Бізнес-середовище освітньо-наукової діяльності
Ключові слова:
університет, сучасний університет, вищий навчальний закладАнотація
Постановка проблеми. З часом змінюється ставлення суспільства до його основних інститутів. Однак швидкість змін відносно різних інститутів істотно варіюється. Інститути бізнесу змінюються швидше за всіх. Система освіти в усьому світі досить консервативна, як і її підсистема – університети. Однак через систему університетів проходить найбільш активна частина кожного покоління, тому виникає певний парадокс: потенційно інноваційна частина соціуму готується до трудового життя на базі застарілих, консервативних методів. Для системи освіти необхідне впровадження змін у середині галузі та в середині кожного університету.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Однією з важливих ідей відносно перетворення сучасного університету, спрямованого на забезпечення кращої відповідності результатів його діяльності вимогам часу, є концепція підприємницького університету. Цьому питанню присвячено багато статей та книг. Однак аналіз цієї літератури не дає однозначного тлумачення та розуміння поняття "підприємницький університет".
Мета статті – визначення поняття "підприємницький університет", розроблення схеми для аналізу ступеня підприємницької активності у вищих навчальних закладах, яка полегшить стратегічне планування їх діяльності.
Матеріали та методи. Застосовано наукові методи теоретичного узагальнення, системного аналізу, індукції, використано наукові та періодичні видання.
Результати дослідження. Досліджено сутність "підприємницького університету" й основні ресурси для ефективного його функціонування. Запропоновано впровадження матриці підприємницької діяльності університетів.
Висновки. Системний розгляд проблеми підприємницьких університетів, що можна провести на основі запропонованої матриці, дозволяє кожному університету вибрати пріоритетний напрям підприємництва і розвивати його. В той же час підприємницький університет повинен уміти долати всі три типи обмежень.
Посилання
Gumbol'dt V. O vnutrennej i vneshnej organizacii vysshih nauchnyh zavedenij v Berline. Neprikosnovennyj zapas. 2002. № 2 (22). S. 5–10. URL : http://magazines.russ.ru/nz/2002/22/gumb.html.
Konstantinov G. N., Filonovich S. R. Universitety, obshhestvo znanija i paradoksy obrazovanija. Voprosy obrazovanija. 2015. № 1. S. 106–126.
Konstantjuk N. I. Osnovni zasady pidvyshhennja konkurentospromozhnosti vyshhoi' osvity Ukrai'ny v umovah formuvannja global'noi' ekonomiky. Stalyj rozvytok ekonomiky. 2013. № 3. S. 26–28.
Porter M. Konkurencija ; per. s angl. O. L. Peljavskogo i dr.; ispr. izd. M. ; SPb. ; K. : Vil'jams, 2005. 602 s.
Romanovs'kyj O. O. Fenomen pidpryjemnyctva v universytetah svitu : monografija. Vinnycja : Nova Knyga, 2012. 504 s.
Florida R. Kreativnyj klass: ljudi, kotorye menjajut budushhee : monografija. M. : Klassika-XXI, 2007. 421 s.
Fuller S. V chem unikal'nost' universitetov? Obnovlenie ideala v jepohu predprinimatel'stva. Voprosy obrazovanija. 2005. № 4. T. 2. S. 2–28.
Shumpeter J. Teorija ekonomichnogo rozvytku. Doslidzhennja prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnogo cyklu ; per. z angl. V. Starka. Vyd. 2-ge, dopov. Kyi'v : Kyjevo-Mogyljan. akademija, 2014. 243 s.
Burton-Jones A. Knowledge Capitalism: Business, Work, and Learning in the New Economy. Oxford University Press. Inc. New York, NY, USA, 1999.
Cherwitz A. R. Intellectual Entrepreneurship. A vision for graduate education.Change. URL : http://ut-ie.com/articles/change.pdf.
Cherwitz A. R. Creating a Culture of Intellectual Entrepreneurship. Academe 91. July/August. 2005. Vol. 5.
Clark B. R. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Issues in Higher Education. Oxford: Pergamon Press for International Association of Universities, 1998.
Cowen R. The Management and Evaluation of the Entrepreneurial University: The Case of England. Higher Education Policy. 1991. Vol. 4(3), 9–13.
Dasgupta P., Serageldin I. (eds.) Social capital: A multifaceted perspective. Washington, D.C. : The World Bank, 2000.
Deem R. Globalisation, New Managerialism, Academic Capitalism and Entrepreneurialism in Universities: is the local dimension still important? Comparative Education. 2001. Vol. 37(1). Р. 7–20.
Etzkowitz H. Research Groups as "Quasi-firms": The Invention of the Entrepreneurial University. Research Policy, 2003.Vol. 32 (1). P. 109–121.
Etzkowitz H., Webster A., Gebhardt C., Cantisano Terra B.R. The Future of the University and the University of the Future: Evolution of Ivory Tower to Entrepreneurial Paradigm. Research Policy. 2000. Vol. 29(2). P. 313–330.
Gibb A., Hannon P. Towards the entrepreneurial university? National Council for Graduate Entrepreneurship, Working Paper 035/2006. URL : http://ncge.com/files/biblio742.pdf.
Hay D. B., Butt F., Kirby D. A. Academics as Entrepreneurs in a UK University. In G. Williams (ed.) The Enterprising University. Reform, Excellence and Equity. Buckingham : SRHE & Open University Press, 2002. P. 132–141.
Lin N. Social capital: A theory of social structure and action. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 2001.
Meira Soares V. A., Amaral M. S. C. The Entrepreneurial University: a Fine Answerto a Difficult Problem? Higher Education in Europe. 1999. Vol. 24(1). P. 11–21.
Ropke J. The Entrepreneurial University: Innovation, academic know ledgecreation and regional development in a globalized economy. 1998.
URL : www.wiwi.uni-marburg.de/Lehrstuehle/VWL/Witheo3/documents/entreuni.pdf.
Sexton D. L., Kasarda J. D. (eds.) The State of the Art in Entrepreneurship. Boston : PWS-Kent, 1992.
Slaughter S., Leslie L. L. Academic capitalism. Politics, policies and the entrepreneurial university. Baltimore/London: The Johns Hopkins University Press, 1997.
Snow C. P. The two cultures and the scientific revolution. New York :
Cambridge university press, 1959, Р.59.
Stevenson H. H. Why entrepreneurship has won! Coleman White Paper, USASBE Plenary Address, February 17, 2000.
Stevenson H. H. A perspective on entrepreneurship. Harvard Business School
Working Paper, 9-384-131, 1983.
Stevenson H. H., Gumpert D. E. The heart of entrepreneurship. Harvard Business Review. March–April, 1985.
Sviedrys R. The rise of physics laboratories in Britain. Hist. Stud. Phys. Sci.,1976. Vol. 7. P. 403–436.
Subotzky G. Alternatives to the Entrepreneurial University : New Modes of Knowledge Production in Community Service Programs. Higher Education.1999. Vol. 8 (4). P. 401–440.
Thorton P. The Sociology of Entrepreneurship. Annual Review of Sociology. 1999. Vol. 25. P. 19–46.