Динамічне ціноутворення у маркетингу
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2025(161)05Ключові слова:
динамічне ціноутворення, маркетинг, машинне навчання, модель градієнтного бустингу, споживча електроніка, смартфони, цільова аудиторіяАнотація
Формування ефективних маркетингових комунікацій з цільовою аудиторією у цифровому середовищі передбачає впровадження сучасної та гнучкої системи ціноутворення, що враховує динамічність зміни комплексу факторів. Сформульовано гіпотезу, що динамічне ціноутворення на основі алгоритмів машинного навчання дозволяє підприємствам досягати оптимального попиту на товари та послуги компаній, а також допомагає забезпечити лояльність споживачів до брендів у довгостроковій перспективі. У ході дослідження застосовано загальнонаукові методи аналізу й синтезу для опису ключових стратегій динамічного ціноутворення, що використовуються в маркетинговій діяльності. Також використано емпіричні підходи, графічні методи подання інформації та системно-структурний аналіз. Розглянуто основні цінові стратегії, які компанії застосовують для стимулювання попиту на товари та послуги. Показано ефективність динамічного ціноутворення в різних галузях економіки, а також наведено приклади міжнародних компаній, які успішно впроваджують ці підходи. Розкрито основні стратегії динамічного ціноутворення, що використовуються відповідно до специфіки діяльності компанії, особливостей цільової аудитирії та характеристик продукції. Наведено основні переваги використання динамічного ціноутворення в електронній комерції. Доведено перспективність розвитку ринку споживчої електроніки та представлено динаміку зростання ємності ринку в період 2023–2034 рр. Використано основні алгоритми машинного навчання для побудови моделей динамічного ціноутворення для популярних моделей смартфонів у трьох цінових сегментах в Україні у 2025 р
Посилання
Ban, G. Y., & Keskin, N. B. (2021). Personalized dynamic pricing with machine learning: High-dimensional features and heterogeneous elasticity. Management Science, 67(9), 5549-5568. https://doi.org/10.2139/ssrn.2972985 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2020.3680
Basal, M., Saraç, E., & Özer, K. (2024). Dynamic pricing strategies using artificial intelligence algorithm. Open Journal of Applied Sciences, 14(8), 1963-1978. https://doi.org/10.4236/ojapps.2024.148128 DOI: https://doi.org/10.4236/ojapps.2024.148128
Bastani, H., Simchi-Levi, D., & Zhu, R. (2022). Meta dynamic pricing: Transfer learning across experiments. Management Science, 68(3), 1865-1881. https://doi.org/10.1287/mnsc.2021.4071 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2021.4071
Chenavaz, R. Y., & Dimitrov, S. (2025). Artificial intelligence and dynamic pricing: a systematic literature review. Journal of Applied Economics, 28(1), 2466140. https://doi.org/10.1080/15140326.2025.2466140 DOI: https://doi.org/10.1080/15140326.2025.2466140
Datacamp. (2024, September 6). CatBoost in Machine Learning: A Detailed Guide. https://www.datacamp.com/tutorial/catboost
Iankovets, T. (2025). Digital Marketing and Experience Design, monograph. Kyiv. State Univer-sity of Trade and Economics. 392. https://doi.org/10.31617/m.knute.2025-51
Kastius, A., & Schlosser, R. (2022). Dynamic pricing under competition using reinforcement learning. Journal of Revenue and Pricing Management, 21(1), 50-63. https://doi.org/10.1057/s41272-021-00285-3 DOI: https://doi.org/10.1057/s41272-021-00285-3
Keenan, M. (2025, March 10). Top 10 Common Pricing Strategies for Businesses in 2025. https://www.shopify.com/blog/pricing-strategies
Kondrat, S. (2024, July 9). What is Dynamic Pricing in Retail & How to Manage it? https://gepard.io/ecommerce-strategy/what-is-dynamic-pricing-in-retail
Magazilla. (2025, April 27). Mobile phone Apple iPhone 16 Pro Max 256GB. https://m.ua/ua/desc/apple-iphone-16-pro-max-256gb/
Nunan, D., & Di Domenico, M. (2022). Value creation in an algorithmic world: Towards an ethics of dynamic pricing. Journal of Business Research, (150), 451-460. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.06.032 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.06.032
Patel, H. (2024, April 29). Feature Engineering Explained. https://builtin.com/articles/feature-engineering#:~:text=Feature%20Engineering%20Definition-,Feature%20engineering%20is%20the%20process%20of%20selecting%2C%20manipulating%20and%20transforming,exploratory%20data%20analysis%20and%20benchmarking.
Precedence Research. (2023, October 19). Consumer Electronics Market Size, Share, and Trends 2024 to 2034. https://www.precedenceresearch.com/consumer-electronics-market
Shah, N. H., Rabari, K., & Patel, E. (2021). Dynamic demand and pricing inventory model for non-instantaneous deteriorating items. International Journal of Mathematical, Engineering and Management Sciences, 6(2), 510. https://doi.org/10.33889/IJMEMS.2021.6.2.031 DOI: https://doi.org/10.33889/IJMEMS.2021.6.2.031
Shin, D., Vaccari, S., & Zeevi, A. (2023). Dynamic pricing with online reviews. Management Science, 69(2), 824-845. https://doi.org/10.1287/mnsc.2022.4387 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2022.4387
Suresh, N. V., Selvakumar, A., Sridhar, G., & Jain, V. (2025). Dynamic Pricing Strategies Implementing Machine Learning Algorithms in E-Commerce. In Building Business Models with Machine Learning, 129-136. IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3884-1.ch007 DOI: https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3884-1.ch007
Zaitseva, O., Shuklina, V., & Karmazinova, V. (2024). Development of Digital Trading Platforms in the B2C and C2C Market. Goods and Markets, 3(51), 24-39. https://doi.org/10.31617/2.2024(51)02 DOI: https://doi.org/10.31617/2.2024(51)02
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)