Ціннісне управління підприємством: зміни парадигми
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(128)03Ключові слова:
цінності, управління персоналом, ціннісне управління, підбір персоналуАнотація
Постановка проблеми. Можливості стимулювати персонал торговельного підприємства лише через матеріальну складову не безмежні. Тому відбувається пошук шляхів покращення ефективності роботи персоналу без збільшення їхньої заробітної плати. Одним з перспективних напрямів у цьому є управління персоналом через ціннісні переваги працівників.
Аналіз останніх досліджень і публікацій показав, що ціннісні переваги працівників з часом зазнають суттєвих змін, що вимагає від керівництва торговельного підприємства постійного моніторингу цього питання та внесення коригування в програми стимулювання власного персоналу.
Мета статті – дослідити ціннісні перевагипрацівників сучасного торговельного підприємства та можливості використання цієї інформації для оптимізації управління персоналом підприємства.
Матеріали та методи. У процесі дослідження використано методи: порівняння, графічний, табличний, економіко-статистичний.
Результати дослідження. Проведене дослідження підтвердило гіпотезу про високу ймовірність зміни в часі ціннісних уподобань працівників торговельних підприємств. Визначено сучасні тенденції ціннісних орієнтацій працівників. Доведено, що для сучасного працівника торговельного підприємства першочерговими особистісними життєвими цінностями є не матеріальні (заробітна плата, освіта, кваліфікація) та не ідеологічні (свобода, рівність), а цінності емоційні (любов, дружба, розуміння) та вітальні (стосунки з батьками, наявність родини). Отримані результати надають можливість розроблення та впровадження на торговельних підприємствах оптимальних програм стимулювання персоналу з урахуванням ціннісних орієнтацій працівників. Крім того, отримані результати можуть бути використані під час пошуку та відбору кандидатів на вакансії торговельних підприємств.
Висновки. На відміну від попередніх досліджень, визначено сучасну тенденцію щодо зміни пріоритетів цінностей у працівників торговельних підприємств. Наразі вони віддають свої уподобання не матеріальним та ідеологічним цінностям, а цінностям емоційним та вітальним.
Наведені результати можуть становити основу подальших наукових досліджень, метою яких буде визначення універсальності або навпаки – специфічності обраних цінностей для працівників саме торговельних підприємств. Обов’язковим є проведення аналогічних досліджень у колективах торговельних підприємств для визначення тенденцій до змін цінностей працівників у часі.
Посилання
Buchko, A. (2007). The effect of leadership on values-based management. Leadership & Organization Development Journal. (Vol. 28), 1, 36-50 [in English].
Galimova, A. S., Galimova L. F., & Тimerbulatova, А. R. (2015). Zarabotnaja plata kak factor motivaziji k trudu [Salary as a motivation factor for work]. Vestnik Volzhskogo universiteta im. V. N. Tatisheva, 1, 163-169 [in Russian].
Strelchenko E. A., & Kalashnikova T. V. (2015). Instituzionalnie prioriteti formirovanija I funkzionirovanija motivazionnogo mechanizma na rinke truda [Institutional priorities for the formation and functioning of the motivational mechanism in the labor market]. Journal of Economic Regulation, 3, 22-29 [in Russian].
Raich, M., Dolan, S. L., & Eisler, R. (2010). Leveraging the corporate ecosystem and the new innovative role for human resource management. Effective Executive, 13(2), 30-34 [in English].
Paarlberg, Laurie E. (2007). Values Management Aligning Employee Values and Organization Goals. The American Review of Public Administration. (Vol. 37), 4, 387-408 [in English].
Raitina, M. S. (2013). Zennosti s zennostnie orientazii, ich formirovanije I rol v razvitii lichnosti [Values and value orientations, their formation and role in the
development of personality]. Scientific electronic archive. Retrieved from http://econf.rae.ru/article/5159 [in Russian].
Speculand, R. & Chaudhary, R. (2008). Living organisational values: the bridges value inculcation model. Business Strategy Series. (Vol. 9), 6, 324-329 [in English].
Agle, B. B., & Caldwell, C. B. (1999). Understanding research on values in business. Business and Society, 38, 326-387 [in English].
Anderson, C. (1997). Values-based management. Academy of Management Executive. (Vol. 11), 4, 25-46 [in English].
Blanchard, K. & O’Connor, M. (1997). Managing by Values: How to Put Your Values into Actionfor Extraordinary Results, Berrett-Koehler Publishers, SanFrancisco, CA [in English].
Edgeman, R. L. & Scherer, F. (1999). Systemic leadership via core value deployment. Leadership & Organization Development Journal. (Vol. 20), 2, 94-8 [in English].
Garvanova, M. Z., & Garvanov, I. G. (2014). Issledovanie zennostej v sovremennoj psichologii [The study of values in modern psychology]. Sovremennaja psychologija: mezdunarodnaja konferenzija – Sovremennaja psihologija: mezhdunarodnaja konferencija. (pp. 5-20) [in Russian].
Griseri, P. (1998). Managing Values. Ethical Change in Organisations, Macmillan Press, Basingstoke [in English].
Roe, R. A. & Ester, P. (1999). Values and work: empirical findings and theoreticalperspectives. Applied Psychology: An International Review. (Vol. 48), 1, 1-21 [in English].
Abbott, G. N., White, F. A. & Charles, M. A. (2005). Linking values and organizationalcommitment: a correlational and experimental investigation in two organizations. Journalof Occupational and Organizational Psychology. (Vol. 78). (pp. 531-51) [in English].
Bao, Y. Vedina, R., Moodie, S., & Dolan S. L. (2012). The effect of value congruence on individual and organizational well-being outcomes: An exploratory study among catalan nurses. Journal of Advanced Nursing, May 27. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2012.06045.x [in English].
Bay, S., & Gaz A. (2017). Managing Value Creation At A Traiding Enterprise. Znanstvena misel journal, 6, 19-26 [in English].
Dolan S. L. (2010). Managing and coaching by values: A new strategic tool for effective executives attempting to achieve excellence in a dynamic and chaotic business environment. Effective Executive, 13(9), 14-20 [in English].
Fitzgerald, G. A. & Desjardins, N. M. (2004). Organizational values and their relation to organizational performance outcomes. Atlantic Journal of Communication. (Vol. 12), 3, 121-45 [in English].
Jaakson, K. (2010). Management by values: Are some values better than others? Journal of Management Development. (Vol. 29), 9, 795-806 [in English].
Rozman, A., & Bay, S. (2015). Creation of Shared Value in Retailing Consilium Limited Liability Company. Collection of scientific proceedings "European cooperation". (Vol. 5 (5) [in English].
Mowles, C. (2008). Values in international development organizations: negotiatingnon-negotiables. Development in Practice. (Vol. 18), 1, 5-16 [in English].
Smith, P. B., Peterson, M. F. & Schwartz, S. H. (2002). Cultural values, sources of guidance, and their relevance to managerial behavior: a 47 – nation study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 188-208 [in English].
Tangri, R. (2003). Building a Values-Driven Organization. Approaching Change, October. (Vol. 4), 2 [in English].
Dolan, Simon L. & García, Salvador (2000). Managing by Values in the Next Milenium: Cultural Redesign for Strategic Organizational Change (June) [in English].
Dolan, S. L. & Richley, B. A. (2006). Managing by values (MBV): a new philosophy for a neweconomic order. Handbook of Business Strategy. (Vol. 7), 1, 235-238 [in English].
Knoppen, D., Dolan, S. L., Diez-Pin˜ol, M. & Bell, R. (2006). A triangulation analysis of valuecongruency in corporate Spain: American dream or Spanish reality? The International Journal of Human Resource Management. (Vol. 17), 3, 539 [in English].
Коnstantin Charskii o sisiteme zennostej I ee vlijanii na cheloveka(2009). [Konstantin Kharskii on the system of values and its impact on man].Retrieved from http://www.zubry.ru/articles/2009/05/konstantinxarskij-o-sisteme-cennostej-iee-vliyanii-na-cheloveka [in English].