Державний бюджет воєнного часу: 2022
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2023(148)06Ключові слова:
бюджетна політика, бюджетне регулювання, бюджетний механізм, бюджет, доходи бюджету, видатки бюджетуАнотація
Вступ. За воєнного стану підвищення якісного рівня виконання Державного бюджету України потребує системного підходу з огляду на важливість розвитку та прийняття взаємоузгоджених рішень фінансово-бюджетних інституцій.
Проблема. Важливим є забезпечення динамічної бюджетної збалансованості з врахуванням принципів, які визначають базисну модель механізму бюджетного регулювання в умовах широкомасштабних військових дій, які значно вплинули на зміну тренду економічного розвитку.
Мета. Розкриття основних засад виконання Державного бюджету України в умовах воєнного стану.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи, засновані на системному вивченні економічних явищ і процесів, а саме: діалектичний, абстрактно-логічний, комплексного аналізу, наукового узагальнення, порівняння та аналогії; конкретизації, узагальнення теоретичного та практичного матеріалу, вибірки; наукової абстракції, індукції та дедукції; економіко-статистичний.
Результати дослідження. Визначено роль Державного бюджету України в забезпеченні фінансово-бюджетної безпеки країни. Розкрито особливості бюджетного інструментарію. Проаналізовано та оцінено доходи і видатки Державного бюджету України. Розвинуто підходи до застосування фінансово-бюджетного інструментарію та обґрунтовано стратегічні напрями бюджетної політики України в умовах воєнного стану.
Висновки. Ефективний механізм мобілізації доходів є важливою передумовою не лише для збільшення бюджетних надходжень, але й відновлення економічної рівноваги в країні. Водночас, в умовах воєнного стану велика увага має приділятись не лише завданням забезпечення ефективного механізму мобілізації доходів, а й дотриманню принципів справедливості оподаткування, пов’язаних із раціональним перерозподілом рівня податкового навантаження між платниками податків. Вагомими завданнями бюджетної політики є підвищення ефективності бюджетних видатків та забезпечення балансу між фінансуванням найбільш критичних статей державного бюджету та стимулюванням відновлення економіки.
Посилання
Buchanan, James M. (1954). Social Choice, Democracy, and Free Markets. Journal of Political Economy. Vol. 62, 2, 114-123 [in English].
Abbott, A., & Jones, P. (2021). Government response to increased demand for public services: The cyclicality of government health expenditures in the OECD. European Journal of Political Economy, 68, 101988. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0176268020301361#! [in English].
Lin, B. & Zhu, J. (2019). Fiscal spending and green economic growth: Evidence from China. Energy Economics, 83, 364-271. https://doi.org/10.1016/j.eneco.2019.07.010 [in English].
Chugunov, I. & Lysiak, L. (2009). Biudzhetna systema v instytutsiinomu seredovyshchi suspilstva [The budget system in the institutional environment of society]. Finansy Ukrainy, 11, 3-12 [in Ukrainian].
Chugunov, I. & Kachula, S. (2020). Derzhavna finansova polityka zabezpechennia sotsialnoho rozvytku suspilstva [State financial policy of ensuring social development of society]. Scientia Fructuosa, 2, 87-98 [in Ukrainian].
Chugunov, I., Pasichnyi, M. & Nikitishin, A. (2022). Dohody Derzhavnogo bjudzhetu Ukrai’ny v umovah vojennogo stanu. Scientia fructuosa, 5, 124-137. https://doi.org/10.31617/1.2022(145)08 [in Ukrainian].
Bak, N. (2021). Nepodatkovi dokhody biudzhetiv: funktsionalne pryznachennia ta mozhlyvosti yoho aktyvizatsii [Non-tax revenues of budgets: functional purpose and possibilities of its activation]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, 830, 45-57 [in Ukrainian].
Prichard, W. & Salardi P. & Segal, P.(2018). Taxation, non-tax revenue and democracy: New evidence using new cross-country data. World Development, 109, 295-312 [in English].
Sefa-Nyarko, C., Okafor-Yarwood, I. & Boadu, E. (2021). Petroleum revenue management in Ghana: How does the right to information law promote transparency, accountability and monitoring of the annual budget funding amount? The Extractive Industries and Society. Vol. 8. Issue 3, (pp. 100957). https://doi.org/10.1016/j.exis.2021.100957 [in English].
Davis, B. A., Arcaya, M. C., Williams, D. R. & Krieger, N. (2023). The impact of county-level fees & fines as exploitative revenue generation on US birth outcomes 2011–2015 (Article). Health & Place. Vol. 80, (pp. 102990). https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2023.102990 [in English].
Lahiri, K. & Yang, C. (2022). Boosting tax revenues with mixed-frequency data in the aftermath of COVID-19: The case of New York. International Journal of Forecasting. Vol. 38. Issue 2, (pp. 545-566). https://doi.org/10.1016/j.ijforecast.2021.10.005 [in English].
Proekt Planu vidnovlennia Ukrainy "Funktsionuvannia finansovoi systemy, yii reformuvannia ta rozvytok" [Project of the Recovery Plan of Ukraine "Functioning of the financial system, its reform and development"]. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/functioning-of-the-financial-system.pdf [in Ukrainian].
Ofitsiinyi sait Ministerstva finansiv Ukrainy [Official site of the Ministry of Finance of Ukraine]. https://www.mof.gov.ua/uk [in Ukrainian].
Derzhavnyi veb-portal biudzhetu dlia hromadian [State budget web portal for citizens]. https://openbudget.gov.ua [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy "Pro derzhavnyi biudzhet Ukrainy na 2022 rik" № 1928-IX vid 02.12.2021 [Law of Ukraine "On the State Budget of Ukraine for 2022" № 1928-IX from 02.12.2021]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1928-20#Text [in Ukrainian].
Ofitsiinyi sait Natsionalnoho banku Ukrainy [Official site of the National Bank of Ukraine]. https://bank.gov.ua [in Ukrainian].
Chuhunov, I. Ya. (2021). Biudzhetna stratehiia suspilnoho rozvytku [Budget strategy for suspension development]. Kyiv: KNUTE [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)