Мотивація в професіогенезі фахівців торговельної сфери
Ключові слова:
студент, професійна мотивація, свідомий вибір професії, професіогенезАнотація
Постановка проблеми. Розуміння глибинних засад поведінкових механізмів особистості, заснованих на потребнісно-мотиваційній сфері та формуванні професійної мотивації працюючих, дає змогу багатьом установам і торговельним організаціям своєчасно реагувати на всі виклики сьогодення. Один з основних факторів підприємництва – формування професійної мотивації студентів до майбутньої професійної діяльності, отже, важливим і актуальним є аналіз наукових підходів до формування професійної мотивації студентів.
Аналіз останніх досліджень і публікацій виявив, що проблеми формування професійної мотивації молоді до свідомого вибору професії торговельно‑економічного спрямування у прямій постановці не досліджувалися, що й визначило актуальність теми та подальший напрям досліджень.
Метою статті є розкриття детермінант вибору професії студентами коледжу як умови їх ефективної адаптації в процесі професіогенезу.
Матеріали та методи. Використано широкий спектр загальнонаукових та спеціальних методів психологічних досліджень: узагальнення, порівняльний аналіз, систематизація отриманої інформації, контент-аналіз та ін.
Результати дослідження. Здійснено аналіз різних наукових підходів до формування професійної мотивації майбутніх фахівців торговельної сфери. Визначено основні передумови професійного розвитку особистості та формування мотиваційної готовності до майбутньої професійної діяльності. Проаналізовано погляди дослідників на передумови розвитку фахівця у ЗВО, що надає можливість розробити ефективні прийоми та методи для підвищення успішності професійного розвитку.
Висновки. Визначено, що в основу формування позитивного ставлення до професії покладено усвідомленняїї соціально значущої мети. Саме за такої мотиваційної спрямованості професійні інтереси виникають і формуються швидше.
Посилання
Korol'chuk M. S., Krajnjuk V. M. Teorija i praktyka profesijnopsyhologichnogo vidboru. Kyi'v : Nika-Centr, 2012. 532 s.
Maksymenko S. D. Metod doslidzhennja osobystosti. Praktychna psyhologija ta social'na robota. 2004. № 7. S. 1–8.
Pachkovs'kyj Ju. F. Psyhologija pidpryjemnyctva. Kyi'v : Karavela, 2012. 416 s.
Karamushka L. M., Kredencer O. V., Tereshhenko K. V. ta in. Psyhologichni determinanty rozvytku organizacijnoi' kul'tury : monografija ; za red. L. M. Karamushky. Kyi'v : Pedagogichna dumka, 2015. 288 s.
Vigots'kij L. S. O svjazi mezhdu trudovoj dejatel'nost'ju i intellektual'nym razvitiem rebenka. Hrestomatija po vozrastnoj psihologii. M. : Izd-vo MGU, 1980. S. 53–64.
Korol'chuk M. S., Trofіmov Ju. L., Os'odlo V. І ta іn. Metodologіchnі ta teoretichnі problemi psihologії. Kiїv : Nіka-Centr, 2013. – 336 s.
Kokun O. M. Psihologіja profesіjnogo stanovlennja suchasnogo fahіvcja : monogrfіja. Kiїv : DP "Іnform.-analіt. ag-stvo", 2012. 200 s.
Drozdova Ju. V. Psihologіchnі umovi formuvannja profesіjnogo samoviznachennja majbutnіh fahіvcіv torgovel'nogo pіdpriєmnictva : avtoref. dis. … kand. psihol. nauk : spec. 19.00.10 – organіzacіjna psihologіja; ekonomіchna psihologіja. Kiїv : Kiїv. nac. torg.- ekon. un-t, 2015. 20 s.
Makarenko M. V. Osnovi profesіjnogo vіdboru vіjs'kovih specіalіstіv ta metodiki vivchennja іndivіdual'nih vіdmіnnostej mіzh ljud'mi. Іn-t fіzіologії іm. O. O. Bogomol'cja NAN Ukraїni. Kiїv, 2006. 395 s.
Karamushka L. M., Hudjakova N. Ju. Motivacіja pіdpriєmnic'koї dіjal'nostі : monografіja. Motivacіja pіdpriєmnic'koї dіjal'nostі : monografіja. Kiїv, L'vіv, Spolom, 2011. 208 s.
Karamushka L. M., Fіl' O. A., Fedosova G. L. ta іn. Tehnologіja psihologіchnoї pіdgotovki personalu organіzacіj do roboti v umovah socіal'noekonomіchnih zmіn (na materіalі osvіtnіh organіzacіj). Kiїv : Naukovij svіt, 2008. 230 s.