Трансформація конкурентних відносин у цифровому суспільстві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2023(150)05

Ключові слова:

конкурентні відносини, конкуренція, цифровізація, еволюція, великі масиви даних, мережевий ефект

Анотація

Цифрова трансформація суспільства є комплексним процесом, що виявляється через похідну трансформацію усієї системи сус­піль­них відносин. Не є винятком і конку­рентні відносини, що виникають між окре­ми­ми суб’єктами господарювання, всере­ди­ні окремих ринків, галузей, ширших госпо­дарських екосистем – аж до економіки зага­лом. У статті на основі теоретико-еконо­міч­ного аналізу та періодизації розвитку конкурентних відносин у доцифрову епоху встановлено передумови формування нового (п’ятого) етапу їх кумулятивної еволюції під дією цифровізації, що характеризується зміщенням фокусу у конкуренції на експлуа­тацію цифрових конкурентних переваг при послабленні ролі інших детермінант, а також – невизначеністю щодо якості конкурентного середовища на завершальній стадії цього етапу. З’ясовано два потен­ційних вектори відповідної трансформації. Один окреслює перспективи посилення кон­ку­ренції завдяки формуванню нових ринків, цифровому розмиванню ринкових меж та зниженню бар’єрів входу на ринки. Інший обґрунтовує посилення стійкості конку­рент­них переваг цифрових монополій, засно­ваних на: вихідних структурних перева­гах, контролі над великими масивами даних, мережевих ефектах на боці попиту. Їх поєд­нання є субадитивним, забезпечуючи запуск самопідсилюючого ефекту масштабу як пере­ду­мови не тільки створення, але й укорі­нення цифрових монополій. Відповідь на питання, який із векторів домінуватиме, зале­жить від того, наскільки успішно компанії зможуть поєднувати накопичення та вико­рис­тання великих даних з мере­жевими ефектами, з одного боку, та з іншого – від швидкості та ефективності реформування конкурентної політики для забезпечення її спроможності створити дієву протидію повзучій монопо­лізації та пов’язаним з нею зловживанням з боку цифрових монополій .

Біографія автора

Василь ГАНОВСЬКИЙ, Державний торговельно-економічний університет

аспірант кафедри економічної теорії та конкурентної політики

Посилання

Agrawal, A., Gans, J., & Goldfarb, A. (2018). Prediction Machines: The simple economics of artificial intelligence. Harvard Business Press. https://doi.org/10.3386/w24690

Andriychuk, O. (2023). Towards a New Digital Competition Policy of Ukraine: The EU Matrix. In: Richter, H. (eds.) Competition and Intellectual Property Law in Ukraine. MPI Studies on Intellectual Property and Competition Law. Vol. 31. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66101-7_8

Arya, A., & Mittendorf, B. (2010). Input Markets and the Strategic Organization of the Firm. Foundations and Trends in Accounting. Vol. 5, 1, 1-97. https://doi.org/10.1561/1400000019

Beath, C., Becerra-Fernandez, I., Ross, J., & Short, J. (2012). Finding value in the information explosion. MIT Sloan Management Review, 53(4), 18-20.

Brandenburger, A. & Nalebuff, B. (1996). Co-Opetition: A Revolution Mindset That Combines Competition and Cooperation. Harvard business Press, Cambridge.

Brynjolfsson, E., & Hitt, L. M. (2000). Beyond computation: information technology, organi-zational transformation and busi¬ness performance. The Journal of Economic Perspectives, 14(4), 23-48. https://doi.org/10.1257/jep.14.4.23

Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2012). Winning the race with ever-smarter machines. MIT Sloan Mana¬ge¬ment Review, 53(2), 53-60.

Cennamo, C. (2019). Competing in digital markets: A platform-based perspective. Academy of Manage-ment Perspectives, amp.2016.0048.

Chamberlin, E. H. (1933). The Theory of Mono-polistic Competition. Harvard University Press, Cambridge Mass.

Chesbrough, H.W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Cambridge, MA: Harvard Business School Publishing, 272.

Christensen, Clayton M. (1997). The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston, MA: Harvard Business School Press.

Cournot, A. (1927). The Mathematical Principles of the Theory of Wealth, 1838, 23-48. Bacon. Reprinted.

Cozzolino, A., Corbo, L., & Aversa, P. (2021). Digital platform-based ecosystems: The evolution of collaboration and competition between incumbent producers and entrant platforms. Journal of Business Research. Vol. 126, 385-400. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.058

Crémer, J., Y. De Montjoye & Schweitzer, H. (2019). Competition Policy for the Digital Era, Luxembourg, European Union: https://ec.europa.eu/competition/ publications/reports/kd0419345enn.pdf

D'Aveni, R. A., Dagnino, G. B., & Smith, K. G. (2010). The age of temporary advantage. Strategic Management Journal, 31(13), 1371-1385. https://doi.org/10.1002/smj.897

Daniel, D.R. (1961). Management Information Crisis. Harvard Business Review, Sept.-Oct., US.

Ducci, F. (2020). Natural Monopolies in Digital Platform Markets. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108867528

Eisenmann, T., Parker, G., & Van Alstyne, M., (2011). Platform envelopment. Strategic Management Manage¬ment Journal, 32(12), 1270-1285. https://doi.org/10.1002/smj.935

Ergen, T., & Kohl, S. (2022). Rival views of economic competition, Socio-Economic. Manage-ment Review. 20 (3), 937-965. https://doi.org/10.1093/ser/mwaa041

Feldman, R., & Sanger, J. (2007). The text mining handbook: Advanced Advanced approaches in analyzing unstructured data. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511546914

Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2014). The St. The St. Gallen Business Model Navigator: Navigator. http://www.im.ethz.ch/education/HS13/MIS13/ Business_Model_Navigator.pdf

Gomaa, M. M. (2014). Competition and Economic Growth: An Empirical An Empirical Analysis with Special Reference to MENA Countries. Topics in Middle Eastern and African Economies. Vol. 16, 2, 192-210.

Grunert, K.G. & Ellegaard, C. (1993). The concept of key success factors: uccess factors: theory and method", in Baker, M.J. (Ed.). Perspectives on Marketing Management. Vol. 3, 245-274.

Hagiu, A., & Wright, J. (2015). Multi-sided platforms. In HBS Working Paper, 15-037. https://doi.org/10.1016/j.ijindorg.2015.03.003. https://doi.org/10.2139/ssrn.2794582

Katz, M. L., & Melamed, A. D (2020). Competition Law as Common Law: American Express and the Evolution of Antitrust. University of Pennsylvania Law Review. Vol. 168, 2061-2106.

Katz, M. L., & Shapiro, C. (1985). Network externalities, competition, and compatibility. American Economic Review, 75(3), 424-440.

Keynes, J. M. (1936). The General Theory of Employment, Interest and Money. London: Macmillan.

Kim, W.C. (2004). Mauborgne R. Blue Ocean Strategy. Harvard Business Review, October, 11.

Kohli, R., & Melville, N. (2019). Digital inno-vation: a review and synthesis. Inform. Syst. J. 29(1), 200-223. https://doi.org/10.1111/isj.12193

Maicas, J. P., & Sese, F. J. (2015). Customer-base management in network industries: The mode¬rating role of network size and market growth. European Management Review, 12(4), 209-220. https://doi.org/10.1111/emre.12048

Marshall, A. (1890). The Principles of Economics. History of Economic Thought Books, McMaster University Archive for the History of Economic Thought.

Mason, E. S. (1939). Price and production policies of large-scale enterprise. The American economic review, 29(1), 61-74.

Mazaraki, A., & Gerasymenko, A. (2022). Challenges to competition in the digital world. https://www.vspv.si/uploads/visoka_sola/eecme_4/2022_zbornik_verzija_koncna2.pdf

McAfee, An, & Brynjolfsson E. (2008). Investing in the IT that makes competitive difference. Harvard Business Review, August, 98-108.

McGrath, R. G. (2013). The end of competitive advantage: How to keep your strategy moving as fast as your business. Harvard Business Review Press.

McIntyre, D. P., & Srinivasan, A. (2017). Networks, platforms, and strategy: Emerging views and next steps. Strategic Management Journal, 38(1), 141-160. https://doi.org/10.1002/smj.2596

Menger, C. (2007). Principles of economics, 1871, foreword by P. G. Klein, introduction by F.A. Hayek, translated by J. Ding wall and B. F. Hoselltz. Ludwig von Mises Institute.

Mikalef, P., Boura, M., Lekakos, G., & Krogstie, J. (2019). Big data analytics and firm performance: Findings from a mixed-method approach. Journal of Business Research, 98 (January), p. 261-276. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.01.044

Mill, J. S. (1849). Principles of political economy with some of their applications to social philosophy : By John Stuart Mill. In two volumes. Second edition. London : John W. Parker, West Strand.

Moore, J. F. (1996). The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. New York, NY: Wiley Harper Business.

Parviainen, P., Tihinen, M., Kääriäinen, J., & Teppola, S. (2017). Tackling the digitalization challenge: how to benefit from digitalization in practice. IJISPM, 5(1), 63-77. https://doi.org/10.12821/ijispm050104

Porter, E. (1998). Clusters and Competition: New Agendas for Companies, Governments, and Institutions. In M. Porter (Ed.). On Competition (pp. 197-287). Harvard Business School Press.

Porter, M. E. (1979). How competitive forces shape strategy. Harvard Business Review, March-April, 137-145.

Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.

Porter, M.E. (2008). The Five Competitive Forces That Shape Strategy. In: Harvard Business Review, January, 86.

Ramon, S., & Straughan, M. (2020). The evolution of competition in the UK deposit-taking sector, 1989-2013. The European Journal of Finance, 26:10, 958-977. https://doi.org/10.1080/1351847X.2019.1574270

Robinson, J. (1933). The Economics of Imperfect Competition. London: Macmillan.

Schilling, M. (2002). Technology success and failure in winner-take-all markets: The impact of learning orientation, timing, and network externalities. The Academy of Management Journal, 45(2), 387-398. https://doi.org/10.2307/3069353

Schumpeter, J.A. (1934). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Dunker & Humblot, Leipzig. The Theory of Economic Development Translated by R. Opie. Harvard University Press, Cambridge, MA.

Shatz, J. H. (2020). Economic Competition in the 21st Century. Santa Monica. https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR4188.html https://doi.org/10.7249/RR4188

Simandan, D. (2019). Competition, delays, and coevolution in markets and politics. Geoforum. Vol. 98, 15-24. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.09.014

Smith A. (1976). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. The Glasgow Edition of the Works and Correspondence of Adam Smith. Vol. II, edited by R. H. Campbell and A. S. Skinner. Oxford University Press.

Sousa, M. J., & Rocha, A. (2019). Skills for disruptive digital business. Journal of Business Research, 94, 257-263. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.051

Taddy, M. (2018). The Technological elements of artificial. NBER Working Paper Series, 24301. https://doi.org/10.3386/w24301

Varian, H. R. (2014). Big data: New tricks for econometrics. The Journal of Economic Perspectives, 28(2), 3-27. https://doi.org/10.1257/jep.28.2.3

Weill, P., & Woerner, S. L. (2015). Thriving in an increasingly digital ecosystem. MIT Sloan Management Review, 56(4), 27-34.

Williams, W. E. (1999). More liberty means less government: our Founders knew this well, Stanford, California. Hoover Institution Press.

Witten, I. H., Frank, E., Hall, M. A., & Pal, C. J. (2016). Data mining: Practical machine learning tools and techniques. Morgan Kaufmann.

Zazzerini, G. (2021). Disruption - Disruptive Innovation and the Evolution of Competitive Relationships. In Innovation Economics, Engineering and Management Handbook 1 (eds. D. Uzunidis, F. Kasmi and L. Adatto). https://doi.org/10.1002/9781119832492.ch14

Zhao, Y., von Delft, S., Morgan-Thomas, A., & Buck, T. (2019). The evolution of platform business models: Exploring competitive battles in the world of platforms. Long Range Planning, July, 101892. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2019.101892

Gerasymenko, A. (2009). The evolution of competition theory in the history of economic thought XVIII-XX centuries. Visnyk KNUTE. http://visnik.knute.edu.ua/files/2009/01/15.pdf

Kelichavyi, A. The evolution of competition from the birth to the modern concept features. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine. Vol. 5(115), 58-63.

Kravchenko, N. (2018). Global determinants of competitive relations transformation. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/ 19_2_2018ua/11.pdf

Fylyuk, G. (2009) Competition and monopoly in the era of globalization. Zhytomyr: ZhDU I. Franka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-05

Як цитувати

ГАНОВСЬКИЙ, В. (2023). Трансформація конкурентних відносин у цифровому суспільстві . cientia ructuosa, 150(4), 67–84. https://doi.org/10.31617/1.2023(150)05

Номер

Розділ

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ