Постковідний адаптив лакшері-ресторанів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(139)06

Ключові слова:

ресторани преміумсегмента, лакшері-сервіс, fine dining, цифровізація бізнесу, світовий ринок елітних ресторанних послуг, пандемія COVID-19, зірка Мішлен, адаптивні механізми розвитку

Анотація

Здійснено моніторинг діяльності закладів ресторанного бізнесу різних форматів, зокрема ресторанів преміумсегмента, та розкрито фактори впливу пандемії COVID-19 на їх функціонування. На підставі аналізу світових рейтингів і думок експертів бізнесу обґрунтовано проблематику пандемічних викликів діяльності ресторанів різних форматів, досліджено ймовірні напрями змін та розвитку світового ринку ресторанних послуг. Для рестарту функціонування ресторанного бізнесу в постковідний період розкрито адаптивні механізми його відновлення та розвитку з урахуванням особливостей і вимог ринку ресторанних послуг преміумсегмента.

Біографії авторів

Світлана МЕЛЬНИЧЕНКО , Київський національний торговельно-економічний універститет

д. е. н., професор, проректор з наукової роботи

Тетяна ТКАЧУК , Київський національний торговельно-економічний універститет

к. е. н., доцент кафедри готельно-ресторанного бізнесу

Богдан ШРАМ , Київський національний торговельно-економічний універститет

бакалавр зі спеціальності "Готельно-ресторанна справа", кафедра готельно-ресторанного бізнесу

Посилання

Oficijnyj sajt Nacional’noi’ asociacii’ restoraniv Oficijnyj sajt [Official site of the National Association of Restaurants]. Retrieved from https://restaurant.org/home [in Ukrainian].

Balac’ka, N. Ju. (2020). Restorannyj biznes v umovah pandemii’ koronavirusu: problemy ta naprjamy transformacii’ modelej rozvytku [Restaurant business in the context of the coronavirus pandemic: problems and directions of transformation of development models]. Elektronnyj naukovo-praktychnyj zhurnal "Infrastruktura rynku" – Electronic scientific and practical journal "Market Infrastructure", 42, 117-122. Retrieved from http://market-infr.od.ua/journals/2020/42_2020_ukr/22.pdf [in Ukrainian].

Bosovs’ka, M., Bovsh, L., & Antonjuk, I. (2021). Restoranni taktyky: antypandemichnyj kejs [Restaurant tactics: anti-pandemic case]. Zovnishnja torgivlja: ekonomika, finansy, pravo – Foreign trade: economics, finance, law, 2, 113-132. DOI: 10.31617/zt.knute.2021(115)08 [in Ukrainian].

Grebenjuk, G. M., Marcenjuk, L. V., Zadoja, V. O., & Pikulina, O. V. (2021). Transformacija ta rozvytok pidpryjemstv restorannogo biznesu Ukrai’ny v umovah pandemii’ [Transformation and development of restaurant business enterprises of Ukraine in a pandemic]. Investycii’: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 17, 14-19 [in Ukrainian].

Ivanova, L., & Vovchans’ka, O. (2020). Vplyv pandemii’ Covid-19 na kon’junkturu rynku restorannyh poslug [The impact of the Covid-19 pandemic on the market situation of restaurant services]. Suchasni tendencii’ rozvytku industrii’ gostynnosti – Current trends in the hospitality industry, 1, 45‑50 [in Ukrainian].

Smagina, A. Restorannyj biznes v Ukrai’ni pid chas karantynu: jak vtrymatys’ na plavu u nevelykomu misti [Restaurant business in Ukraine during quarantine: how to stay afloat in a small town]. Media rishen’ – Media solutions. Retrieved from https://rubryka.com/article/restoran-neggenshil-karantyn [in Ukrainian].

Baldwin, W. (2018). The restauranteurship of Hong Kong’s premium Japanese restaurant market. International Hospitality Review. Vol. 32, 1, 8-25 [in English].

Kiatkawsin, K., & Sutherland, I. (2020). Examining Luxury Restaurant Dining Experience towards Sustainable Reputation of the Michelin Restaurant Guide. Sustainability. Vol. 12, 5, 465-481 [in English].

Madeira, A., Palrão, T., & Mendes, A. S. (2021). The Impact of Pandemic Crisis on the Restaurant Business. Sustainability. Retrieved from https://www.mdpi.com/2071-1050/13/1/40 [in English].

Sheng-Hsun, H., Cheng-Fu, H., & Sang-Bing, T. (2018). Constructing a consumption model of fine dining from the perspective of behavioral economics. DOI: 10.1371/journal.pone.0194886 [in English].

Oficijnyj sajt analitychnoi’ kompanii’ Mckinsey [Official site of the analytical company Mckinsey]. www.mckinsey.com. Retrieved from https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/how-restaurants-can-thrive-in-the-next-normal [in English].

Oficijnyj sajt providnoi’ kompanii’ z IT upravlinnja restoranamy Upserve [Official site of the leading IT restaurant management company Upserve]. upserve.com. Retrieved from https://upserve.com [in English].

Svitovyj rejtyng restoraniv vyshukanoi’ kuhni The World’s 50 Best Restaurants [World ranking of gourmet restaurants The World’s 50 Best Restaurants]. www.theworlds50best.com. Retrieved from https://www.theworlds50best.com/list/1-50 [in English].

Rejtyng restoraniv iz zirkamy Mishlena za mistamy [Ranking of Michelin-starred restaurants by city]. www.eupedia.com. Retrieved from https://www.eupedia.com/europe/michelin_ stars_by_city.shtml [in English].

Analysis of the Upscale/Fine Dining Sector in the Restaurant Industry. scholarsarchive.jwu.edu. Retrieved from https://scholarsarchive.jwu.edu/mba_student/10 [in English].

Annual Report 2020: The future of the Restaurant Industry in 2020. Retrieved from https://bigseventravel.com/future-fine-dining-2020-restaurant-industry-report [in English].

Top U. S. Cities for Michelin Restaurants. www.statista.com. Retrieved from https://www.statista.com/chart/16308/michelin-restaurant-us [in English].

Sales of selected leading fine dining restaurant chains in the United States in 2019. www.statista.com. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/919556/sales-of-selected-leading-fine-dining-restaurant-chains-in-the-us [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-13

Як цитувати

[1]
МЕЛЬНИЧЕНКО , С., ТКАЧУК , Т. і ШРАМ , Б. 2021. Постковідний адаптив лакшері-ресторанів. Scientia fructuosa. 139, 5 (Жов 2021), 86–99. DOI:https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(139)06.

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО