Банківське кредитування суб’єктів господарювання: 2021–2024
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2024(156)09Ключові слова:
кредитне обслуговування, корпоративні клієнти, державна кредитна програма, депозитні сертифікати НБУ, облігації внутрішньої державної позики, стратегія з розвитку кредитуванняАнотація
Поточна ситуація в країні характеризується високим ступенем невизначеності, що спонукає банки вкладати ресурси не в розвиток реального сектору економіки, а у безризикові та низькоризикові активи, до яких належать передусім облігації внутрішньої державної позики (ОВДП) та депозитні сертифікати (ДС) НБУ. Це призвело до того, що кредитування корпоративних клієнтів на ринкових умовах не отримало широкого розповсюдження та звелося здебільшого до реалізації державної кредитної програми "5-7-9", по якій держава не виконує своєчасно свої зобовʼязання перед банками щодо компенсації різниці між ринковою та пільговою процентними ставками. Метою дослідження є формування комплексного підходу до банківського кредитування субʼєктів господарювання, що передбачає здійснення радикальних заходів щодо його стимулювання на ринкових засадах у гармонічному поєднанні з державною підтримкою. Використано сукупність методів наукового пізнання: порівняння, аналізу та синтезу, групування, абстрагування, спостереження тощо. Банки України нині слабо мотивовані або неспроможні здійснювати кредитування бізнесу на ринкових засадах через наявність державної кредитної програми "5-7-9",
яка надає ряд преференцій її учасникам. Гальмуючим чинником розвитку ринкового кредитування підприємств є також привабливість для банків безризикових вкладень у ОВДП та ДС НБУ, за якими процентні ставки є вищими, ніж за кредитами, наданими корпоративним клієнтам. До того ж останні генерують для банків під час війни високий рівень ризиків. Запропоновано комплекс заходів, спрямованих на розвиток кредитування бізнесу на ринкових засадах, до яких віднесено: використання інструментів диверсифікації ризиків шляхом надання гарантій з боку держави та міжнародних фінансових організацій, зокрема ЄБРР, ЄІБ; страхування військових ризиків, а також трансформація державної кредитної програми за окресленими напрямами
Посилання
Betz, T., & Pond, A. (2023). Governments as borrowers and regulators. The Review of Interna¬tional Organi¬zations. https://doi.org/10.1007/s11558-023-09516-1
Danylyshyn, B. (2023). Lending to the economy should become the basis of development. B. Danyly-shynʼs blog. https://lb.ua/blog/bogdan_danylysyn/590900_kredituvannya_ekonomiki_maie_stati.html
Khymych, I., Vynnyk, T., & Tymoshyk, N. (2023) Business lending analysis during the war: state support programs. Socio-Economic Problems and the State (electronic journal), 1(28), 30-41. https://doi.org/10.33108/sepd2023.01.030
Kornylyuk, A., & Kornylyuk, R. (2024). State business support program "Affordable loans 5-7-9%": in search of optimal design. Vox Ukraine. https://voxukraine.org/derzhavna-programa-pidtrymky-biznesu-dostupni-kredyty-5-7-9-u-poshukah-opty¬malnogo-dyzajnu
Lysenko, O. (2024). "Available loans 5-7-9%" were cut: who dropped out of the program and what are the alternatives. https://minfin.com.ua/ua/credits/articles/dostupnye-kredity-579-urezali-kto-vypal-iz-programmy-i-kakie-est-alternativy/
Moosa, I. (2019). The Economics of War. Chapter 8: Bankers as war profiteers,160-183. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781788978521.00014
NBU. (2023, December). Report on financial stabi-lity. https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/FSR_2023-H2.pdf?v=7#page=25
NBU. (2023, January 6). The NBU implements the announced measures to activate the domestic debt market. https://bank.gov.ua/ua/news/all/nbu-imple-men¬tuye-anonsovani-zahodi-dlya-aktivizatsiyi-vnutrishnogo-borgovogo-rinku
NBU. (2024). Credit development strategy. https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Lending_development_strategy_2024.pdf
NBU. (2024, June). NBU report on financial stability. https://bank.gov.ua/ua/news/all/zvit-pro-finansovu-stabilnist-cherven-2024-roku
NBU. (n. d.). Statistics of the financial sector. https://bank.gov.ua/ua/statistics/sector-financial
Peterson, K., Esther, N, & Kingsley, I. (2024). Wartime monetary policy: Monetary policy options to adopt during war. In book: Encyclopedia of Monetary Policy, Financial Markets and Banking. April. https://doi.org/10.1016/B978-0-44-313776-1.00261-0
Poast, P. (2015). Central Banks at War. International Organization, 69(1), 63-95. https://doi.org/10.1017/S0020818314000265
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 473 (2024, April 30) On Amendments to the Procedure for Providing Financial State Support to Business Entities, approved by Resolution No. 28 of the Cabinet of Ministers of Ukraine of January 24, 2020 "On Providing Financial State Support"
Shpanel-Yukhta, O. (2022). Peculiarities of bank lending in wartime conditions. Economy and society. Finance, banking and insurance. (45). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-96
State Statistics Service of Ukraine. (n. d.). National accounts (GDP). https://ukrstat.gov.ua/imf/arhiv/nr/nr_u.htm
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)