Механізм реалізації конкурентної політики держави
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2022(145)02Ключові слова:
конкурентна політика, конкурентне відомство, АМКУ, правозастосування, адвокатування, антимонопольний комплаєнсАнотація
Вступ. Формування ефективного конкурентного середовища належить до пріоритетних завдань державного регулювання економіки, ставши одним з ключових питань у становленні нової моделі соціально орієн-тованої економіки в Україні. Важливими є вдосконалення механізму формування та реалізації конкурентної політики відповідно до нових соціально-економічних викликів.
Проблема. У ХХІ ст. переглядаються теоретичні засади конкурентної політики: як теоретичні основи, так і наявна нормативно-методична база не є достатньо дієвими в забезпеченні ефективної реалізації конкурентної політики, особливо щодо новітніх ринків. Це потребує переосмислення провідного наразі структурного неокласичного підходу до конкуренції та конкурентної політики, коли, по суті, нехтують чинниками інститутів і поведінки.
Метою статті є аналіз теоретичних та прикладних аспектів реалізації конкурентної політики держави у контексті системного розуміння її змісту, форм, методів та інструментів.
Методи. Використано наукові методи узагальнення, аналізу та синтезу, порівняння.
Результати дослідження. Механізм реалізації конкурентної політики передбачає наявність двох форм: запобігання та протидію порушенням конкурентного законодавства (правозастосування) та адвокатування конкуренції усіма органами державної влади. Інституційні засади ринкової конкуренції пов’язані зі станом підприємницького середовища, правилами і нормами ринкової діяльності, поведінковою інфраструктурою для учасників ринку. У реалізації конкурентної політики визначальною є роль конкурентного відомства, чия інституційна незалежність сприяє об’єктивності його дій, що унеможливлює вплив окремих груп інтересів при прийнятті рішень.
Висновки. Важливо створити такі умови, при яких забезпечуватиметься наукове вирішення комплексу взаємопов’язаних інституційних проблем розроблення і реалізації конкурентної політики держави. Цьому об’єктивно сприятимуть високі темпи розвитку національного внутрішнього ринку, зміцнення прав власності, формування ефективного приватного власника як домінуючої фігури в економіці, становлення прозорого і відповідального бізнесу, підвищення ефективності діяльності владних державних структур.
Посилання
Herasymenko, A., & Masko, A. (2019). Modeli vzaiemodii derzhavy ta rynku: insty-tutsiinyi aspekt Models of interaction between the state and the market: institutional aspect. Ekonomika ta derzhava. Vol. 8, (pp. 12-18) [in Ukrainian].
Umantsiv, Yu., & Miniailo, О. (2019). Ekonomichna polityka derzhavy za umov hlobalnykh transformatsii Economic policy of the state under the conditions of global transformations. Ekonomika Ukrainy. Vol. 9, (pp. 37-49) [in Ukrainian].
Fyliuk, H. (2017). Instytutsionalni chynnyky formuvannia konkurentnoho seredo-vyshcha v Ukraini u konteksti hlobalnoho rozvytku Institutional factors of the for-mation of a competitive environment in Ukraine in the context of global development. Teoretychni ta prykladni pytannia ekonomiky. Vol. 28 (1), (pp. 11-19) [in Ukrainian].
Motta, M. (2004). Competition Policy. Theory and Practice. N. Y.: Cambridge University Press [in English].
Rochet, J. C., & Tirole, J. (2003). Platform Competition in Two-Sided Markets. Journal of the European Economic Association. Vol. 1. Issue 4, (pp. 990-1029) [in English].
Bamberger, K., & Lobel, O. (2017). Platform Market Power. Berkeley Technology Law Journal. Vol. 32. Issue 3, (pp. 1051-1092) [in English].
Carvalho, S. (2019). The US Antitrust Jurisprudence through the Lens of Chicago School and the Transaction Costs Economics. Tribuna Juridica. Vol. 9, (pp. 93-109) [in English].
Johnson, P. (2019). Indirect Network Effects, Usage Externalities, and Platform Antitrust. Journal of Competition Law & Economics. Vol. 15. Issue 2-3, (pp. 283-297) [in English].
Bork, R. (1978). The Antitrust Paradox: A Policy at War with Itself. N. Y.: Basic Books Inc. [in English].
Rizzo, M., & Whitman, G. (2019). Escaping paternalism: rationality, behavioral economics and public policy. New York, Cambridge University Press [in English].
Pro Antymonopolnyi komitet Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 26 lystopada 1993 № 3569-KhII (zi zminamy ta dopovnenniamy). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3659-12#Text [in Ukrainian].
Alves, S., Capiau, J., & Sinclair, A. (2015). Principles for the Independence of Com-petition Authorities. Competition Law International. Vol. 11, 1, (pp. 13-27) [in English].
Pro Antymonopolnyi komitet Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 26 lystopada 1993 № 3569-XII (zi zminamy ta dopovnenniamy). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text [in Ukrainian].
European Bank for Reconstruction and Development (2021). Annual Review. https://2021.ar-ebrd.com 27 [in English].
Katz, M. (2019). Platform Economics and Antitrust Enforcement: A Little Knowledge Is a Dangerous Thing. Journal of Economics and Management Strategy. Vol. 1, (pp. 138-152) [in English].
Wright, J., & Stone, J. (2012). Misbehavioral Economics: The Case Against Behavioral Antitrust. Cardozo Law Review. Vol. 33. Issue 4, (pp. 1517-1533) [in English].
Becker, G. (1968) Сrіmе аnd Punishment: An Economic Approach. Journal of Political Economy. Vol. 76 (2), (pp.169-217) [in English].
Antymonopolnyi komitet Ukrainy (2021). Zvit Antymonopolnoho komitetu Ukrainy za 2021 rik. https://amcu.gov.ua/pro-nas/zvitnist/richni-zviti/zvit-2021 [in Ukrainian].