Параметричні методи в ціноутворенні: практика застосування
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2022(141)07Ключові слова:
параметричні методи, регресійний аналіз, параметричний ряд, ціноутворення, ціна, техніко-економічні параметри, регресійна модельАнотація
Вступ. У ціноутворенні, зокрема на продукцію виробничо-технічного призначення, дедалі ширше застосовуються параметричні методи. Використання цих методів базується не лише на складеній калькуляції; з’являється можливість зіставити та перевірити заплановані витрати зі зміною технічних параметрів та споживчих властивостей виробів.
Метою статті є визначення за допомогою параметричних методів цін на однотипну, функціонально однорідну продукцію виробничо-технічного призначення в умовах багатопозиційного виробництва.
Методи. Використано загальнонаукові методи дослідження, а також статистичні методи кореляційно-регресійного аналізу.
Результатидослідження. Для встановлення нових цін розроблено рівняння регресії, параметри яких розраховано за методом найменших квадратів. За допомогою регресійних рівнянь розроблено нові ціни на однорідну продукції виробничо-технічного призначення як всередині параметричного ряду, так і поза ним. Це дасть змогу оперативно приймати управлінські рішення в сфері ціноутворення, підвищити ефективність цінової політики підприємства.
Висновки. З використанням параметричних методів, зокрема регресійного аналізу, можна швидко і точно встановлювати ціни на однотипні, функціонально однорідні товари, ціни на товари, що входять до параметричного діапазону і на нові товари, які є продовженням параметричного ряду. Крім того, цей метод ефективний під час перегляду всіх однотипних, функціонально однорідних продуктів.
Посилання
Postova,V. V. (2020). Formuvannya naukovo obgruntovany’x cin na poslugy’ restorannogo biznesu Ukrayiny’ [Formation of scientifically substantiated prices for restaurant business services of Ukraine]. Pry’azovs’ky’j ekonomichny’j visny’k – Priazovsky Economic Bulletin, 4(21), 52-57[in Ukrainian].
Larka,L. S., Pavlenko V. V. (2021). Cinoutvorennya v sy’stemi ekonomichnogo upravlinnya biznesom. [Pricing in the system of economic business management]. Pry’azovs’ky’j ekonomichny’j visny’k – Priazovsky Economic Bulletin, 2(25), 104-107 [in Ukrainian].
Bozhkova,V. V., & Ryabchenko,I. M. (2012). Sy’stematy’zaciya metodiv markety’ngovogo cinoutvorennya[Systematization of marketing pricing methods]. Markety’ng i menedzhment innovacij– Marketing and innovation management,4,74-80[in Ukrainian].
Zhegus,O. V. (2019). Rozvy’tok metodiv markety’ngovogo cinoutvorennya na innovacijni produkty’ [Development of marketing pricing methods for innovative products]. Naukovy’j visny’k Poltavs’kogo universy’tetu ekonomiky’ i torgivli – Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade,2(93),82-90[in Ukrainian].
Dolan,Robert Dzh.,&Sajmon,German (2005).Jeffektivnoe cenoobrazovanie: [Effective pricing].(Trans.). Moscow [in Russian].
Borgs, C., Chayes, J., Chickering, D., Feige, U., Mahdian, M., Meek, C., & Saberi, A. (2015). Price determination for items of low demand. https://portal.unifiedpatents.com/patents/patent/US-7627515-B2[in English].
Dejly,’ Dzhon L. (2004). Jeffektivnoe cenoobrazovanie – osnova konkurentnogo preimushhestva [Effective pricing is the foundation of a competitive advantage]. Moscow [in Russian].
Oklander,M. A.,&Chukurna,O. P. (2020). Markety’ngova tovarna polity’ka: pidruchny’k [Marketing product policy: a textbook]. Kyiv: Centr uchbovoyi literaturys[in Ukrainian].
Cinoutvorennya (2018). Teksty’ lekcij dlya studentiv galuzi znan’ 0305 "Ekonomika i pidpry’yemny’cztvo" napryamu pidgotovky’ 6.030504 "Ekonomika pidpry’yemstva" vsihform navchannya [Pricing. Textsoflecturesforstudents]. Derij Zh. V., Minina O. V., Shadura-Ny’ky’porecz’ N. T. Chernigiv (Ukladachi). ChNTU [inUkrainian].
Mazur, O.Ye. (2012). Ry’nkove cinoutvorennya: navchal’ny’j posibny’k [Marketpricing: atextbook]. Kyiv: Centr uchbovoyi literatury’ [in Ukrainian].
Gusarov, A. S. (1969). Mexanizm cen [Price mechanism]. Moscow [in Russian].
Gorkavy’j,V. K. (2019). Staty’sty’ka [Statistics].Kyiv: Alerta [inUkrainian].
Nomenklaturavipuskaemojprodukcy’y’. Xar’kovsky’jpodshy’pny’kovyjzavodAO "HARP[Range of products. Kharkov Bearing Plant JSC "HARP"]. harp.ua.https://harp.ua[in Ukrainian].
Referencz-ly’st pidshy’pny’kiv (Oficijny’j eksklyuzy’vny’j desty’b’yutor VAT "HARP" AT "UPEK" [Reference list of bearings (Official exclusive design company of VAT "HARP" AT "UPEK"]. office@upek.ua. https:// office@upek.ua[in Ukrainian].
Gerasy’menko,S. S., Golovach, A. V.,Yerina,A. M. et al. (2000). Staty’sty’ka[Statistics].S. S. Gerasy’menka(Ed.). Kyiv: KNEU[in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Андрій НЕПРАН
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)