Фінансова політика розвитку людського капіталу
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2025(164)09Ключові слова:
державна фінансова політика, людський капітал, бюджетна політика, продуктивні видатки бюджету, фінансування освіти і науки, ендавмент, фандрайзингАнотація
Розвиток людського капіталу є одним з пріоритетів реалізації фінансової політики держави. Її інструментарій може суттєво різнитись залежно від моделі національної економіки. Країни з розвиненою економікою приділяють увагу питанням вдосконалення освітніх технологій, адаптації навчального процесу до основних запитів ринку праці, пошуку оптимального механізму фінансового забезпечення фундаментальної й прикладної науки, своєчасного впровадження інноваційних розробок у виробничий процес, що має забезпечити розвиток людського капіталу. Метою статті є визначення ролі людського капіталу як детермінанти економічного зростання у країнах Європи та обґрунтування пріоритетних заходів фінансової політики для його розвитку. Висунуто гіпотезу щодо наявності взаємозв’язку між публічними та приватними інвестиціями в розвиток людського потенціалу, освіту, науку й технології та розбудовою інституційної архітектоніки національної економіки й її зростанням. Для підтвердження гіпотези застосовано методи: компаративного аналізу, вивчення динамічних рядів, прийоми регресійного аналізу, дедукції та індукції, систематизації та наукове абстрагування. Вибірка включає економіки ЄС–27, Великої Британії, Ісландії, Норвегії, Швейцарії та України у 2000–2023 рр. Розкрито роль фінансової політики у забезпеченні розвитку людського капіталу. Здійснено оцінку впливу індексу людського розвитку на економічне зростання. Визначено, що взаємозв’язок між зазначеними індикаторами є статистично значимим та позитивним. Проаналізовано особливості фінансування освіти у країнах вибірки. Розкрито роль публічних та приватних інвестицій в НДДКР. Розглянуто наукоємний експорт і динаміку чисельності науково-технологічного персоналу країн вибірки. Обґрунтовано стратегічні пріоритети реформування системи фінансування освіти та науки з використанням інструментарію фандрайзингу і ендаументу. Визначено потребу збільшення фінансування фундаментальних і прикладних досліджень. Розкрито умови, за яких під час воєнного стану розвиток high-tech military може стати запорукою зростання людського капіталу. Охарактеризовано домінанти фінансової політики розвитку людського потенціалу
Посилання
Acemoğlu, D. (2023). Distorted innovation: does the market get the direction of technology right? NBER Working Paper, (30922), 1-64. https://doi.org/10.2139/ssrn.4349555
Acemoğlu, D., & Robinson, J. A. (2025). Culture, institutions, and social equilibria: A framework. Journal of Economic Literature, 63(2), 637-692. https://doi.org/10.1257/jel.20241680
Barro, R. J. (1996). Determinants of Economic Growth: A Cross-country Empirical Study. NBER Working Paper, (5698), 1-118. https://doi.org/10.3386/w5698
Boeing, P., Eberle, J., & Howell, A. (2022). The impact of China's R&D subsidies on R&D investment, technological upgrading and economic growth. Technological Forecasting and Social Change, (174), 121212. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121212
Chugunov, I., & Kozarezenko, L. (2017). Government financial regulation of human potential development. Herald Kyiv National University of Trade and Economics, 113(3), 116-132. https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/817
Chugunov, I., & Liubchak, I. (2024). Budgeting under martial law. Scientia fructuosa, (5), 4-14. https://doi.org/10.31617/1.2024(157)01
Chugunov, I., Pasichnyi, M., Koroviy, V., Kaneva, T., & Nikitishin, A. (2021). Fiscal and monetary policy of economic development. European Journal of Sustainable Development, 10(1), 42-42. https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n1p42
Collinson, P., Rex, R., & Stanton, G. (2003). Lady Margaret Beaufort and Her Professors of Divinity at Cambridge. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/S0022046904590802
European Commission. (2025). The Eurostat Database. Beneficiaries of temporary protection at the end of the month by citizenship, age and sex - monthly data. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/migr_asytpsm__custom_13123513/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=88e809cf-3f21-4128-b411-462734807565&c=1727951595973
Forbes Ukraine. (2025). Graduate business school. KSE was on the verge of bankruptcy ten years ago. How it grew from a master's program to a university with a budget of $5 million and a thousand students. https://forbes.ua/lifestyle/vishcha-shkola-biznesu-desyat-rokiv-tomu-kse-bula-u-krotsi-vid-bankrutstva-yak-vona-virosla-z-magisterskoi-programi-v-universitet-z-byudzhetom-u-5-mln-ta-tisyacheyu-studentiv-04082025-31581
Global Innovation Index 2025: Innovation at a Crossroads - Unlocking the Promise of Social Entrepreneurship. Geneva: World Intellectual Property Organization, (2025). https://doi.org/10.34667/tind.58864
Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2020). Education, knowledge capital, and economic growth. The economics of education, 171-182. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-815391-8.00014-8
Ilyina, А. (2021). Investment in human capital is an innovative resource of the economy. Herald Kyiv National University of Trade and Economics, 139(5), 47-60. https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(139)03
Ilyina, А. (2022). Budget investment in human capital in a major crisis. Scientia fructuosa, 142(2), 21-35. https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2022(142)02
Jones, C. I. (2023). The AI dilemma: Growth versus existential risk. American Economic Review: Insights, 6(4), 575-590. https://doi.org/10.1257/aeri.20230570
Jorgenson, D. W., & Fraumeni, B. M. (2020). Investment in education and US economic growth. In The US savings challenge, 114-149. Routledge. https://ideas.repec.org/p/fth/harver/1573.html
Kachula, S. V. (2023). Financing of higher education: current trends and prospects. Investytsii: praktyka ta dosvid, (18), 7-12. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.18.7
Kaneva, T., Chugunov, I., Pasichnyi, M., Nikitishin, A., & Husarevych, N. (2022). Tax policy for economic recovery and sustainable development after covid-19. Problemy Ekorozwoju, 17(2), 102-109. https://doi.org/10.35784/pe.2022.2.11
Khachatrian, V., Nepytaliuk, A., Pasichnyi, M., Nasibova, O., Tabenska, J. (2023). Demographics' impact on economic growth in Central Europe and the Baltic states. Economics - Innovative and Economics Research Journal, 11(s1), 37-54. https://doi.org/10.2478/eoik-2023-0062
Kučera, J., & Fiľa, M. (2022). R&D expenditure, innovation performance and economic development of the EU countries. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 9(3), 227-241. https://doi.org/10.9770/jesi.2022.9.3(14)
Kussaiynov, T. A., Mussina, G. S., Bulkhairova, Z. S., & Saimagambetova, G. A. (2023). Financing the development of human capital and the efficiency of the economy of Kazakhstan: analysis of the relationship. International Journal of Business Information Systems, 42(2), 153-169. https://doi.org/10.1504/IJBIS.2020.10031671
Maug, E. G. (2025). Financing Human Capital: A Survey and Synthesis. European Corporate Governance Institute - Finance Working Paper, 1073. https://doi.org/10.2139/ssrn.5325584
Mazaraki, A., & Umantsiv, Yu. (2025). Economic policy in the context of global instability. Scientia fructuosa, 159(1), 4-26. https://doi.org/10.31617/1.2025(159)01
Mazaraki, A., Roskladka, A., & Ivanova, O. (2021). China's digital policy: system analysis and implementation prospects for Ukraine. Herald Kyiv National University of Trade and Economics, 137(3), 4-17. https://doi.org/10.31617/visnik.knute
Mazaraki, А. А., & Volosovych, S. V. (2023). Donation-based crowdfunding under conditions of counteracting armed aggression. Scientia fructuosa, 147(1), 4-16. https://doi.org/10.31617/1.2023(147)01
NACUBO. (2025, February 12). National Association of College and University Business Officers. U.S. Higher Education Endowments Report 6.8% 10-Year Average Annual Return, Increase Spending to a Collective $30 Billion. https://www.nacubo.org/Press-Releases/2025/US-Higher-Education-Endowments-Report-10-Year-Average-Annual-Return
Nazukova, N. M. (2021). A toolkit for assessing the directions of budget financing of education in post-crisis conditions. Ekonomika i prohnozuvannia, (3), 118-130. https://doi.org/10.15407/eip2021.03.118
Nordhaus, W. D. (2021). Are we approaching an economic singularity? Information technology and the future of economic growth. American Economic Journal: Macroeconomics, 13(1), 299-332. https://doi.org/10.1257/mac.20170105
Ryan, Jr., C. J. (2016). Trusting U.: Examining University Endowment Management. Journal of college and university law, (42), 159-211. https://www.nacua.org/docs/default-source/jcul-articles/volume-42/42_jcul_159.pdf?sfvrsn=c65e64be_12
Sala-i-Martin, X. X., & Barro, R. J. (1995). Technological diffusion, convergence, and growth. Yale University Economic Growth Center Discussion Paper, (735), 1-43. https://hdl.handle.net/10419/160652
Simionescu, M., Pelinescu, E., Khouri, S., & Bilan, S. (2021). The Main Drivers of Competitiveness in the EU-28 Countries. Journal of competitiveness, 13(1), 129-145. https://doi.org/10.7441/joc.2021.01.08
Tirelli, M., & Spinesi, L. (2021). R&D financing and growth. Economics of Innovation and New Technology, 30(1), 24-47. https://doi.org/10.1080/10438599.2019.1666505
UN. Human Development Reports. (2025). https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI
UN. Ukraine Refugee Situation. (2025). https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine
World Bank Open Data. (2025a). GDP per capita growth (annual %). https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD.ZG
World Bank Open Data. (2025b). High-technology exports (% of manufactured exports). https://data.worldbank.org/indicator/TX.VAL.TECH.MF.ZS
World Bank Open Data. (2025c). Research and development expenditure (% of GDP). https://data.worldbank.org/indicator/GB.XPD.RSDV.GD.ZS
World Bank Open Data. (2025d). Researchers in R&D (per million people). https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.SCIE.RD.P6
Zumeta, W., Breneman, D. W., Callan, P. M., & Finney, J. E. (2012). Financing American higher education in the era of globalization. Harvard Education Press. https://doi.org/10.17763/1943-5045-82.3.434a
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)
