 2021 No. 254. http://www.ukrstat.gov.ua/norm_doc/2021/254/254.pdf

StatеStatistic. (2024). State Statistics Service of Ukraine. https://ukrstat.gov.ua

Tax Code of Ukraine. (2018). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text

Tsaruk, V. V. (2023). Tourism in Ukraine in the conditions of martial law - problems of restoration and search for new management models. Taurian Scientific Bulletin. Series: Public management and administration, (4), 15-24. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2023.4.3

Tsviliy, S., Gurova, D., Zhuravlova, S., & Mykhailyk, D. (2022). Economic security of the sphere of tourism business in the postwar period. Current issues of security management during martial law: scientific monograph.

Košice. Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach, 265−277. https://www.calameo.com/read/005426639015198890887

UN WTO. (2022). Rethinking Tourism - From Crisis to Transformation. https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2022-09/from-crisis-to-transformation-WTD2022.pdf?VersionId=E2562w-REejLJYZbb5IkplKFufBA9URdC

UN WTO. (2003). Strategy for Crisis Management https://www.unwto.org/history

Vira Ruban (2015) Сrisis management tools and the basic functions of crisis. Galician Economic Herald. 48(1), 109-114. https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/48/138.pdf

Yermachenko, V., Melnychenko, S., Sidak, M., Dupliak, T., & Losytka, T. (2024). Sustainable tourismin the post-war reconstruction of territorial communities in Ukraine. Access to science, business, innovation in the digitaleconomy. ACCESS Press. 5(1), 34-57.

https://doi.org/10.46656/access.2024.5.1(3)

Zakharchenko, V. I. (et al.). (2014). Development of strategic approaches to enterprise management in unstable conditions. Donetsk. Knowledge.

Zarubina, A. V., Syra, E. O., & Demchuk, L. I. (2022). Peculiarities of tourism in wartime conditions. Economy and society, (41). https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1543/1484

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-05

Як цитувати

[1]
ЗАБАЛДІНА Y. і ДВОРСЬКА I. 2024. Антикризова адаптація туристичної галузі України. Scientia fructuosa. 156, 4 (Вер 2024), 121–140. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2024(156)07.

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ ТА МЕНЕДЖМЕНТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають