Цифрові платформи як драйвер розвитку економіки
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2023(150)04Ключові слова:
цифрова платформа, онлайн-платформа, цифровізація, цифрова економіка, платформна бізнес-модельАнотація
Розвиток диджитал-технологій сприяв поширенню цифрових платформ у різних видах економічної діяльності. Цифрові платформи та платформні екосистеми, що формуються ними, трансформують цілі галузі та види соціально-економічної активності, стають драйверами економічного зростання, інновацій та конкуренції. Метою статті є визначення ролі цифрових платформ у розвитку економіки в умовах цифровізації. Використано методи порівняльного та економіко-статистичного аналізу, узагальнення та синтезу. На основі теоретико-економічного аналізу досліджено феномен цифрових платформ в економіці. Встановлено, що цифрові платформи є найбільшими агрегаторами даних та бенефіціарами цифрової економіки, а цифрові дані – ключовим ресурсом, що приводить до створення вартості. Їхня взаємодія суттєво впливає на отримання доданої вартості та її величину. Наведена класифікація цифрових платформ надає комплексне уявлення про масштаби їхнього впливу на розвиток економіки в умовах цифровізації. З’ясовано, що успішна експансія платформних компаній та трансформація економіки здебільшого забезпечуються мережевим ефектом. Цифрові платформи дають змогу користувачам активно використовувати можливості диджитал-економіки, підвищуючи ефективність бізнес-процесів, забезпечуючи механізми взаємодії, створюючи нові способи створення вартості. За результатами економіко-статистичного аналізу рівня розвитку економіки в різних країнах світу встановлено, що зростання економіки безпосередньо залежить від рівня її цифровізації: країни-лідери за розмірами економіки мають розвинений цифровий сектор, впроваджують цифрові технології у більшість видів економічної діяльності. Саме тому існує економічний розрив між "цифровими" країнами та країнами, де цифровізація впроваджена недостатньо.
Посилання
Adobe Experience Cloud (2023, May 12). Top ecommerce statistics for 2023. https://business.adobe.com/blog/basics/2023-ecommerce-statistics (August 21, 2023).
Van Alstyne, M. W., Parker, G. G., & Choudary S. P. (2016). Pipelines, platforms, and the new rules of strategy. Harvard Business Review, 94(4), 54-62. https://hbr.org/2016/04/pipelines-platforms-and-the-new-rules-of-strategy
Asadullah, A., Faik, I., & Kankanhalli, A. (2018). Evolution mechanisms for digital platforms: a review and analysis across platform types. Thirty Ninth International Conference on Information Systems, San Francisco, 257-283.
Bonina, C., Koskinen, K., Eaton, B., & Gawer, A. (2021). Digital platforms for development: Foundations and research agenda. Information Systems Journal, 31, 869-902. https://doi.org/10.1111/isj.12326
ChannelEngine. The Top 10 European Marketplaces in 2023. August 22, 2023, https://www.channelengine.com/en/blog/top-european-online-marketplaces
Chung, A. (2018, November 25). How much for that app? U.S. top court hears Apple antitrust dispute. Reuters. https://www.reuters.com/article/us-usa-court-apple/how-much-for-that-app-us-top-court-hears-apple-antitrust-dispute-idUSKCN1NU0JV
EU4Digital (2020, July 3). Digitising industry: best practices to promote the digital transformation of SMEs in traditional sectors of the economy. https://eufordigital.eu/digitising-industry-best-practices-to-promote-the-digital-transformation-of-smes-in-traditional-sectors-of-the-economy/
European Commission (July 2023). Remarks by Commissioner Breton: Here are the first 7 potential "Gatekeepers" under the EU Digital Markets Act. Retrieved August 22, 2023. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/STATEMENT_23_3674
The Center for Global Enterprise. (2016). The Rise of the Platform Enterprise: A Global Survey. https://www.thecge.net/app/uploads/2016/01/PDF-WEB-Platform-Survey_01_12.pdf.
Gawer, A. (2022). Digital Platforms and Ecosystems: Remarks on the Dominant Organizational Forms of the Digital Age. Innovation: Organization & Management, 24:1, 110-124. https://doi.org/10.1080/14479338.2021.1965888
Gerasymenko, A., & Mazaraki, N. (2022). Competition law enforcement in Ukraine: challenges from on-line giants. Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies, 15(26), 57-73. https://doi.org/10.7172/1689-9024.YARS.2022.15.26.3
Gerasymenko, A., & Mazaraki, N. (2023). The "New Normal" in Competition - Filling the Gaps of Ukrainian Competition Law in the Digital Economy Age. Competition and Intellectual Property Law in Ukraine. Vol. 31, 147-171. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-66101-7_7. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66101-7_7
Geyser, W. (2022, December 05). Top 40 eCommerce Companies in the USA for 2023 (by Web Sales). Influencer Marketing Hub. https://influencermarketinghub.com/ecommerce-companies-usa
Greengard, S. (2010). Cloud computing and developing nations. Communications of the ACM, 5(53), 18-20. https://doi.org/10.1145/1735223.1735232
ILO - International Labour Office (2021). The role of digital labour platforms in transforming the world of work. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_771749.pdf
Kabbaj, A. (2023, March 28). Overview of the Fragmentation of the Top Marketplaces in Europe. Lengow. https://blog.lengow.com/marketplaces/fragmentation-of-top-marketplaces-in-europe
Kemp, S. (2023, January 26). Digital 2023: Global overview report. DataReportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
Largest Companies by Market Cap. Retrieved July 14, 2023. https://companiesmarketcap.com
OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (2019). An Introduction to Online Platforms and Their Role in the Digital Transformation. https://doi.org/10.1787/53e5f593-en
Parker, G. G., Alstyne, M. W. V., & Choudary S. P. (2016). Platform Revolution: How Networked Markets are Transforming the Economy - And How to Make Them Work for You. 1st edition. W. W. Norton & Company, New York, NY.
Similarweb. Top Websites Ranking. (August 1, 2023). Retrieved August 22, 2023. https://www.similarweb.com/top-websites/e-commerce-and-shopping/
Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism. Polity Press.
Statista (2023). eCommerce - Worldwide. Retrieved August 21, 2023. https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/worldwide
Statista (April 2023). E-commerce spending as percentage of total GDP in Western and Central Europe as of 2022, by country. Retrieved August 23, 2023. https://www.statista.com/statistics/1283556/ecommerce- percentage-gdp-europe-country
Statista (June 2023). Number of employees in the e-commerce segment in China from 2014 to 2022. Retrieved August 22, 2023. https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/worldwide
Statista (May 2022). Number of enterprises in cross-border e-commerce field in China from 2016 to 2021. Retrieved August 22, 2023. https://www.statista.com/statistics/1317440/china-number-of-cross-border-ecommerce-businesses
Statista (November 2021). Estimated average per capita spending for online shopping in selected European countries in 2021, by country. Retrieved August 23, 2023. https://www.statista.com/statistics/435943/online-shopping-e-commerce-spending-per-capita-by-country-europe
Ukraine now. Digital country. Retrieved August 23, 2023. https://ukraine.ua/invest-trade/digitalization
United Nations Conference on Trade and Development (2020). Digital platforms and value creation in developing countries: Implications for national and international policies. https://unctad.org/system/files/official-document/tdb_ede4d2_en.pdf
Artyomova, T. I. (2019). Digital platforms in the economy: new opportunities and threats to development. The philosophy of financial civilization: man in the world of money, 84-91. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/19274
Dubel, M. (2021). Features of the development of digital platforms and their impact on the world economy. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, 7, 17-26. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.7.2
European Business Association (2023, April 13). How e-commerce has changed in 2022. Retrieved August 23, 2023. https://eba.com.ua/yak-zminylasya- elektronna-komertsiya-u-2022-rotsi-doslidzhennya-admitad/
Zhukova, Yu. (2022). Development of the digital economy based on platformization. Economy and Society, (41). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-7
Koleshnya, Ya. O. (2021). Digital platforms as an effective business model. Business, innovation, management: problems and prospects. Collection of abstracts of reports of the 3rd International Scientific and Practical Conference, Kyiv, (pp. 80-81). http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/230472
Kolot, А. М., & Herasymenko, О. О. (2020). Digital transformation and new business models as determinants of formation of the economy of nontypical employment. Social and labour relations: theory and practice, 1(20), 33-54. https://doi.org/10.21511/slrtp.10(1).2020.06
Kudinska, І. (2023, August 09). Work on platforms: regulate cannot be left. Lawyer. https://loyer.com.ua/uk/robota-na-platformah-regulyuvaty-ne-mozhna-zalyshyty
Semenog, A. (2020). Analysis of world ratings concerning the formation and development of the digital economy and the place of Ukraine in them. International Humanitarian University Herald. Series: Economics and Management, 43, 38-43. https://doi.org/10.32841/2413-2675/2020-43-6
Andrii Y. Semenog (2019). Dgital platform ecosystems as a factor of business transformation within digital economy framework. Bulletin of the KNUTD. Series: Economic sciences, 4 (137), 39-50. https://doi.org/10.30857/2413-0117.2019.4.4
Sichkarenko, K. O. (2018). Digital platforms: classification approacing and the role of economic development defining. Black sea economic studies, 35(2), 28-32. http://bses.in.ua/journals/2018/35_2_2018/7.pdf.
Somova, О. (2023, February 23). E-Export with Ukrposhta: a guide to starting a business on the international marketplace. Webpromo. https://web-promo.ua/ua/blog/e-export-z-ukrposhtoyu-gajd-po-zapusku-biznesu-na-mizhnarodnomu-marketplejsi
Ukrainian Institute of the Future. Ukraine 2030E is a country with a developed digital economy. Retrieved July 14. 2023, https://strategy.uifuture.org/kraina-z-foroventoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html
Fedorov, М. (2023, May 12). Digitalization against corruption. How does digital transformation contribute to the transparent work of the state? Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/3707925-didzitalizacia-proti-korupcii-ak-cifrova-transformacia-spriae-prozorij-roboti-derzavi.html#
Chorna, M. V., & Petlenko, K. Yu. (2019). Digital platforms in the economy: modern trends and directions of development. Economic strategy and prospects for the development of trade and services, 1(29), 50-60. https://doi.org/10.5281/zenodo.3257350
Shtanko, V., & Dresviannikov, А. (2022). Analysis of changes in EU legislation in the field of digital services and platforms and their impact on the digital economy of Ukraine. Ukrainian Centre for European Policy. https://ucep.org.ua/wp-content/uploads/2022/10/new_digit_2_03.10.2022.pdf
Shcheglyuk, S. (2019). The morphology of digital economy: features of the development and regulation of digital technology platforms. Dolishniy Institute of Regional Research of NAS of Ukraine. http://ird.gov.ua/irdp/e20190301.pdf.
Yurchenko, О., Chernyshova, О., & Stoyka, I. (2022). Digital transformation of business in the conditions of war. Economy and Society, 40. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-29
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)