Антикризове управління субʼєктами гостинності
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2025(162)06Ключові слова:
економічна безпека, антикризова стратегія, каскадна криза, сценарне планування, дизайн-мислення, інноваціїАнотація
Постійні економічні кризи та ескалація війни в Україні створюють стресові умови господарювання для економічних субʼєктів. Протидія зовнішнім негативним викликам вже не може відбуватися адаптаційними механізмами, адже загрози фізичної шкоди, зокрема знищення, спрогнозувати та усунути практично неможливо. Це вимагає від субʼєктів сфери гостинності не просто проводити форсайт-дослідження та аналізувати проблеми, але й розробляти альтернативні інструменти й стратегії для виживання й розвитку. Тому розроблення інноваційних антикризових стратегій бізнесу є актуальним науковим завданням. Висунуто основну гіпотезу, що воєнні кризи, зокрема повномасштабна війна в Україні, є проявом феномену "чорного лебедя", що потребує перегляду традиційних підходів до антикризового управління. Опрацювання гіпотези та аргументація пропонованих заходів антикризового управління субʼєктами гостинності спираються на використання теоретичних методів аналізу, синтезу, систематизації, компаративного аналізу, а також системних підходів (Enterprise Risk Management (ERM), Risk Maturity Model (RMМ). Розглянуто поняття антикризового управління, основні типи криз та механізми їхньої протидії (убезпечення). Охарактеризовано загрози і ризики, з якими стикаються субʼєкти гостинності в умовах воєнних криз. Досліджено міжнародний досвід поствоєнного відновлення інших країн, які пережили воєнні конфлікти, що може бути адаптовано для удосконалення методології антикризового управління. Запропоновано практичні інсайти управління ризиками та сценарного планування у сфері гостинності на тлі непередбачуваних викликів. На основі проведеного дослідження зроблено висновок про можливе швидке відновлення туристичного потоку після війни в Україні (на основі аналізу подібних сценаріїв) та готовності субʼєктів гостинності надавати якісні послуги. Запропоновано стратегічні підходи до антикризового управління у сфері гостинності в умовах турбулентності. Результати цього дослідження формують теоретичну цінність як для менеджменту субʼєктів гостинності, так і для наукової спільноти як дискусійне поле для обговорення ефективних рішень антикризового управління в умовах війни
Посилання
AIN. (2024). "We are unlikely to be able to reopen at this point" - AIN has collected information about establishments, banks and office centers that were affected by the shelling of Kyiv on December 20. https://ain.ua/2024/12/20/raketnyi-udar-po-kijevu-naslidki-dlia-biznesu/
Boiko, M., Bovsh, L., & Okhrimenko, A. (2022). Crisis resilience of the tourism business in martial law. The International Scientific-Practical Journal "Commodities And Markets", 42(2), 31-47. https://doi.org/10.31617/2.2022(42)03
Bolotnov, D. (2022). Peculiarities of anti-crisis management of domestic enterprises. Innovation and Sustainability, (2). 173-176. https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37421/22.pdf?sequence=1 https://doi.org/10.31649/ins.2022.2.171.176
Bovsh, L., Rasulova, A., & Rasulov, R. (2024). Design management as a concept of effective business design. International scientific and practical journal "Commodities and Markets". 51(3), 40-59. https://doi.org/10.31617/2.2024(51)03
Bovsh, L., Bosovska, M., Okhrimenko, A., & Rasulova, A. (2023). Digital security of the hotel brand. Menadzment u Hotelijerstvu i Turizmu, 11(1), 145-163. https://doi.org/10.5937/menhottur2301145B
Broekema, W., Van Kleef, D., & Steen, T., (2017). What factors drive organizational learning from crisis? Insights from the Dutch food safety servicesʼ response to four veterinary crises. Journal of Contingencies and Crisis Management, 25(4), 326-340. https://doi.org/10.1111/1468-5973.12161
Bundy, J., Pfarrer, M. D., Short, C. E., & Coombs, W. T. (2017). Crises and crisis management: Integration, interpretation, and research development. Journal of Management, 43(6), 1661-1692. https://doi.org/10.1177/0149206316680030
Burak, V. G. (2023). Cross-sectoral projects in anti-crisis management of hotel and restaurant enter-prises. Scientific Bulletin of Kherson University, (48), 5-9. https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/ article/view/801/768 https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-48-1
Burhan, M., Salam, M. T., Hamdan, O. A., & Tariq, H. (2021). Crisis management in the hospitality sector SMEs in Pakistan during COVID-19. International Journal of Hospitality Management, (98), 103037. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.103037
Burton, A. M., & Dickinger, A. (2025). Innovation in Crisis. The role of leadership and dynamic capabilities for a more innovative hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, (124), 103946. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2024.103946
Coombs, W. T. (2019). Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding. Thousand Oaks, CA: Sage. Crisis management. (2025). In Cambridge dictionary. Cambridge University Press. Retrieved February 20, 2025. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/crisis-management
Deineko, L., & Tsyplitska, О. (2022). Key objectives of industrial recovery in a post war period: lessons from global experience. MIND Journal, (14). https://doi.org/10.36228/MJ.14/2022.1
Derzhstat. (2024). Financial results of large and medium-sized enterprises for January-June 2024 (express edition). https://stat.gov.ua/uk/publications/finansovi-rezultaty-diyalnosti-velykykh-ta-serednikh-pidpryyemstv-za-sichen-cherven
El-Said, O. A., Elhoushy, S., Smith, M., & Youssif, M. (2024). Crisis-driven innovation in hospitality: How do international hotel chains innovate to recover from a global crisis? International Journal of Hospitality Management, (120), 103758. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2024.103758
Fisher, R., Francis, M., & Haven-Tang, C. (2021). 6 An organizational learning model for crisis management in tourism and hospitality. Organizational Learning in Tourism and Hospitality Crisis Management, 91-106. https://doi.org/10.1515/9783110679120-006
Fulgence, N. (2016). War on Terrorism in Africa: A Task beyond African Regional Organizations. Journal of Hotel &Сamp; Business Management, 5(1). https://doi.org/10.4172/2169-0286.1000117
Garrido-Moreno, A., Garcia-Morales, V. J., & Martín-Rojas, R. (2021). Going beyond the curve: Strategic measures to recover hotel activity in times of COVID-19. International Journal of Hospitality Management, (96), 102928. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102928
Goll, J., & Zieba, K. (2025). Hospitality Human Capital process model in crisis management: Managing human capital and revealing employeesʼ hidden capabilities. Tourism and Hospitality Research. https://doi.org/10.1177/14673584251313726
Herbane, B. (2018). Rethinking organizational resilience and strategic renewal in SMEs. Entrepreneurship & Regional Development, 31(5-6), 476-495. https://doi.org/10.1080/08985626.2018.1541594
Holiday Inn Kyiv. (n. d.). Instagram page. Hotel Holiday Inn Kyiv. https://www.instagram.com/holidayinn_kyiv/
Hryshchuk, A. (2019). Crisis management and its tools. https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/01/19.pdf
Hyatt. (n. d.). About HYATT. https://about.hyatt.com
Inshe. (2024). Restaurants are closing in Ukraine. Most of them are in the middle price segment. https://inshe.tv/economics/2024-12-11/890836/
Ivanov, S. (2024). Economic recovery and development ocountries after armed conflicts and wars: Ukraineʼs opportunities that have not lost yet. Economy of Ukraine, 62(1(686), 75-89. https://doi.org/10.15407/economyukr.2019.01.075
Jayasundara-Smits, S. (2020). Lost in transition: linking war, war economy and post-war crime in Sri Lanka. War Economies and Post-War Crime, 63-79. https://doi.org/10.4324/9780429260940-5
Kaldor, M. (2020). Chapter 5. War and Economic Crisis. The Deepening Crisis, 109-134. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814772805.003.0006
Konoplyanyk, D. O., & Skrob, V. I. (2024). Ensuring the post-war recovery of the hotel and restaurant industry in Ukraine: risks, challenges and methods of solving problems. Food security of Ukraine in the conditions of the war and post-war recovery: global and national dimensions. International forum, 195-199. https://doi.org/10.31521/978-617-7149-78-0-61
Korsak, R., Svitlynets, O., & Godya, I. (2024). Post-war strategy of building a hotel complex in Ukraine in the context of European integration. Current problems of the humanities, 2(72), 45-52. https://doi.org/10.24919/2308-4863/72-2-6
Lupashko, A. (2024). Forecast for better times: When and how the tourism industry in Ukraine can recover. NV Business. https://biz.nv.ua/ukr/experts/novi-goteli-ta-kurorti-v-karpatah-chi-chorniy-turizm-koli-inozemci-prijidut-v-ukrajinu-50471300.html
Molchanova, O. (2020). Formation of an anti-crisis management team. Anti-crisis management: state, region, enterprise. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-020-9-14
Paraskevas, A. (2021). 5 Learning from a cascading crisis: A framework for crisis learning stewardship. Organizational Learning in Tourism and Hospitality Crisis Management, 73-90. https://doi.org/10.1515/9783110679120-005
Parenta, O. (n. d.). Evolution and crisis: development of film industry in Yugoslavia after World War II. https://doi.org/10.14264/uql.2015.449
Povoroznyuk, I., & Budzinsky, V. (2023). Forma-tion of anti-crisis management programs at hospi-tality industry enterprises during crises. Economy and Society, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-80
Pro-Consulting. (2024). Analysis of the catering market in Ukraine (HORECA). https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-zavedenij-obshestvennogo-pitaniya-v-ukraine-2024-god
Semyrga, L., Humeniuk, V., Kaziuka, N., Mykytyn, V., & Steliga, І. (2023). Security of hotel and tourism business under martial law: a case of anti-crisis situational management. Investytsiyi: Praktyka Ta Dosvid, (6), 93-99. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.6.93
Sharipov, O. (2023). Rockets instead of visitors. The war damaged more than 1,000 restaurants, cafes and hotels. How business is restoring them and how the state can help. Forbes.Ua. https://forbes.ua/money/raketi-zamist-vidviduvachiv-viyna-poshkodila-ponad-1000-restoraniv-kafe-ta-goteliv-yak-biznes-ikh-vidnovlyue-i-chim-mozhe-dopomogti-derzhava-14022023-11725
Sigala, M. (2020). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of business research, (117), 312-321. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015
Taleb, N. N. (2007). The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable. Random House. https://www.stat.berkeley.edu/~aldous/157/Books/Black_Swan-sub.pdf
Tarasovskyi, Yu., & Kruchynina, G. (2024). The number of hotels and hostels in Ukraine is growing, domestic tourism contributes to the development of the industry - research. Forbes.Ua. https://forbes.ua/news/v-ukraini-zrostae-kilkist-goteliv-ta-khosteliv-vnutrishniy-turizm-e-drayverom-rozvitku-industrii-doslidzhennya-03102024-23985
Thebusinessparadox. (2024). Crisis Management: What Is It? https://thebusinessparadox.com/crisis-management-what-is-it/
Tkachenko, A. (2023). Anti-crisis management as a comprehensive system for preventing crisis situations. Scientific journal "Modeling the development of the economic systems". https://mdes.khmnu.edu.ua/index.php/mdes/article/download/178/152/394
UHRA. (2024). Nationwide Survey on the Impact of War on the Tourism Industry: https://drive.google.com/file/d/1vrmxvBwZG9pNop3ucgPIqYemH-JbTeC_/view
Vatchenko, B. S., & Sharanov, V. S. (2022). Anti-crisis management of an enterprise in wartime. Economic Space, (182), 38-43. http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1186/1143
Vozovyk, O. (2023). Classification of principles of anti-crisis management in the public sphere. Law and public administration, (3), 77-82. http://pdu-journal.kpu.zp.ua/archive/3_2023/11.pdf https://doi.org/10.32782/pdu.2023.3.11
VRU (Verkhovna Rada of Ukraine). (2019). Code of Ukraine on Bankruptcy Procedures. Bulletin of the Verkhovna Rada, (19), 74. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2597-19#Text
Zaiachkovska, H., Tiahunova, N., & Mashika, H. (2023). Using the blue ocean strategy in the post-war restoration of tourist and hotel-restaurant spheres of Ukraine. Investytsiyi: Praktyka Ta Dosvid, (4), 19-25. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.4.19
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)