Цифрова трансформація закладів вищої освіти України
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(140)12Ключові слова:
цифрова економіка, цифрова трансформація, вища освіта, аклади вищої освіти, освітній процесАнотація
Постановка проблеми. Сучасні світові глобалізаційні процеси потребують форсованої цифровізації усіх сфер життєдіяльності людини. Українські університети повинні стати ключовими постачальниками нових технологій не лише для України, а й для світу. Для реалізації цього сценарію необхідно здійснити ефективну цифрову трансформацію самих закладів вищої освіти та впровадити у їх діяльність загальносвітові тренди.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Цифровізація є основною темою дискусій вже протягом багатьох років на глобальних дискусійних платформах, у публікаціях міжнародних аналітичних компаній, дослідницьких інституцій та вчених. Водночас, існують проблеми, які залишаються невирішеними, а вже запропоновані підходи потребують уточнення через постійний розвиток технологій та зміну векторів світових трендів.
Метою статті є аналіз ключових тенденцій цифрової трансформації закладів вищої освіти та надання пропозицій щодо ефективності її проведення.
Матеріали та методи. Для досягнення визначеної мети застосовано низку загальнонаукових та спеціальних методів дослідження: діалектичний, наукової абстракції, аналізу, графічний. Інформаційну базу дослідження становлять аналітичні та статистичні публікації міжнародних організацій, дані Державної служби статистики України, наукові розробки та науково-практичні публікації.
Результати дослідження. Провідними гравцями у процесі цифрової трансформації економіки України мають виступати заклади вищої освіти. На тлі світової пандемії COVID-19 виявилось, що застаріла система освіти не готова до викликів цифрового світу та не має достатньо механізмів для швидкої трансформації. Освітній процес в університетах у найближчі роки повинен зазнати вагомих змін.
Університет 4.0 – екосистема, що складається з фізичного та цифрового середовища і є базою для інноваційної діяльності та комерціалізації розробок. Ця нова модель повинна формуватися за трьома базовими напрямами: цифрова взаємодія з учасниками освітнього процесу; оптимізація процесів; зміна моделі навчання.
Загалом освітня сфера потребує цифрової трансформації вже зараз. Це, в свою чергу, запустить механізм активної цифровізації в інших галузях, надаючи дієві сучасні підходи та рішення для різних сфер діяльності людини.
Висновки. Необхідність розбудови цифрової економіки на всіх ланках є викликом сьогодення. Цифрова трансформація українських закладів вищої освіти повинна базуватись на забезпеченні повномасштабної цифрової взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу, оптимізації діяльності завдяки використанню сучасних методів та технологій, повноцінному переосмисленні моделі навчання з урахуванням світових тенденцій.
Посилання
Digital Transformation: Powering the Great Reset.The World Digital Transformation: Powering the Great Reset.The World Economic Forum. www3.weforum.org. Retrieved from http://www3.weforum.org/docs/WEF_Digital_Transformation_ Powering_the_Great_Reset_2020.pdf [in English].
Digital Economy Report 2019– UNCTAD. unctad.org.Retrieved from https://unctad.org/system/files/official-document/der2019_en.pdf [in English].
OECD (2021), OECD Economic Outlook.Vol.2021.Issue 1.OECD Publishing, Paris.DOI: 10.1787/edfbca02-en [in English].
World Development Report (2020).The World Bank Group. Retrieved from https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2020 [in English].
Koljadenko, S. V. (2020). Cyfrova ekonomika: suchasni svitovi tendencii’ rozvytku [Digital economy: modern world trends of development]. Tezy dop. Mizhnarod. nauk.-prakt. konf. "Cyfrova ekonomika jak faktor innovacijnogo rozvytku suspil’stva", 11 lystop., Ternopil’ – AbstractsofInternationalScientific-Practical Conference “DigitalEconomyasFactorofInnovativeDevelopmentofSociety”, November11,Ternopil, 23-25. Retrieved fromhttp://socrates.vsau.edu.ua/repository/getfile.php/27365.pdf [in Ukrainian].
Veretjuk, S. (2016). Vyznachennja priorytetnyh naprjamkiv rozvytku cyfrovoi’ ekonomiky v Ukrai’ni [Determination of priority directions of digital economy development in Ukraine]. Naukovi zapysky Ukrai’ns’kogo naukovo-doslidnogo instytutu zv’jazku – ScientificProceedingoftheStateUniversityofTelecommunications, 2, 51-58. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzundiz_2016_2_9 [in Ukrainian].
Filipenko, A. (2020). Cyfrova ekonomika: teoretyko-prykladnyj aspekt [Digital economy: theoretical and applied aspect]. Ekonomichna teorija – Economictheory, 2, 54-66 [in Ukrainian].
Dzhusov, O. A., & Apal’kov, S. S. Cyfrova ekonomika: strukturni zrushennja na mizhnarodnomu rynku kapitalu [Digitaleconomy: structuralchangesattheinternationalcapitalmarket]. journals.iir.kiev.ua. Retrievedfromhttp://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3058/2746 [in Ukrainian].
Kraus, N. M. (2018). Cyfrova ekonomika: trendy ta perspektyvy avangardnogo harakteru rozvytku [Digital economy: trends and prospects of vanguard character of development]. Efektyvna ekonomika – Economic theory,1. Retrievedfromhttp://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2018_1_8 [in Ukrainian].
Encyclopedia of Information Science and Technology, Fourth Edition(2017).Vol.10. IGI Global, June, 8104 [in English].
Digital Spillover. Measuring the true impact of the digital economy. www.huawei.com. Retrieved from https://www.huawei.com/minisite/gci/en/ digitalspillover/files/gci_digital_spillover.pdf [in English].
Digital Disruption: The Growth Multiplier –Oxford Economics.www.anupartha.com. Retrieved from https://www.anupartha.com/wp-content/uploads/2016/01/Accenture-Strategy-Digital-Disruption-Growth-Multiplier.pdf [in English].
Analiz svitovyh trendiv do 2030 p. Ukrai’ns’kyj instytut majbutn’ogo. [Analysis of world trends to 2030 Ukrainian institute of future]. Retrieved from https://strategy.uifuture.org/anal%D1%96z-sv%D1%96tovix-trend%D1%96v do-2030e.html [in Ukrainian].
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrai’ny [State Statistics Service of Ukraine]. www.ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/ kat_u/2020/zb/09/zb_nauka_2019.pdf [in Ukrainian].
The Times Higher Education World University Rankings (2020). Retrieved from https://www.timeshighereducation.com/worlduniversityrankings/2020/worldranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats [in English].
QS World University Rankings.www.topuniversities.com. Retrieved from https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2012 [in English].
Best Global Universities Rankings. www.usnews.com. Retrieved from https://www.usnews.com/education/best-global-universities/rankings [in English].