Антикризове управління субʼєктами гостинності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2025(162)06

Ключові слова:

економічна безпека, антикризова стратегія, каскадна криза, сценарне планування, дизайн-мислення, інновації

Анотація

Постійні економічні кризи та ескалація війни в Україні створюють стресові умови господарювання для економічних субʼєктів. Протидія зовнішнім негативним викликам вже не може відбуватися адаптаційними механізмами, адже загрози фізичної шкоди, зокрема знищення, спрогнозувати та усунути практично неможливо. Це вимагає від субʼєктів сфери гостинності не просто проводити форсайт-дослідження та аналізу­вати проблеми, але й розробляти альтерна­тивні інструменти й стратегії для вижи­вання й розвитку. Тому розроблення іннова­ційних антикризових стратегій бізнесу є актуальним науковим завданням. Висунуто основну гіпотезу, що воєнні кризи, зокрема повномасштабна війна в Україні, є проявом феномену "чорного лебедя", що потребує перегляду традиційних підходів до анти­кризового управління. Опрацювання гіпотези та аргументація пропонованих заходів анти­кризового управління субʼєктами гостин­ності спираються на використання теоре­тичних методів аналізу, синтезу, система­тизації, компаративного аналізу, а також системних підходів (Enterprise Risk Mana­gement (ERM), Risk Maturity Model (RMМ). Розглянуто поняття антикризового управ­ління, основні типи криз та механізми їхньої протидії (убезпечення). Охарактеризовано загрози і ризики, з якими стикаються субʼєкти гостинності в умовах воєнних криз. Дослі­джено міжнародний досвід поствоєнного відновлення інших країн, які пережили воєнні конфлікти, що може бути адаптовано для удосконалення методології антикризового управління. Запропоновано практичні інсайти управління ризиками та сценарного планування у сфері гостинності на тлі неперед­бачуваних викликів. На основі проведеного дослідження зроблено висновок про можливе швидке відновлення турис­тичного потоку після війни в Україні (на основі аналізу подіб­них сценаріїв) та готовності субʼєктів гостин­ності надавати якісні послуги. Запропоновано стра­тегічні підходи до антикризового управ­ління у сфері гостин­ності в умовах турбу­лент­ності. Результати цього дослідження формують теоретичну цінність як для менеджменту субʼєктів гостинності, так і для наукової спільноти як дискусійне поле для обговорення ефективних рішень антикри­зового управління в умовах війни

Біографія автора

Людмила БОВШ, Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту готельно-ресторанного бізнесу Державного торговельно-економічного університету

Посилання

AIN. (2024). "We are unlikely to be able to reopen at this point" - AIN has collected information about establishments, banks and office centers that were affected by the shelling of Kyiv on December 20. https://ain.ua/2024/12/20/raketnyi-udar-po-kijevu-naslidki-dlia-biznesu/

Boiko, M., Bovsh, L., & Okhrimenko, A. (2022). Crisis resilience of the tourism business in martial law. The International Scientific-Practical Journal "Commodities And Markets", 42(2), 31-47. https://doi.org/10.31617/2.2022(42)03

Bolotnov, D. (2022). Peculiarities of anti-crisis management of domestic enterprises. Innovation and Sustainability, (2). 173-176. https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37421/22.pdf?sequence=1 https://doi.org/10.31649/ins.2022.2.171.176

Bovsh, L., Rasulova, A., & Rasulov, R. (2024). Design management as a concept of effective business design. International scientific and practical journal "Commodities and Markets". 51(3), 40-59. https://doi.org/10.31617/2.2024(51)03

Bovsh, L., Bosovska, M., Okhrimenko, A., & Rasulova, A. (2023). Digital security of the hotel brand. Menadzment u Hotelijerstvu i Turizmu, 11(1), 145-163. https://doi.org/10.5937/menhottur2301145B

Broekema, W., Van Kleef, D., & Steen, T., (2017). What factors drive organizational learning from crisis? Insights from the Dutch food safety servicesʼ response to four veterinary crises. Journal of Contingencies and Crisis Management, 25(4), 326-340. https://doi.org/10.1111/1468-5973.12161

Bundy, J., Pfarrer, M. D., Short, C. E., & Coombs, W. T. (2017). Crises and crisis management: Integration, interpretation, and research development. Journal of Management, 43(6), 1661-1692. https://doi.org/10.1177/0149206316680030

Burak, V. G. (2023). Cross-sectoral projects in anti-crisis management of hotel and restaurant enter-prises. Scientific Bulletin of Kherson University, (48), 5-9. https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/ article/view/801/768 https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-48-1

Burhan, M., Salam, M. T., Hamdan, O. A., & Tariq, H. (2021). Crisis management in the hospitality sector SMEs in Pakistan during COVID-19. International Journal of Hospitality Management, (98), 103037. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.103037

Burton, A. M., & Dickinger, A. (2025). Innovation in Crisis. The role of leadership and dynamic capabilities for a more innovative hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, (124), 103946. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2024.103946

Coombs, W. T. (2019). Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding. Thousand Oaks, CA: Sage. Crisis management. (2025). In Cambridge dictionary. Cambridge University Press. Retrieved February 20, 2025. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/crisis-management

Deineko, L., & Tsyplitska, О. (2022). Key objectives of industrial recovery in a post war period: lessons from global experience. MIND Journal, (14). https://doi.org/10.36228/MJ.14/2022.1

Derzhstat. (2024). Financial results of large and medium-sized enterprises for January-June 2024 (express edition). https://stat.gov.ua/uk/publications/finansovi-rezultaty-diyalnosti-velykykh-ta-serednikh-pidpryyemstv-za-sichen-cherven

El-Said, O. A., Elhoushy, S., Smith, M., & Youssif, M. (2024). Crisis-driven innovation in hospitality: How do international hotel chains innovate to recover from a global crisis? International Journal of Hospitality Management, (120), 103758. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2024.103758

Fisher, R., Francis, M., & Haven-Tang, C. (2021). 6 An organizational learning model for crisis management in tourism and hospitality. Organizational Learning in Tourism and Hospitality Crisis Management, 91-106. https://doi.org/10.1515/9783110679120-006

Fulgence, N. (2016). War on Terrorism in Africa: A Task beyond African Regional Organizations. Journal of Hotel &Сamp; Business Management, 5(1). https://doi.org/10.4172/2169-0286.1000117

Garrido-Moreno, A., Garcia-Morales, V. J., & Martín-Rojas, R. (2021). Going beyond the curve: Strategic measures to recover hotel activity in times of COVID-19. International Journal of Hospitality Management, (96), 102928. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102928

Goll, J., & Zieba, K. (2025). Hospitality Human Capital process model in crisis management: Managing human capital and revealing employeesʼ hidden capabilities. Tourism and Hospitality Research. https://doi.org/10.1177/14673584251313726

Herbane, B. (2018). Rethinking organizational resilience and strategic renewal in SMEs. Entrepreneurship & Regional Development, 31(5-6), 476-495. https://doi.org/10.1080/08985626.2018.1541594

Holiday Inn Kyiv. (n. d.). Instagram page. Hotel Holiday Inn Kyiv. https://www.instagram.com/holidayinn_kyiv/

Hryshchuk, A. (2019). Crisis management and its tools. https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/01/19.pdf

Hyatt. (n. d.). About HYATT. https://about.hyatt.com

Inshe. (2024). Restaurants are closing in Ukraine. Most of them are in the middle price segment. https://inshe.tv/economics/2024-12-11/890836/

Ivanov, S. (2024). Economic recovery and development ocountries after armed conflicts and wars: Ukraineʼs opportunities that have not lost yet. Economy of Ukraine, 62(1(686), 75-89. https://doi.org/10.15407/economyukr.2019.01.075

Jayasundara-Smits, S. (2020). Lost in transition: linking war, war economy and post-war crime in Sri Lanka. War Economies and Post-War Crime, 63-79. https://doi.org/10.4324/9780429260940-5

Kaldor, M. (2020). Chapter 5. War and Economic Crisis. The Deepening Crisis, 109-134. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814772805.003.0006

Konoplyanyk, D. O., & Skrob, V. I. (2024). Ensuring the post-war recovery of the hotel and restaurant industry in Ukraine: risks, challenges and methods of solving problems. Food security of Ukraine in the conditions of the war and post-war recovery: global and national dimensions. International forum, 195-199. https://doi.org/10.31521/978-617-7149-78-0-61

Korsak, R., Svitlynets, O., & Godya, I. (2024). Post-war strategy of building a hotel complex in Ukraine in the context of European integration. Current problems of the humanities, 2(72), 45-52. https://doi.org/10.24919/2308-4863/72-2-6

Lupashko, A. (2024). Forecast for better times: When and how the tourism industry in Ukraine can recover. NV Business. https://biz.nv.ua/ukr/experts/novi-goteli-ta-kurorti-v-karpatah-chi-chorniy-turizm-koli-inozemci-prijidut-v-ukrajinu-50471300.html

Molchanova, O. (2020). Formation of an anti-crisis management team. Anti-crisis management: state, region, enterprise. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-020-9-14

Paraskevas, A. (2021). 5 Learning from a cascading crisis: A framework for crisis learning stewardship. Organizational Learning in Tourism and Hospitality Crisis Management, 73-90. https://doi.org/10.1515/9783110679120-005

Parenta, O. (n. d.). Evolution and crisis: development of film industry in Yugoslavia after World War II. https://doi.org/10.14264/uql.2015.449

Povoroznyuk, I., & Budzinsky, V. (2023). Forma-tion of anti-crisis management programs at hospi-tality industry enterprises during crises. Economy and Society, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-80

Pro-Consulting. (2024). Analysis of the catering market in Ukraine (HORECA). https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-zavedenij-obshestvennogo-pitaniya-v-ukraine-2024-god

Semyrga, L., Humeniuk, V., Kaziuka, N., Mykytyn, V., & Steliga, І. (2023). Security of hotel and tourism business under martial law: a case of anti-crisis situational management. Investytsiyi: Praktyka Ta Dosvid, (6), 93-99. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.6.93

Sharipov, O. (2023). Rockets instead of visitors. The war damaged more than 1,000 restaurants, cafes and hotels. How business is restoring them and how the state can help. Forbes.Ua. https://forbes.ua/money/raketi-zamist-vidviduvachiv-viyna-poshkodila-ponad-1000-restoraniv-kafe-ta-goteliv-yak-biznes-ikh-vidnovlyue-i-chim-mozhe-dopomogti-derzhava-14022023-11725

Sigala, M. (2020). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of business research, (117), 312-321. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015

Taleb, N. N. (2007). The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable. Random House. https://www.stat.berkeley.edu/~aldous/157/Books/Black_Swan-sub.pdf

Tarasovskyi, Yu., & Kruchynina, G. (2024). The number of hotels and hostels in Ukraine is growing, domestic tourism contributes to the development of the industry - research. Forbes.Ua. https://forbes.ua/news/v-ukraini-zrostae-kilkist-goteliv-ta-khosteliv-vnutrishniy-turizm-e-drayverom-rozvitku-industrii-doslidzhennya-03102024-23985

Thebusinessparadox. (2024). Crisis Management: What Is It? https://thebusinessparadox.com/crisis-management-what-is-it/

Tkachenko, A. (2023). Anti-crisis management as a comprehensive system for preventing crisis situations. Scientific journal "Modeling the development of the economic systems". https://mdes.khmnu.edu.ua/index.php/mdes/article/download/178/152/394

UHRA. (2024). Nationwide Survey on the Impact of War on the Tourism Industry: https://drive.google.com/file/d/1vrmxvBwZG9pNop3ucgPIqYemH-JbTeC_/view

Vatchenko, B. S., & Sharanov, V. S. (2022). Anti-crisis management of an enterprise in wartime. Economic Space, (182), 38-43. http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1186/1143

Vozovyk, O. (2023). Classification of principles of anti-crisis management in the public sphere. Law and public administration, (3), 77-82. http://pdu-journal.kpu.zp.ua/archive/3_2023/11.pdf https://doi.org/10.32782/pdu.2023.3.11

VRU (Verkhovna Rada of Ukraine). (2019). Code of Ukraine on Bankruptcy Procedures. Bulletin of the Verkhovna Rada, (19), 74. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2597-19#Text

Zaiachkovska, H., Tiahunova, N., & Mashika, H. (2023). Using the blue ocean strategy in the post-war restoration of tourist and hotel-restaurant spheres of Ukraine. Investytsiyi: Praktyka Ta Dosvid, (4), 19-25. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.4.19

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-16

Як цитувати

[1]
БОВШ L. 2025. Антикризове управління субʼєктами гостинності. Scientia fructuosa. 162, 4 (Вер 2025), 83–107. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2025(162)06.

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО