Банківське кредитування  суб’єктів господарювання: 2021–2024

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2024(156)09

Ключові слова:

кредитне обслуговування, корпоративні клієнти, державна кредитна програма, депозитні сертифікати НБУ, облігації внутрішньої державної позики, стратегія з розвитку кредитування

Анотація

Поточна ситу­ація в країні характе­ризується високим ступенем невизначе­ності, що спонукає банки вкладати ресурси не в розвиток реального сектору економіки, а у безризикові та низькоризикові акти­ви, до яких належать передусім облігації внут­рішньої державної позики (ОВДП) та депозитні серти­фікати (ДС) НБУ. Це приз­вело до того, що кредитування корпоратив­них клієнтів на ринкових умовах не отри­мало широкого розпов­сюдження та звелося здебільшого до реалізації державної кре­дит­ної програми "5-7-9", по якій держава не виконує своєчасно свої зобовʼязання перед банками щодо компен­сації різниці між ринковою та пільговою процент­ними став­ками. Метою дослідження є фор­мування комплексного підходу до банківсь­кого креди­тування субʼєктів господарю­вання, що перед­бачає здійснення радикальних заходів щодо його стимулювання на ринкових заса­дах у гармоніч­ному поєднанні з державною підт­римкою. Використано сукупність мето­дів нау­кового пізнання: порівняння, аналізу та синтезу, групу­вання, абстрагування, спос­тере­ження тощо. Банки України нині слабо моти­вовані або неспроможні здійсню­вати креди­тування бізнесу на ринкових засадах через наявність державної кредитної прог­ра­ми "5-7-9",
яка надає ряд преференцій її учас­никам. Гальмуючим чинником розвитку рин­ко­вого креди­тування підприємств є також приваб­ливість для банків безризи­кових вкладень у ОВДП та ДС НБУ, за якими процентні ставки є вищими, ніж за креди­тами, наданими корпо­ративним клієнтам. До того ж останні гене­рують для банків під час війни високий рі­вень ризиків. Запро­поно­вано комплекс заходів, спрямованих на розвиток кредитування бізнесу на ринкових засадах, до яких віднесено: викорис­тан­ня інструментів диверсифі­ка­ції ризиків шля­хом надання гарантій з боку держави та міжна­родних фінансових організацій, зокре­ма ЄБРР, ЄІБ; страхування військових ризи­ків, а також трансформація державної кредит­ної програ­ми за окресленими напрямами

Біографії авторів

Сергій ОНІЩЕНКО, Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., ст. викладач кафедри банківської справи Державного торговельно-економічного університету

Євген ДРОЗДОВ, АТ "Райффайзен Банк"

фінансовий аналітик, АТ "Райффайзен Банк"

Посилання

Betz, T., & Pond, A. (2023). Governments as borrowers and regulators. The Review of Interna¬tional Organi¬zations. https://doi.org/10.1007/s11558-023-09516-1

Danylyshyn, B. (2023). Lending to the economy should become the basis of development. B. Danyly-shynʼs blog. https://lb.ua/blog/bogdan_danylysyn/590900_kredituvannya_ekonomiki_maie_stati.html

Khymych, I., Vynnyk, T., & Tymoshyk, N. (2023) Business lending analysis during the war: state support programs. Socio-Economic Problems and the State (electronic journal), 1(28), 30-41. https://doi.org/10.33108/sepd2023.01.030

Kornylyuk, A., & Kornylyuk, R. (2024). State business support program "Affordable loans 5-7-9%": in search of optimal design. Vox Ukraine. https://voxukraine.org/derzhavna-programa-pidtrymky-biznesu-dostupni-kredyty-5-7-9-u-poshukah-opty¬malnogo-dyzajnu

Lysenko, O. (2024). "Available loans 5-7-9%" were cut: who dropped out of the program and what are the alternatives. https://minfin.com.ua/ua/credits/articles/dostupnye-kredity-579-urezali-kto-vypal-iz-programmy-i-kakie-est-alternativy/

Moosa, I. (2019). The Economics of War. Chapter 8: Bankers as war profiteers,160-183. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781788978521.00014

NBU. (2023, December). Report on financial stabi-lity. https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/FSR_2023-H2.pdf?v=7#page=25

NBU. (2023, January 6). The NBU implements the announced measures to activate the domestic debt market. https://bank.gov.ua/ua/news/all/nbu-imple-men¬tuye-anonsovani-zahodi-dlya-aktivizatsiyi-vnutrishnogo-borgovogo-rinku

NBU. (2024). Credit development strategy. https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Lending_development_strategy_2024.pdf

NBU. (2024, June). NBU report on financial stability. https://bank.gov.ua/ua/news/all/zvit-pro-finansovu-stabilnist-cherven-2024-roku

NBU. (n. d.). Statistics of the financial sector. https://bank.gov.ua/ua/statistics/sector-financial

Peterson, K., Esther, N, & Kingsley, I. (2024). Wartime monetary policy: Monetary policy options to adopt during war. In book: Encyclopedia of Monetary Policy, Financial Markets and Banking. April. https://doi.org/10.1016/B978-0-44-313776-1.00261-0

Poast, P. (2015). Central Banks at War. International Organization, 69(1), 63-95. https://doi.org/10.1017/S0020818314000265

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 473 (2024, April 30) On Amendments to the Procedure for Providing Financial State Support to Business Entities, approved by Resolution No. 28 of the Cabinet of Ministers of Ukraine of January 24, 2020 "On Providing Financial State Support"

Shpanel-Yukhta, O. (2022). Peculiarities of bank lending in wartime conditions. Economy and society. Finance, banking and insurance. (45). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-96

State Statistics Service of Ukraine. (n. d.). National accounts (GDP). https://ukrstat.gov.ua/imf/arhiv/nr/nr_u.htm

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-05

Як цитувати

[1]
ОНІЩЕНКО S. і ДРОЗДОВ E. 2024. Банківське кредитування  суб’єктів господарювання: 2021–2024. Scientia fructuosa. 156, 4 (Вер 2024), 155–168. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2024(156)09.

Номер

Розділ

ФІНАНСИ