Динамічне ціноутворення у маркетингу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2025(161)05

Ключові слова:

динамічне ціноутворення, маркетинг, машинне навчання, модель градієнтного бустингу, споживча електроніка, смартфони, цільова аудиторія

Анотація

Формування ефективних маркетингових комунікацій з цільовою аудиторією у цифро­вому середовищі передбачає впровадження сучасної та гнучкої системи ціноутворення, що враховує динамічність зміни комплексу факторів. Сформульовано гіпотезу, що дина­мічне ціноутворення на основі алгоритмів машинного навчання дозволяє підприємствам досягати оптимального попиту на товари та послуги компаній, а також допомагає забезпе­чити лояльність споживачів до брендів у довгостроковій перспективі. У ході дослі­джен­ня застосовано загальнонаукові методи ана­лізу й синтезу для опису ключових стратегій динамічного ціноутворення, що використо­вуються в маркетинговій діяльності. Також використано емпіричні підходи, графічні мето­ди подання інформації та системно-струк­тур­ний аналіз. Розглянуто основні цінові стратегії, які компанії застосовують для стимулювання попиту на товари та послуги. Показано ефективність динамічного ціноут­во­рення в різних галузях економіки, а також наведено приклади міжнародних компаній, які успішно впроваджують ці підходи. Розкрито основні стратегії динамічного ціноутворення, що використовуються відповідно до специфіки діяльності компанії, особливостей цільової ауди­тирії та характеристик продукції. Наве­дено основні переваги використання динаміч­ного ціноутворення в електронній комерції. Доведено перспективність розвитку ринку спожи­вчої електроніки та представлено дина­міку зростання ємності ринку в період 2023–2034 рр. Використано основні алгоритми машин­ного навчання для побудови моделей динамічного ціноутворення для популярних мо­де­лей смартфонів у трьох цінових сегментах в Україні у 2025 р

Біографії авторів

Ігор ПОНОМАРЕНКО, Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу Державного торговельно-економічного університету

Дмитро ПОНОМАРЕНКО, Міжнародного університету бізнесу і права

магістр, аспірант Міжнародного університету бізнесу і права

Посилання

Ban, G. Y., & Keskin, N. B. (2021). Personalized dynamic pricing with machine learning: High-dimensional features and heterogeneous elasticity. Management Science, 67(9), 5549-5568. https://doi.org/10.2139/ssrn.2972985 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2020.3680

Basal, M., Saraç, E., & Özer, K. (2024). Dynamic pricing strategies using artificial intelligence algorithm. Open Journal of Applied Sciences, 14(8), 1963-1978. https://doi.org/10.4236/ojapps.2024.148128 DOI: https://doi.org/10.4236/ojapps.2024.148128

Bastani, H., Simchi-Levi, D., & Zhu, R. (2022). Meta dynamic pricing: Transfer learning across experiments. Management Science, 68(3), 1865-1881. https://doi.org/10.1287/mnsc.2021.4071 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2021.4071

Chenavaz, R. Y., & Dimitrov, S. (2025). Artificial intelligence and dynamic pricing: a systematic literature review. Journal of Applied Economics, 28(1), 2466140. https://doi.org/10.1080/15140326.2025.2466140 DOI: https://doi.org/10.1080/15140326.2025.2466140

Datacamp. (2024, September 6). CatBoost in Machine Learning: A Detailed Guide. https://www.datacamp.com/tutorial/catboost

Iankovets, T. (2025). Digital Marketing and Experience Design, monograph. Kyiv. State Univer-sity of Trade and Economics. 392. https://doi.org/10.31617/m.knute.2025-51

Kastius, A., & Schlosser, R. (2022). Dynamic pricing under competition using reinforcement learning. Journal of Revenue and Pricing Management, 21(1), 50-63. https://doi.org/10.1057/s41272-021-00285-3 DOI: https://doi.org/10.1057/s41272-021-00285-3

Keenan, M. (2025, March 10). Top 10 Common Pricing Strategies for Businesses in 2025. https://www.shopify.com/blog/pricing-strategies

Kondrat, S. (2024, July 9). What is Dynamic Pricing in Retail & How to Manage it? https://gepard.io/ecommerce-strategy/what-is-dynamic-pricing-in-retail

Magazilla. (2025, April 27). Mobile phone Apple iPhone 16 Pro Max 256GB. https://m.ua/ua/desc/apple-iphone-16-pro-max-256gb/

Nunan, D., & Di Domenico, M. (2022). Value creation in an algorithmic world: Towards an ethics of dynamic pricing. Journal of Business Research, (150), 451-460. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.06.032 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.06.032

Patel, H. (2024, April 29). Feature Engineering Explained. https://builtin.com/articles/feature-engineering#:~:text=Feature%20Engineering%20Definition-,Feature%20engineering%20is%20the%20process%20of%20selecting%2C%20manipulating%20and%20transforming,exploratory%20data%20analysis%20and%20benchmarking.

Precedence Research. (2023, October 19). Consumer Electronics Market Size, Share, and Trends 2024 to 2034. https://www.precedenceresearch.com/consumer-electronics-market

Shah, N. H., Rabari, K., & Patel, E. (2021). Dynamic demand and pricing inventory model for non-instantaneous deteriorating items. International Journal of Mathematical, Engineering and Management Sciences, 6(2), 510. https://doi.org/10.33889/IJMEMS.2021.6.2.031 DOI: https://doi.org/10.33889/IJMEMS.2021.6.2.031

Shin, D., Vaccari, S., & Zeevi, A. (2023). Dynamic pricing with online reviews. Management Science, 69(2), 824-845. https://doi.org/10.1287/mnsc.2022.4387 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2022.4387

Suresh, N. V., Selvakumar, A., Sridhar, G., & Jain, V. (2025). Dynamic Pricing Strategies Implementing Machine Learning Algorithms in E-Commerce. In Building Business Models with Machine Learning, 129-136. IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3884-1.ch007 DOI: https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3884-1.ch007

Zaitseva, O., Shuklina, V., & Karmazinova, V. (2024). Development of Digital Trading Platforms in the B2C and C2C Market. Goods and Markets, 3(51), 24-39. https://doi.org/10.31617/2.2024(51)02 DOI: https://doi.org/10.31617/2.2024(51)02

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-11

Як цитувати

[1]
ПОНОМАРЕНКО I. і ПОНОМАРЕНКО D. 2025. Динамічне ціноутворення у маркетингу. Scientia fructuosa. 161, 3 (Чер 2025), 74–89. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2025(161)05.

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають