Цифровий функціонал комплементації бізнес-процесів підприємства готельного господарства
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(140)08Ключові слова:
підприємство готельного господарства, готельний бізнес, цифровізація, комплементація, бізнес-процеси, CRM-системиАнотація
Постановка проблеми. Сучасні тенденції розвитку готельного бізнесу спонукають підприємства до впровадження інноваційних технологій в управлінський процес як домінантного фактору досягнення цілей ефективної діяльності в умовах цифрової економіки.
Аналіз останніх досліджень і публікацій показав, що попри наявність окремих наукових доробок, залишається невирішеною важлива науково-практична проблема щодо комплементації (взаємодоповнюваності) бізнес-процесів в умовах інтенсивної диджиталізації господарської діяльності, що обумовює виокремлення функціоналів інформаційних систем, які сприятимуть отриманню додаткових конкурентних вигод щодо збільшення прибутку та скорочення витрат для одного клієнта, залученню нових клієнтів та утриманню існуючої клієнтської бази.
Мета статті – визначити теоретичну основу та праксеологічні засади концептуалізації процесу комплементації (взаємодоповнюваності) бізнес-процесів підприємства готельного господарства, що забезпечить розвиток наукових підходів до управління бізнес-процесами з урахуванням інтенсивної їх диджиталізації.
Матеріали та методи. Дослідження базується на використанні таких методів наукового пізнання, як теоретичне узагальнення – узагальнення дефініції "бізнес-процеси"; системний підхід – визначення та класифікація бізнес-процесів підприємств готельного господарства; бібліографічний аналіз.
Результати дослідження. Визначено, що бізнес-процеси суб’єкта готельного бізнесу доцільно досліджувати з позиції комплементації, яка визначає ступінь взаємозалежності окремих робіт, що утворюють окрему операцію, або взаємозалежність операцій, що формують бізнес-процес. Встановлено, що пріоритетним варіантом комплементації бізнес-процесів є цифровий функціонал автоматизованої CRM-системи – цифрова технологія моделювання бізнес-процесів, удосконалення операційної моделі на основі динамічного портфеля бізнес-моделей, впровадження цифрових технологій обслуговування. Зазначено, що важливим цифровим функціоналом CRM-системи є можливість організації взаємопов’язаності функцій персоналу через внутрішні комунікації, чати (Bpm’onlineта amoCRM,оперативний розподіл завдань, розсилка повідомлень тощо). Доведено, що основою компліментарності бізнес-процесів у готельному бізнесіє маркетинг взаємовідносин.
Висновки. На відміну від існуючих публікацій, сформульовано наукову позицію, що визначення цифрового функціонала комплементації бізнес-процесів підприємства готельного господарства через CRM, BPM системи відображає інтенсивну диджиталізацію готельного бізнесу та розуміння того, що його праксеологічна основа базується на концепціях інформаційного суспільства, мережевої економіки, взаємовідносин, стратегічного менеджменту. Це потребує подальших наукових досліджень комплементації у контексті зростання обсягів продажів, розвитку "активних" та забезпечення збільшення повторних продажів готельних послуг.
Посилання
REFERENCES
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrai’ny (2019). Naukova ta innovacijna dijal’nist’ Ukrai’ny [State Statistics Service of Ukraine (2019). Scientific and innovative activity of Ukraine]. Statystychnyj zbirnyk za 2019 rik – Statistical collection for 2019 Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/09/zb_nauka_2019.pdf [in Ukrainian].
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrai’ny (2021). Naukova ta innovacijna dijal’nist’ Ukrai’ny. Osnovni pokaznyky dijal’nosti kolektyvnyh zasobiv rozmishhuvannja v Ukrai’ni [State Statistics Service of Ukraine (2021). Scientific and innovative activity of Ukraine. The main indicators of activity of collective placement means in Ukraine]. Retrieved from http://ukrstat.org/uk/operativ/operativ2020/tyr/kol_zas_ukr/kol_zas_rozm_2020_u.htm [in Ukrainian].
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrai’ny (2021). Naukova ta innovacijna dijal’nist’ Ukrai’ny [State Statistics Service of Ukraine (2021). Scientific and innovative activity of Ukraine]. Statystychnyj zbirnyk za 2020 rik – Statistical collection for 2020. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/09/zb_nauka_2020.pdf [in Ukrainian].
Mazaraki, A. A., Mel’nychenko, S. V., Myhajlichenko, G. I., Tkachenko, T. I. ta in. (2016). Innoving v turyzmi [Innovation in tourism]. A. A. Mazaraki (Ed.). Kyiv: Kyiv. nac. torg.-ekon. un-t [in Ukrainian].
Segeda, I. V. (2018). Organizacijne zabezpechennja upravlinnja gotel’nym gospodarstvom regionu [Organizational support of hotel management in the region]. Candidate’s thesis. Retrieved from https://svr.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/5/2018/09/dis_Segeda.pdf [in Ukrainian].
Lupych, O. O. (2017). Formuvannja konkurentospromozhnosti gotel’nogo gospodarstva regionu [Formation of regional hotel industry competitiveness]. Candidate’s thesis. Retrieved from https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/14429 [in Ukrainian].
Bilec’ka, I. M. (2019). Teoretyko-metodologichni osnovy ta prykladnyj instrumentarij rozvytku turystychnyh pidpryjemstv na innovacijnyh zasadah [Theoretical-and-methodological bases and applied instrumentality for the development of tourism enterprises built upon innovative principles]. Candidate’s thesis. Retrieved from https://tourlib.net/aref_tourism/bilecka.pdf [in Ukrainian].
Burjak, S. V. (2020). Formuvannja regional’nyh klasteriv v umovah rozbudovy integracijnyh procesiv [Formation of regional clusters in the conditions of integration processes development]. Candidate’s thesis. Retrieved from https://ru.scribd.com/document/478769162/Dis-Buriak?secret_password=2KleZxSdC0B0THTUUn3t# download&from_embed [in Ukrainian].
Kaplina, A. S. (2016). Organizacijno-ekonomichnyj mehanizm upravlinnja rozvytkom pidpryjemstv gotel’nogo gospodarstva [Organizational-and-economic mechanism for managing the development of hotel enterprises]. Candidate’s thesis. Retrieved from http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/5050/1/%D0%94%D0%98%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%A2%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%AF_%20%D0%9A%D0%B0%D0%BF%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%D0%90.%D0%A1.pdf [in Ukrainian].
Lemańska-Majdzik, A., & Okręglicka, M. (2015). Identification of Business Processes in an Enterprise Management. Procedia Economics and Finance, 27, 394-403 [in English].
Reijers, H. (2021). Business Process Management: The evolution of a discipline. Computers in Industry. Vol.126 [in English].
Delias, P. & Nguyen, G. (2021). Prototyping a business process improvement plan. An evidence-based approach. Information System. Vol.101 [in English].
Erasmus, J. Vanderfeesten, I. Traganos, & K. Grefen, P. (2020). Using business process models for the specification of manufacturing operations. Computers in Industry. Vol.123 [in English].
Kozenkov, D. E. (2011). Proektuvannja biznes-procesiv jak osnova stvorennja arhitektury pidpryjemstva [Designing the business processes as a basis for creating enterprise architecture]. Visnyk Sums’kogo derzhavnogo universytetu – Bulletin of Sumy State University, 3, 126-136 [in Ukrainian].
Andersen, B. (2003). Business Process Improvement. Hardcover [in English].
Bol’shakov, A. S. (2002). Sovremennyj menedzhment: teorija i praktika [Modern management: theory and practice]. SPb.: Piter [in Russian].
Lipuncov, Ju. P. (2003). Upravlenie processami. Metody upravlenija predprijatiem s ispol’zovaniem informacionnyh tehnologij [Process management. Methods of enterprise management using information technologies]. Moscow: Press [in Russian].
Kutelev, P. V. (2003). Organizacionnyj inzhiniring: Tehnologija reinzhiniringa biznesa [Organizational engineering: Business reengineering technology]. Rostov n/D: Feniks [in Russian].
Deming, W. Е. (1982). Quality, productivity, and competitive position. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study [in English].
Porter, M. (2000). Konkurencija [Competition]. Moscow: Vil’jams [in Russian].
Robson, M. (1996). A Practical Guid4e to Business Process Re-Engineering. Gower Pub Co [in English].
Laguna, M., & Marklund, J. (2018). Business process modeling, simulation and design. Chapman and Hall/CRC [in English].
Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information & Management, 57(5) [in English].
Topolnik, V.G., & Krylova, L.V. (2017). Funktsionalnoe modelirovanie protsessov okazaniya gostinichnyh uslug [Functional modeling of processes of rendering hotel services]. Ekonomika, predprinimatelstvo i pravo, 7 (3), 185-207. DOI: 10.18334/epp.7.3.38231 [in English].
Neringa, Langvinienė & Ingrida, Daunoravičiūtė (2015). Procedia – Social and Behavioral Sciences, 213, 902-910 [in English].
Inversini, A., De Carlo, M., & Masiero, L. (2020). The effects of customer-centricity in hospitality. International Journal of Hospitality Management, 86, 102436 [in English].
Peco-Torres, F., Polo-Peña, A. I., & Frías-Jamilena, D. M. (2021). Revenue management and CRM via online media: The effect of their simultaneous implementation on hospitality firm performance. Journal of Hospitality and Tourism Management, 47, 46-57 [in English].
TenPrinciplesofGoodBusinessProcessManagement. www.researchgate.net.Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/259218917_Ten_Principles_of_Good_Business_Process_Management#fullTextFileContent[in English].
Bjedjajeva, T. V., & Barlova, A. I. (2017). Innovacii v upravlenii gostinichnym predprijatiem na sovremennom jetape [Innovations in the management of the hotel enterprise at the present stage]. cyberleninka.ru. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/innovatsii-v-upravlenii-gostinichnym-predpriyatiem-na-sovremennom-etape [in Russian].