Соціальна відповідальність туристичних підприємств

Автор(и)

  • Маргарита БОЙКО Київський національний торговельно-економічний університет https://orcid.org/0000-0003-0249-1432
  • Олена БАБЕНКО  Київський національний торговельно-економічний університет

Ключові слова:

корпоративна соціальна відповідальність, стейкхолдери, міжнародні стандарти ISO, соціальний звіт

Анотація

Постановка проблеми. На відміну від інших видів економічної діяльності, туристичний бізнес є диверсифікованою сферою економіки, формуючи комплекс стійких горизонтальних господарських зв'язків суб’єктів економічної діяльності різної галузевої спеціалізації. Саме тому він, крім позитивного економічного ефекту, забезпечує досягнення соціальних цілей, що подвоює актуальність соціальної відповідальності туристичного бізнесу. Досліджено процес імплементації стандартів соціальної відповідальності туристичних підприємств, обґрунтовано вектор їх імплементації на основі міжнародних стандартів ISO.
Аналіз останніх досліджень і публікацій дозволив з’ясувати, що у науковому полі розвинуто базисні ідеї, проте вагомі теоретичні та методологічні положення, які розкривають моделі імплементації стандартів корпоративної соціальної відповідальності залишаються фрагментарно розробленими.
Метою статті є аналіз напрямів імплементації міжнародних стандартів ISO у діяльність туристичних підприємств та розробка організаційно-економічного механізму імплементації стандартів соціальної відповідальності туристичних підприємств.
Матеріали та методи. Інформаційної базою дослідження стали матеріали Всесвітньої туристичної організації, Всесвітнього економічного форуму, Державної служби статистики України, Департаменту туризму та курортів Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Використано системний підхід, методи діалектики, порівняльного аналізу, системно-структурного аналізу, наукового прогнозування.
Результати дослідження. У статті викладено теоретичні передумови та обґрунтовано доцільність імплементації міжнародних соціальних стандартів у діяльність туристичних підприємств. Розкрито наукову позицію щодо соціальної відповідальності як чинника забезпечення розвитку туристичного бізнесу. Запропоновано архітектоніку соціальної відповідальності туристичного бізнесу у форматі тріади – суспільство – власник, персонал туристичного підприємства – споживач туристичних послуг. Проаналізовано напрями імплементації міжнародних стандартів ISO у діяльність туристичних підприємств. Запропоновано організаційно-економічний механізм імплементації стандартів соціальної відповідальності туристичних підприємств.
Висновки. Імплементація та застосування стандартів соціальної відповідальності у діяльність туристичних підприємств сприятиме формуванню стабільних конкурентних переваг туристичних підприємств, оскільки дозволить збалансувати правову, економічну, екологічну, етичну, дискреційну складові відповідальності бізнесу. Вектор подальшого наукового вирішення проблеми соціальної відповідальності туристичних підприємств повинен бути спрямований на розроблення методологічних засад оцінки економічної та соціальної результативності застосування стандартів соціальної відповідальності.

Біографії авторів

Маргарита БОЙКО, Київський національний торговельно-економічний університет

д. е. н., професор, завідувач кафедри готельно-ресторанного бізнесу

Олена БАБЕНКО , Київський національний торговельно-економічний університет

асистент кафедри готельно-ресторанного бізнесу

Посилання

Vorona O. V. Social'na vidpovidal'nist' jak suchasna koncepcija biznesu. Visn. ekonomiky transportu i promyslovosti. 2010. № 29. http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/natural/Vetp/2010_29/10vovcsc.pdf.

Bowen H. R. Social Responsibilities of the Businessman. New York. Harper & Row, 2012. 167 p.

Blagov Ju. E. Korporativnaja social'naja otvetstvennost': Jevoljucija koncepcii. Vysshaja shkola menedzhmenta SPbGU : 2-e izd. S.Pb. Vysshaja shkola menedzhmenta, 2011. 272 s.

Kotler F. Korporatyvna social'na vidpovidal'nist'. Kyi'v. Vyd-vo Oleksija Kapusty, 2009. 348 s.

Sapa N. V. Innovacijnyj mehanizm jak faktor dosjagnennja stalogo rozvytku suchasnogo ukrai'ns'kogo suspil'stva.Gumanitarnyj visn. ZDIA. 2011. Vyp. 39. URL : http://www.zgia.zp.ua/gazeta/VISNIK_39_15.pdf.

Friedman M. The Social Responsibility of Business is to increase its Profit. New York Times Magazine. 1970. September, 13. Р.122–126.

Soljanyk O. M. Korporatyvna social'na vidpovidal'nist' jak skladova efektyvnogo upravlinnja kompanijeju. URL : http://me.fem.sumdu.edu.ua/docs/d090.pdf.

Gryshova I. I. Implementacija pryncypiv social'no-orijentovanogo biznesu v ploshhynu ekonomichnogo rozvytku potencialu harchovyh pidpryjemstv. Ekonomika: realii' chasu. 2014. № 3 (13). URL : http://economics.opu.ua/files/archive/2014/No3/13-21.pdf.

Kuzhel' V. V. Ochikuvanyj rezul'tat realizacii' social'noi' vidpovidal'nosti biznesu ta jogo vplyv na strategichnyj rozvytok ekonomiky agroprodovol'choi' sfery. Ekonomika: realii' chasu. 2014. № 3 (13). URL : ttp://oaji.net/articles/2015/2071-1434531773.pdf.

Bojarov A. D. Instrumentarij korporativnogo upravlenija: korporativnaja social'naja otvetstvennost' i ustojchivoe razvitie kompanii. Vysshaja shkola jekonomiki. Ros. predprinimatel'stvo. 2009. № 7. Vyp. 1 (138). S. 41–45.

Burlakova Ju. M. Korporatyvna social'na vidpovidal'nist': vnutrishnje sprjamuvannja. URL : http://www.rusnauka.com/5_PNW_2010/ Economics/59062.doc.htm.

Mazaraki A. A., Romat Je. V. Social'no-etychnyj marketyng : monografija. Kyi'v : Kyi'v. nac. torg.-ekon. un-t, 2013. S. 275.

Tkachenko T. I. Stalyj rozvytok turyzmu: teorija, metodologija, realii' biznesu : monografija. Kyi'v : Kyi'v. nac. torg.-ekon. un-t, 2006. 537 s.

Gnat'jeva T. M. Social'na vidpovidal'nist' biznesu jak instrument efektyvnosti korporatyvnoi' strategii'. Visn. Chernigiv. derzh. tehnolog. un-tu. 2014. № 2 (74).

Mel'nyk S. V., Tresvjats'ka T. A., Bud'onna L. V. Shljahy stymuljuvannja social'noi' vidpovidal'nosti vitchyznjanogo biznesu. URL : www.lir.lg.ua/shlahi.doc.

Opredelenie osnovnyh ponjatij i terminov, ispol'zuemyh v oblasti upravlenija i gosudarstvenno-administrativnoj dejatel'nosti / Jekonomicheskij i social'nyj sovet OON ; Komitet jekspertov po gosudarstvennomu upravleniju, 5 sessija,

–31 marta 2006 g., N'ju-Jork, SShA. URL : http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/un/unpan022335.pdf.

Ctandart ISO 26000:2010 "Kerivnyctvo iz social'noi' vidpovidal'nosti". URL : http://www.ksovok.com/doc/ iso_fdis_26000_rus.pdf.

Prozorist' i korporatyvna social'na vidpovidal'nist': kerivnyctvo dlja derzhavnyh kompanij Ukrai'ny. URL : http://csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2015/07/Guide-Final-3.pdf.

Analitychnyj zvit "Korporatyvna social'na vidpovidal'nist' 2005–2010: stan ta perspektyvy rozvytku". URL : http://uniter.org.ua/data/block/research_ukr_final.pdf.

Turystychnyj produkt ta osoblyvosti jogo stvorennja v umovah rozvytku industrii' turyzmu. URL : http://studopedia.com.ua/1_303518_turistichniyprodukt-ta-osoblivosti-yogo-stvorennya-v-umovah-rozvitku-industrii-turizmu.html.

Standart AA1000 – standart social'noi' zvitnosti, pryznachenyj dlja vymirjuvannja rezul'tativ dijal'nosti kompanij z etychnyh pozycij. Standart GRI (Global Reporting Initiative) – standart zvitnosti v oblasti stalogo rozvytku. Standart GRI2002 – mizhnarodnyj standart social'noi' zvitnosti. URL : http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Vnyua_etp/2012_2/111.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-12-27

Як цитувати

[1]
БОЙКО M. і БАБЕНКО O. 2016. Соціальна відповідальність туристичних підприємств. Scientia fructuosa. 110, 6 (Груд 2016), 55–65.

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО