Стратегії диджитал-маркетингу в ресторанному бізнесі
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2022(145)05Ключові слова:
цифрова економіка, цифровий маркетинг, цифрові технології, диджитал-стратегії, військовий час, ресторани, УкраїнаАнотація
Вступ. Актуальність досліджень ефективних стратегій диджитал-маркетингу полягає в розробленні адаптаційних механізмів до умов цифровізації та глобальних кризових викликів, які безпосередньо впливають на ресторанний бізнес.
Проблема. В умовах системних криз та глобальної диджиталізації суб’єкти ресторанного бізнесу потребують надійних стратегічних сценаріїв, що забезпечать виживання і розвиток.
Метою статті є наукове обґрунтування моделей стратегічної поведінки суб’єкта ресторанного бізнесу в умовах кризи та цифрових інновацій.
Методи. Підґрунтям дослідження є кла-сичні концепції стратегічного менеджменту та маркетингу, методичний базис цифровізації бізнесу. Зміст стратегій диджитал-маркетингу інтерпретовано за допомогою загальнонаукових методів досліджень, зокрема аналізу, синтезу, систематизації, логічного узагальнення. Методи логічного та когнітивного моделювання застосовано для розроблення схем та моделей формування й трансформації стратегій диджитал-маркетингу суб’єктів ресторанного бізнесу в умовах військових дій. Механізм їх реалізації розкрито через декомпозицію функцій менеджменту, бізнес-процесів, результатів діяльності та відповідальності виконавців. Отримані результати та висновки підтверджено статичними та маркетинговими дослідженнями.
Результати дослідження. Проведене дослідження дало змогу окреслити теоретичні та практичні результати. Здійснено маркетинговий аудит можливостей цифровізації, визначено цільові орієнтири та стратегічні метрики диджитал-маркетингу. Обґрунтовано необхідність системного та безперервного оцінювання її результативності шляхом систематизації ключових показників. Здійснено форсайт трансформації стратегій диджитал-маркетингу суб’єктів ресторанного бізнесу в умовах військових дій. Механізм її реалізації представлено через розподіл функцій (повноважень), бізнес-процесів (діяльності), ресурсів та відповідальності.
Висновки. Формування стратегії диджитал-маркетингу створює основу для отримання стійких конкурентних переваг та адаптаційних механізмів через використання цифрових можливостей і платформ. Проведені дослідження презентують науково обґрунтовані результати, які комплексно вирішують проблему формування та реалізації стратегії диджитал-маркетингу у ресторанному бізнесі.
Посилання
Echeberria L. A. (2020). Digital Transformation Strategy Framework. A Digital Framework for Industry 4.0, 103-141. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60049-5_5 [in English].
Mazaraki, A. A., & Bosovs’ka, M. V. (2013). Teoretychni ta metodologichni zasady formuvannja integracijnoi’ strategii’ pidpryjemstv [Theoretical and methodological foun¬dations of the formation of the integration strategy of enterprises]. Biznes-inform – Business Inform (Ulrichsweb Global Serials Directory, Research Papers in Economics, RYNC, Index Copernicus, Directory of Open Access Journals, getCITED), 7, 299-308 [in Ukrainian].
Dragomir, R., & Andronie, M. (2017). Strategies in digital marketing. Procedia of Eco¬nomics and Business Administration. https://doi.org/10.26458/v4.i1.14 [in English].
Chemorda, P. O., & Vasjutkina, N. V. (2021). Suchasni pidhody do formuvannja strategii’ marketyngu social’nyh media [Modern approaches to formation of a social media marketing strategy]. Biznes Inform – Business Inform, 2, 346-351. https://doi.org/ 10.32983/2222-4459-2021-2-346-351 [in Ukrainian].
Drummond, C., O’Toole, T., & McGrath, H. (2020). Digital engagement strategies and tactics in social media marketing. European Journal of Marketing. Vol. 54. Is. 6, (pp. 1247-1280). https://doi.org/10.1108/EJM-02-2019-0183 [in English].
Savyc’ka, N., Myhajlova V. et al. (2018). Konvent-marketyng: strategija i taktyka [Convention marketing: strategy and tactics]. Marketyng v Ukrai’ni – Marketing in Ukraine, 6, 45-51 [in Ukrainian].
Özoğlu, B., & Topal, A. (2019). Digital Marketing Strategies and Business Trends in Emerging Industries. Digital Business Strategies in Blockchain Ecosystems, 375-400. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29739-8_18 [in English].
Korsar, O., & Vedmid’, N. (2021). Dydzhytal-marketyng sub’jektiv restorannogo biznesu [Digital marketing of restaurant business entities]. Naukovi praci Mizhre-gional’noi’ akademii’ upravlinnja personalom. Ekonomichni nauky – Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management. Economic sciences, 2 (61). https://doi.org/10.32689/2523-4536/61-5 [in English].
Razumov, D. (2019). Strategichnyj marketyng [Strategic marketing]. https://aboutmarketing.info/ osnovy-marketynhu/strategicheskiy-marketing [in English].
Ikwundu, A. G. (2021). Influencing Costumer Perception in a Restaurant Business through Auditory/Music Marketing Strategies. Journal of Marketing and Consumer Research. https://doi.org/10.7176/jmcr/82-02 [in English].
Marketer.ua (2021). Shho take marketyngova strategija i do chogo tut kit Shredingera. https://marketer.ua/ua/marketing-strategy-and-schrodinger-s-cat [in English].
Mogilko, M. D. (2016). Digital marketing strategy. Business Strategies, 5. https://doi.org/10.17747/2311-7184-2016-5-5 [in Ukrainian].
Stevenson S. C. (2013). 92 Strategies for Marketing Planned Gifts. Wiley; 2013. Apr 23; 4-47. Available from: http://doi.org/10.1002/9781118703847.ch1 [in English].
Wonseok, Seo, Wildes, Vivienne J., & Demicco, Fred J. (2001): Understanding Mature Customers in the Restaurant Business. Journal of Restaurant & Foodservice Marke¬ting, 4, 81-98. https://doi.org/ 10.1300/j061v04n03_04 [in English].
Abramovych I. A. Strategija marketyngu. Naukovyj visnyk Hersons’kogo derzhav-nogo universytetu. 2016. Vyp. 21. Ch. 1. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/ economic_21/1/14.pdf [in Ukrainian].
Mishhuk A. A. Instrumental’ni strategii’ marketyngu zakladu ohorony zdorov’ja. Ekonomika i organizacija upravlinnja. 2017. № 2 (26). S. 121-131. URL: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/4785 [in Ukrainian].
Ugodnikova O., Sokolenko A. Cyfrovi tehnologii’ publichnogo marketyngu u sferi turyzmu ta gotel’no-restorannogo gospodarstva. Naukovi innovacii’ ta peredovi teh-nologii’ 2022. № 1 (3). https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-1(3)-13-20 [in Ukrainian].
Bovsh L., Rasulova A., Bosovska M., Boiko M., & Okhrimenko, A. (2022). Digital distribution of hospitality services in the context of the COVID-19 pandemic. Tourism and Travelling, 3(1), 34-44. https://doi.org/10.21511/tt.3(1).2022.05 [in English].
Bovsh, L., Rasulova, А., & Hopkalo, L. (2021). Digital marketing of hotel business entities. Economic development strategies: micro, macro and mesoeconomic levels. P. 1. Riga, Latvia: Baltija Publishing [in English].
Forech.kiev.ua (2021). Spysok uchasnykiv Forech. 2021 [List of participants Forech. 2021]. https://www.forech.kiev.ua/spysok-uchasnykiv-forech-2021 [in English].
Futurenow (2019). Najpopuljarnishi merezhi svitu i Ukrai’ny [The most popular networks of the world and Ukraine]. https://futurenow.com.ua/21-najpopulyarnishyh-sotsialnyh-merezh-svitu-ta-rejtyng-ukrayiny (data zvernennja: 01.07.2022) [in English].
Gershon, R. A. (2014). Digital Media, Electronic Commerce, and Business Model Innovation. Policy and Marketing Strategies for Digital Media, April 16 https://doi.org/ 10.4324/9781315794303-14 [in English].
Proriat-franchise (2021). Postachal’nyky dlja HoReCa [Suppliers for HoReCa]. https://proriat-franchise.com/uk/listing/postachalniki-dlya-horeca [in English].
Druzjuk, Ja. (2021). Shho take "temni" i "hmarni" kuhni ta jak vony zminjujut’ dostavku i’zhi. Dosvid Glovo, Rocket і Mimosa [What are "dark" and "cloud" kitchens and how they are changing food delivery. Experience Glovo, Rocket and Mimosa]. https://www.the-village.com.ua/village/food/food-situation/309915-dostavka-dark-kitchen-cloud-kitchen-glovo-raketa-kitaika-mimosa-brooklyn-pizza [in Ukrainian].
Druzjuk, Ja. (2022). Ce ukrai’ns’ki restorany, jaki godujut’ ZSU i teroboronu. Rozpovidajemo, jak i’h pidtrymaty (onovljujet’sja) [These are Ukrainian restaurants that prepare food for the Armed Forces of Ukraine and the territorial defense. We inform how to support them (updated)]. https://www.the-village.com.ua/village/ food/food-guide/324773-volonerski-kuhni-viyna-2022 [in Ukrainian].
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Boston: Harvard Business School Press. https://helenescott.com/wpcontent/uploads/2014/01/BookReportBlueOceanStrategy.pdf [in English].
Prohorenko, M. (2020). Teorija Junga: 12 arhetypiv brendiv ta i’hni osoblyvosti [Jung’s theory: 12 brand archetypes and their characteristics]. https://l-a-b-a.com/uk/blog/ 1662-teoriya-yunga-12-arhetipiv-brendiv-ta-jihni-osoblivosti [in Ukrainian].
Gurchunova, Je. (2022). Tone of voice – shho ce take: pryklady i jakym povynen buty golos brendu [What is it Tone of voice: examples and what should be the voice of the brand]. https://aboutmarketing.info/internet-marketynh/tone-of-voice-shcho-tse-take-pryklady-i-yakym-povynen-buty-holos-brendu [in Ukrainian].
Bovsh, L., Komarnic’kyj, I., & Pryhod’ko, O. (2022). Fulfilment cyfrovogo mar-ketyngu u restorannomu biznesi [Fulfillment of digital marketing in the restaurant business]. Restorannyj i gotel’nyj konsaltyng. Innovacii’ – Restaurant and hotel consulting. Innovations. Is. 5, 1. http://restaurant-hotel.knukim.edu.ua/article/view/260872/257426 [in Ukrainian].
Merezha. Onlajn platforma ekspertnyh rishen’ [Online platform of expert solutions]. https://www.merezha.ua (data zvernennja: 01.07.2022) [in Ukrainian].
Demchenko, I. (2021). Kontrol’ v tradicionnom proektnom menedzhmente vs kontrol’ v Agile [Control in traditional project management vs control in Agile]. https://iampm.club/ blog/kontrol-v-tradiczionnom-proektnom-menedzhmente-vs-kontrol-v-agile [in Ukrainian].
Marketer.ua (2022). Top-5 metryk marketyngu dlja mobil’nyh dodatkiv [Top 5 marketing metrics for mobile apps]. https://marketer.ua/ua/top-5-mobile-app-marketing-metrics [in Ukrainian].
Finance.ua. (2022). Relokacija biznesu na zahid Ukrai’ny: top-regioniv, kudy najbil’she perei’zhdzhajut’ [Relocation of business to the west of Ukraine: the top regions where most people move]. https://news.finance.ua/ua/relokaciya-biznesu-na-zahidnu-ukrainu-top-rehioniv-kudy-naybil-she-pereizhdzhayut [in Ukrainian].