E-learning в умовах пандемії: практичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(138)09Ключові слова:
е-learning, освітня онлайн-платформа, синхронне навчання, асинхронне навчанняАнотація
Постановка проблеми. В усьому світі в умовах пандемії COVID-19 е-learningнабуває дедалі більшого поширення. Відповіді, як довго освіта буде функціонувати в актуальному форматі, немає. До того ж майбутні покоління студентів сприймають світ під іншим кутом, оскільки їхнє життя складається і зі стандартної, і з віртуальної реальності. Тому актуальним є питання практичного аспекту організації освітнього процесу із застосуванням е-learning.
Аналіз останніх досліджень і публікацій показав, що тема е-learningв умовах пандемії COVID-19 є назрілою як серед вітчизняних науковців, так і дослідників з іноземних вишів.
Мета статті – розглянути практичні аспекти застосування е-learning в умовах пандеміїCOVID-19 на прикладі організації освітнього процесу в Київському національному торговельно-економічному університеті.
Матеріали та методи. У процесі дослідження використано методи аналізу та синтезу методологічних аспектів електронного навчання, порівняння, узагальнення та систематизації досліджуваного матеріалу.
Результати дослідження. Популярність e-learning серед сучасної молоді пояснюється гнучкістю та доступністю цієї технології, яка в свою чергу висуває додаткові вимоги, особливо щодо наповнення контенту дисциплін та вибору інструментів їх провадження. В пропонованій статті розглянуто питання актуальності та доцільності переходу закладів вищої освіти на е-learning в умовах пандемії COVID-19, окреслено особливості та проблеми, що виникають при електронному навчанні, а також варіанти їх вирішення на прикладі досвіду викладачів та фахівців відділу супроводу дистанційного навчанняКНТЕУ.
Запропоновано виключити пасивне подання матеріалу, використовувати різноманітні активні методи роботи зі студентами, адаптований до дистанційного сприйняття контент, мультимедіатехнології, спеціальні відеоефекти, елементи анімації тощо, в тому числі в інтегрованій формі. Також стануть у нагоді методи, рекомендовані і для аудиторної роботи.
Висновки. Формат е-learningу сучасних умовах пандемії допомагає вишам продовжувати навчання та знаходити новий матеріал, але в той же час стало зрозумілим, що жодні технології не в змозі замінити живого спілкування учасників освітнього процесу. Такий формат відрізняється від традиційного аудиторного навчання, вимагає опанування сучасних комп’ютерних технологій й свідомого ставлення до вибору форми та значних зусиль щодо наповнення навчального контенту з боку викладача і високої самоорганізації з боку студентів, психологічної адаптації. Проте в будь-якому випадку, онлайн-форми за подібними форматами навчання стали глобальною реальністю, тому слід виявляти та аналізувати всі їхні недоліки з метою запобігання у майбутньому, знаходити нові підходи до їх використання для мотивування до навчання та розвитку особистості.
Посилання
WHO announces COVID-19 outbreak a pandemic. Retrieved from https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/ news/news/2020/3/who-announces-covid-19-outbreak-a-pandemic [in English].
Kubatko, O. V., Pimonenko, T. V., & Kubatko, O. V. (2015). Porivnjal’nyj analiz tendencij rozvytku dystancijnyh tehnologij navchannja v Ukrai’ni ta JeS [Comparative analysis of trends in the development of distance learning technologies in Ukraine and the EU]. Mehanizm reguljuvannja ekonomiky –Mechanism of economic regulation, 2, 93-102 [in Ukrainian].
Gaebel, Michael, Kupriyanova, V., Morais, R., & Colucci, E. E-learningin European Higher Education Institutions November 2014. Results of a mapping survey conducted in October-December 2013.Retrieved fromwww.eua.be [in English].
Zadorozhna, O. M. (2020). Dystancijna osvita v Ukrai’ni: realii’ s’ogodennja Osvitnij dyskurs: zb. naukovyh prac’ [Distance education in Ukraine: today’s realities. Educational discourse]: zb. naukovyh prac’, 24(6). Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/30800/1/Zadorozhna_56-67.pdf [in Ukrainian].
Shovkun, V. (2016). Vykorystannja dystancijnyh tehnologij u procesi pidgotovky majbutnih uchyteliv informatyky [The use of remote technologies in training of future computer science teachers]. Vidkryte osvitnje e-seredovyshhe suchasnogo universytetu – Open educational e-environment of a modern university, 2, 265-272.Retrieved fromDOI: 10.28925/2414-0325.2016.2.t2657 [in Ukrainian].
Wyższe uczelnie a epidemia koronawirusa – ciekawy wywiad prof. Piotra Steca z WPiA dla "DGP". Retrieved from https://uni.opole.pl/page/3708/wyzsze-uczelnie-a-epidemia-koronawirusa-ciekawy-wywiad-prof-piotra-steca-z-wpia-dla-dgp [in English].
Bacurovs’ka, I. V., & Samojlenko, O. M. (2017). Vykorystannja osvitn’ogo veb-resursu u procesi vyvchennja fizyky u vyshhyh navchal’nyh zakladah. Teorija ta praktyka formuvannja profesijnyh kompetentnostej fahivciv agrarnoi’ galuzi v umovah jedynogo informacijnoosvitn’ogo universytets’kogo prostoru [Use of educational web resource in the process of studying physics in higher educational institutions. Theory and practice of formation of professional competencies of agricultural specialists in the conditions of a single information-educational university space]. Mykolai’v [in Ukrainian].
Terenda, N. O., Terenda О. А., Horishnyi, M. I., & Panchyshyn, N. Y. (2021). Osoblyvosti dystancijnogo navchannja studentiv v umovah pandemii’ COVID-19 (za rezul’tatamy anketuvannja) [Peculiarities of distance learning of students in the conditions of the COVID-19 pandemic (according to the results of the survey)]. Medychna osvita –Medical education, 4, 57-60. DOI:10.11603/me.2414-5998.2020.4.11661[in Ukrainian].
Oleshko, А., Rovnyagin, A. and Godz, V. (2021). Improving distance learning in the context of pandemic restrictions in higher education. Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok. Vol. 1. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1936 (accessed: 08 Jul 2021). DOI: 10.32702/2307-2156-2021.1.3 [in English].
Bakirov, V., & Ogarkov, M. (2021). Pandemija mozhe nazavzhdy zminyty vyshhu osvitu [A pandemic can forever change higher education]. Dzerkalo tyzhnja –Mirror Weekly. 16. 01. Retrieved fromhttps://zn.ua/ukr/EDUCATION/pandemija-mozhe-nazavzhdi-zminiti-vishchu-osvitu.html (accessed: 17.01.2021) [in Ukrainian].
Oleshko, A. A., & Bondarenko, S. M. (2020). Udoskonalennja systemy dystancijnogo navchannja u vyshhij shkoli v umovah pandemii’ COVID-19 [Improving the system of distance learning in higher education in the COVID-19 pandemic].Materials of the International scientific-practical conference "Problems of integration of education, science and business in the context of globalization": notes, 10. 11. Кyiv: KNUDT [in Ukrainian].
Brammer, S., & Clark, Т. (2020). COVID-19 and Management Education: Reflections on Challenges, Opportunities, and Potential Futures. British Journal of Management, 31, 453-456 [in English].
Mahiswaran, Selvanathan, Nur Atikah Mohamed, Hussin,& Noor Alyani Nor, Azazi(2020). Students learning experiences during COVID-19: Work from home period in Malaysian Higher Learning Institutions.Teaching Public Administration,1-10.DOI:10.1177%2F0144739420977900 [in English].
Dhawan, S(2020). Onlinelearning: apanaceainthetimeofCOVID-19 crisis. JournalofEducationalTechnologySystems,1-18 [in English].
Polevaja, N. M., & Sitnikova, V. V. (2020). Distancionnaja forma obuchenija v vuze: faktory razvitija i vnedrenija, problemy realizacii [Distance learning at a university: factors of development and implementation, implementation problems]. Vestnik Amurskogo gosudarstvennogo universiteta – Bulletin of the Amur State University, 90. Retrievedfromhttps://cyberleninka.ru [in Ukrainian].
Retrieved fromhttps://www.ispring.ru/elearning-insights/platforma-onlain-obucheniya [in English].
MOODLE.Retrieved fromhttp:www.moodle.org [in English].
Іnformacіjno-analіtichna dovіdka pro rezul’tati opituvannja shhodo stanu vikoristannja tehnologіj distancіjnogo navchannja u zakladah vishhoї osvіti Ukrai'ni [Informational and analytical report about the results of experience of learning about the use of distance learning technologies in higher education institutions of Ukraine]. Retrieved from https://www.sqe.gov.ua/images/materials/opituvannja/zvo/Opituvannja_distancіjne %20navchannja_ZVO.pdf [in Ukrainian].