Трансформація конкурентних відносин у цифровому суспільстві
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2023(150)05Ключові слова:
конкурентні відносини, конкуренція, цифровізація, еволюція, великі масиви даних, мережевий ефектАнотація
Цифрова трансформація суспільства є комплексним процесом, що виявляється через похідну трансформацію усієї системи суспільних відносин. Не є винятком і конкурентні відносини, що виникають між окремими суб’єктами господарювання, всередині окремих ринків, галузей, ширших господарських екосистем – аж до економіки загалом. У статті на основі теоретико-економічного аналізу та періодизації розвитку конкурентних відносин у доцифрову епоху встановлено передумови формування нового (п’ятого) етапу їх кумулятивної еволюції під дією цифровізації, що характеризується зміщенням фокусу у конкуренції на експлуатацію цифрових конкурентних переваг при послабленні ролі інших детермінант, а також – невизначеністю щодо якості конкурентного середовища на завершальній стадії цього етапу. З’ясовано два потенційних вектори відповідної трансформації. Один окреслює перспективи посилення конкуренції завдяки формуванню нових ринків, цифровому розмиванню ринкових меж та зниженню бар’єрів входу на ринки. Інший обґрунтовує посилення стійкості конкурентних переваг цифрових монополій, заснованих на: вихідних структурних перевагах, контролі над великими масивами даних, мережевих ефектах на боці попиту. Їх поєднання є субадитивним, забезпечуючи запуск самопідсилюючого ефекту масштабу як передумови не тільки створення, але й укорінення цифрових монополій. Відповідь на питання, який із векторів домінуватиме, залежить від того, наскільки успішно компанії зможуть поєднувати накопичення та використання великих даних з мережевими ефектами, з одного боку, та з іншого – від швидкості та ефективності реформування конкурентної політики для забезпечення її спроможності створити дієву протидію повзучій монополізації та пов’язаним з нею зловживанням з боку цифрових монополій .
Посилання
Agrawal, A., Gans, J., & Goldfarb, A. (2018). Prediction Machines: The simple economics of artificial intelligence. Harvard Business Press. https://doi.org/10.3386/w24690
Andriychuk, O. (2023). Towards a New Digital Competition Policy of Ukraine: The EU Matrix. In: Richter, H. (eds.) Competition and Intellectual Property Law in Ukraine. MPI Studies on Intellectual Property and Competition Law. Vol. 31. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66101-7_8
Arya, A., & Mittendorf, B. (2010). Input Markets and the Strategic Organization of the Firm. Foundations and Trends in Accounting. Vol. 5, 1, 1-97. https://doi.org/10.1561/1400000019
Beath, C., Becerra-Fernandez, I., Ross, J., & Short, J. (2012). Finding value in the information explosion. MIT Sloan Management Review, 53(4), 18-20.
Brandenburger, A. & Nalebuff, B. (1996). Co-Opetition: A Revolution Mindset That Combines Competition and Cooperation. Harvard business Press, Cambridge.
Brynjolfsson, E., & Hitt, L. M. (2000). Beyond computation: information technology, organi-zational transformation and busi¬ness performance. The Journal of Economic Perspectives, 14(4), 23-48. https://doi.org/10.1257/jep.14.4.23
Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2012). Winning the race with ever-smarter machines. MIT Sloan Mana¬ge¬ment Review, 53(2), 53-60.
Cennamo, C. (2019). Competing in digital markets: A platform-based perspective. Academy of Manage-ment Perspectives, amp.2016.0048.
Chamberlin, E. H. (1933). The Theory of Mono-polistic Competition. Harvard University Press, Cambridge Mass.
Chesbrough, H.W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Cambridge, MA: Harvard Business School Publishing, 272.
Christensen, Clayton M. (1997). The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Cournot, A. (1927). The Mathematical Principles of the Theory of Wealth, 1838, 23-48. Bacon. Reprinted.
Cozzolino, A., Corbo, L., & Aversa, P. (2021). Digital platform-based ecosystems: The evolution of collaboration and competition between incumbent producers and entrant platforms. Journal of Business Research. Vol. 126, 385-400. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.058
Crémer, J., Y. De Montjoye & Schweitzer, H. (2019). Competition Policy for the Digital Era, Luxembourg, European Union: https://ec.europa.eu/competition/ publications/reports/kd0419345enn.pdf
D'Aveni, R. A., Dagnino, G. B., & Smith, K. G. (2010). The age of temporary advantage. Strategic Management Journal, 31(13), 1371-1385. https://doi.org/10.1002/smj.897
Daniel, D.R. (1961). Management Information Crisis. Harvard Business Review, Sept.-Oct., US.
Ducci, F. (2020). Natural Monopolies in Digital Platform Markets. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108867528
Eisenmann, T., Parker, G., & Van Alstyne, M., (2011). Platform envelopment. Strategic Management Manage¬ment Journal, 32(12), 1270-1285. https://doi.org/10.1002/smj.935
Ergen, T., & Kohl, S. (2022). Rival views of economic competition, Socio-Economic. Manage-ment Review. 20 (3), 937-965. https://doi.org/10.1093/ser/mwaa041
Feldman, R., & Sanger, J. (2007). The text mining handbook: Advanced Advanced approaches in analyzing unstructured data. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511546914
Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2014). The St. The St. Gallen Business Model Navigator: Navigator. http://www.im.ethz.ch/education/HS13/MIS13/ Business_Model_Navigator.pdf
Gomaa, M. M. (2014). Competition and Economic Growth: An Empirical An Empirical Analysis with Special Reference to MENA Countries. Topics in Middle Eastern and African Economies. Vol. 16, 2, 192-210.
Grunert, K.G. & Ellegaard, C. (1993). The concept of key success factors: uccess factors: theory and method", in Baker, M.J. (Ed.). Perspectives on Marketing Management. Vol. 3, 245-274.
Hagiu, A., & Wright, J. (2015). Multi-sided platforms. In HBS Working Paper, 15-037. https://doi.org/10.1016/j.ijindorg.2015.03.003. https://doi.org/10.2139/ssrn.2794582
Katz, M. L., & Melamed, A. D (2020). Competition Law as Common Law: American Express and the Evolution of Antitrust. University of Pennsylvania Law Review. Vol. 168, 2061-2106.
Katz, M. L., & Shapiro, C. (1985). Network externalities, competition, and compatibility. American Economic Review, 75(3), 424-440.
Keynes, J. M. (1936). The General Theory of Employment, Interest and Money. London: Macmillan.
Kim, W.C. (2004). Mauborgne R. Blue Ocean Strategy. Harvard Business Review, October, 11.
Kohli, R., & Melville, N. (2019). Digital inno-vation: a review and synthesis. Inform. Syst. J. 29(1), 200-223. https://doi.org/10.1111/isj.12193
Maicas, J. P., & Sese, F. J. (2015). Customer-base management in network industries: The mode¬rating role of network size and market growth. European Management Review, 12(4), 209-220. https://doi.org/10.1111/emre.12048
Marshall, A. (1890). The Principles of Economics. History of Economic Thought Books, McMaster University Archive for the History of Economic Thought.
Mason, E. S. (1939). Price and production policies of large-scale enterprise. The American economic review, 29(1), 61-74.
Mazaraki, A., & Gerasymenko, A. (2022). Challenges to competition in the digital world. https://www.vspv.si/uploads/visoka_sola/eecme_4/2022_zbornik_verzija_koncna2.pdf
McAfee, An, & Brynjolfsson E. (2008). Investing in the IT that makes competitive difference. Harvard Business Review, August, 98-108.
McGrath, R. G. (2013). The end of competitive advantage: How to keep your strategy moving as fast as your business. Harvard Business Review Press.
McIntyre, D. P., & Srinivasan, A. (2017). Networks, platforms, and strategy: Emerging views and next steps. Strategic Management Journal, 38(1), 141-160. https://doi.org/10.1002/smj.2596
Menger, C. (2007). Principles of economics, 1871, foreword by P. G. Klein, introduction by F.A. Hayek, translated by J. Ding wall and B. F. Hoselltz. Ludwig von Mises Institute.
Mikalef, P., Boura, M., Lekakos, G., & Krogstie, J. (2019). Big data analytics and firm performance: Findings from a mixed-method approach. Journal of Business Research, 98 (January), p. 261-276. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.01.044
Mill, J. S. (1849). Principles of political economy with some of their applications to social philosophy : By John Stuart Mill. In two volumes. Second edition. London : John W. Parker, West Strand.
Moore, J. F. (1996). The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. New York, NY: Wiley Harper Business.
Parviainen, P., Tihinen, M., Kääriäinen, J., & Teppola, S. (2017). Tackling the digitalization challenge: how to benefit from digitalization in practice. IJISPM, 5(1), 63-77. https://doi.org/10.12821/ijispm050104
Porter, E. (1998). Clusters and Competition: New Agendas for Companies, Governments, and Institutions. In M. Porter (Ed.). On Competition (pp. 197-287). Harvard Business School Press.
Porter, M. E. (1979). How competitive forces shape strategy. Harvard Business Review, March-April, 137-145.
Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.
Porter, M.E. (2008). The Five Competitive Forces That Shape Strategy. In: Harvard Business Review, January, 86.
Ramon, S., & Straughan, M. (2020). The evolution of competition in the UK deposit-taking sector, 1989-2013. The European Journal of Finance, 26:10, 958-977. https://doi.org/10.1080/1351847X.2019.1574270
Robinson, J. (1933). The Economics of Imperfect Competition. London: Macmillan.
Schilling, M. (2002). Technology success and failure in winner-take-all markets: The impact of learning orientation, timing, and network externalities. The Academy of Management Journal, 45(2), 387-398. https://doi.org/10.2307/3069353
Schumpeter, J.A. (1934). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Dunker & Humblot, Leipzig. The Theory of Economic Development Translated by R. Opie. Harvard University Press, Cambridge, MA.
Shatz, J. H. (2020). Economic Competition in the 21st Century. Santa Monica. https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR4188.html https://doi.org/10.7249/RR4188
Simandan, D. (2019). Competition, delays, and coevolution in markets and politics. Geoforum. Vol. 98, 15-24. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.09.014
Smith A. (1976). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. The Glasgow Edition of the Works and Correspondence of Adam Smith. Vol. II, edited by R. H. Campbell and A. S. Skinner. Oxford University Press.
Sousa, M. J., & Rocha, A. (2019). Skills for disruptive digital business. Journal of Business Research, 94, 257-263. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.051
Taddy, M. (2018). The Technological elements of artificial. NBER Working Paper Series, 24301. https://doi.org/10.3386/w24301
Varian, H. R. (2014). Big data: New tricks for econometrics. The Journal of Economic Perspectives, 28(2), 3-27. https://doi.org/10.1257/jep.28.2.3
Weill, P., & Woerner, S. L. (2015). Thriving in an increasingly digital ecosystem. MIT Sloan Management Review, 56(4), 27-34.
Williams, W. E. (1999). More liberty means less government: our Founders knew this well, Stanford, California. Hoover Institution Press.
Witten, I. H., Frank, E., Hall, M. A., & Pal, C. J. (2016). Data mining: Practical machine learning tools and techniques. Morgan Kaufmann.
Zazzerini, G. (2021). Disruption - Disruptive Innovation and the Evolution of Competitive Relationships. In Innovation Economics, Engineering and Management Handbook 1 (eds. D. Uzunidis, F. Kasmi and L. Adatto). https://doi.org/10.1002/9781119832492.ch14
Zhao, Y., von Delft, S., Morgan-Thomas, A., & Buck, T. (2019). The evolution of platform business models: Exploring competitive battles in the world of platforms. Long Range Planning, July, 101892. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2019.101892
Gerasymenko, A. (2009). The evolution of competition theory in the history of economic thought XVIII-XX centuries. Visnyk KNUTE. http://visnik.knute.edu.ua/files/2009/01/15.pdf
Kelichavyi, A. The evolution of competition from the birth to the modern concept features. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine. Vol. 5(115), 58-63.
Kravchenko, N. (2018). Global determinants of competitive relations transformation. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/ 19_2_2018ua/11.pdf
Fylyuk, G. (2009) Competition and monopoly in the era of globalization. Zhytomyr: ZhDU I. Franka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)