Бюджетний механізм регулювання економіки
DOI:
https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2018(122)07Ключові слова:
бюджет, бюджетний механізм, бюджетна політика, бюджетна система, функціональні фінанси, економічний розвиток.Анотація
Постановка проблеми. Економічне зростання та підвищення рівня суспільного добробуту є пріоритетною задачею реалізації державної фінансової політики. Обґрунтовані управлінські рішення фінансових інституцій у сфері бюджетної політики сприяють зростанню рівня зайнятості, підвищенню ділової активності, інтенсифікації інвестицій у реальний сектор економіки. Актуальною є проблематика подальшого розвитку теоретико-методологічних засад бюджетного механізму регулювання економічного розвитку задля підвищення результативності його функціонування.
Аналіз останніх досліджень і публікацій показав, що мінливість та невизначеність економічного середовища обумовлює необхідність подальших фундаментальних та прикладних досліджень у царині реалізації бюджетною системою її регулюючої функції в умовах розвитку фінансових відносин.
Метою статті є дослідження та розвиток теоретичних і методологічних засад бюджетного механізму регулювання економіки країни, враховуючи інституційні перетворення системи публічних фінансів.
Матеріали та методи. Теоретичною та методологічною основою дослідження є наукові праці вітчизняних та зарубіжних вчених з проблеми, що розглядається. Застосовано діалектичний, системний та структурний підходи, методи аналізу і синтезу, порівняння, узагальнення, наукового абстрагування.
Результати дослідження. Бюджетний механізм виступає системотворчою категорією публічних фінансів, глибинний розгляд його суті та функцій відбувається комплексно із дослідженням поняття бюджету.
Основні функціональні параметри та індикатори бюджетного механізму мають визначатися не лише на наступний бюджетний період, а принаймні на два роки, що слідують за ним. Це дозволяє поліпшити якість макроекономічного планування та оптимізувати фінансово-господарську діяльність економічних суб’єктів, мінімізувати вплив політичного циклу на публічні фінанси, поліпшити інвестиційний клімат в державі.
Комплексне та ефективне регулювання економіки вимагає запровадження перспективного бюджетного планування та прогнозування із закріпленням системи однозначних результативних показників реалізації основних напрямів обраної стратегії. Система стратегічного прогнозування і планування як основа обрання пріоритетних векторів бюджетної політики покликана забезпечити структурну модернізацію, підвищення конкурентоспроможності та переорієнтацію економіки на переважно ендогенні чинники зростання.
Висновки. В сучасних умовах зростає увага до функціонального призначення бюджету як інструменту фінансового регулювання економіки. Використання інструментів і важелів бюджетного механізму має на меті досягнення довгострокової макроекономічної стабільності та підтримку процесів економічного розвитку країни. Результативність заходів бюджетної політики залежить від загального рівня їх обґрунтованості й відповідності стадії економічного циклу, ступеню координації з іншими складовими державної фінансової політики, якості інституційного середовища та моделі соціально-економічного розвитку держави. Важливим є запровадження перспективного бюджетного планування із закріпленням граничних значень основних вагових бюджетних показників відносно валового внутрішнього продукту. З метою підвищення бюджетної ефективності важливим є проведення комплексного оцінювання впливу видатків бюджету на динаміку сукупності соціальних і економічних індикаторів, розробка бюджету на наступні бюджетні періоди, ґрунтуючись на результатах даної оцінки. Система регулювання дефіциту бюджету має враховувати основні засади функціональних фінансів щодо досягнення фінансової стійкості бюджетної системи.
Посилання
Arestis, P. (2015). Coordination of fiscal with monetary and financial stability policies can better cure unemployment. Review of Keynesian Economics, 3 (2), 233-247 [in English] https://doi.org/10.4337/roke.2015.02.07.
Auerbach, A. J., & Gorodnichenko Y. (2012). Measuring the Output Responses to Fiscal Policy. American Economic Journal: Economic Policy, 4 (2), 1-27 [in English] https://doi.org/10.1257/pol.4.2.1.
Barro, R. J., & Sala-i-Martin, X. (2003). Economic growth (2nd ed.). Massachusetts : MIT Press [in English].
B’jukenen, Dzh. M., & Masgrejv, R. A. (2004). Suspil’ni finansy i suspil’nyj vybir [Public Finances and Social Choice]. Kyi’v : Kyjevo-Mogyljan. akademija [in Ukrainian].
Jorda, O., & Taylor, A. M. (2016). The time for austerity: estimating the average treatment effect of fiscal policy. The Economic Journal, 126 (590), 219-255 [in English] https://doi.org/10.1111/ecoj.12332.
Stiglic, Dzh. E. (2011). Krutoe pike : Amerika i novyj jekonomicheskij porjadok posle global’nogo krizisa [Steep Pique: America and New Economic Order after the Global Crisis]. Moscow : Jeksmo [in Russian].
Unal, U. (2015). Rethinking the Effects of Fiscal Policy on Macroeconomic Aggregates : A Disaggregated SVAR Analysis. Journal for Economic Forecasting, 18 (3), 120-135 [in English].
Bogolib, T. M. (2017). Bjudzhet dlja gromadjan jak priorytet derzhavnoi’ bjudzhetnoi’ polityky [Budget for Citizens as a Priority of State Budget Policy]. Ekonomichnyj visnyk universytetu – Economic Bulletin of the University, 33(1), 274-284 [in Ukrainian].
Dem’janyshyn V., & Lobodina Z. (2017). Konceptual’ni zasady bjudzhetnogo mehanizmu social’no-ekonomichnogo rozvytku derzhavy [Conceptual Bases of the Budget Mechanism of Socio-economic Development of the State]. Visnyk Ternopil’s’kogo nacional’nogo ekonomichnogo universytetu – Bulletin of the Ternopil National University of Economics, 1, 77-88 [in Ukrainian].
Lysjak, L. V. (2018). Bjudzhetna polityka jak instrument zabezpechennja finansovoi’ bezpeky Ukrai’ny [Budget Policy as an Instrument of Financial Security of Ukraine]. Modern economics – Suchasna ekonomika, 9, 53-59 [in Ukrainian].
Chugunov, I. Ja., Pavelko, A. V., Kanjeva, T. V. et. al. (2015). Derzhavne finansove reguljuvannja ekonomichnyh peretvoren’ [State Financial Regulation of Economic Transformations]. A. A. Mazaraki (Eds.). Kyi’v : Kyi’vs’kyj nacional’nyj torgovel’no-ekonomichnyj universytet [in Ukrainian].
Makogon, V. D. (2018). Bjudzhetna strategija derzhavy [Budget Strategy of the State]. Kyi’v : Kyi’v. nac. torg.-ekon. un-t [in Ukrainian].
Chugunov, I. Ja. (2014). Bjudzhetni vidnosyny v systemi social’no-ekonomichnogo rozvytku krai’ny [Budget Relations in the System of Socio-economic Development of the country]. Kazna Ukrai’ny – Treasury of Ukraine, 6, 25-28 [in Ukrainian].
Chugunov, I. Y. & Pasichnyi, M. D. (2018). Fiscal policy for economic development. Naukovyj visnyk Polissja – Scientific Bulletin of Polisia, 1 (13). (Vol. 1), 54-61. Retrieved from http://dx.doi.org/10.25140/2410-9576-2018-1-1(13)-54-61 [in Ukrainian].
Oficijnyj sajt Derzhavnoi’ kaznachejs’koi’ sluzhby Ukrai’ny [Official Site of the State Treasury Service of Ukraine]. www.treasury.gov.ua. Retrieved from http://www.treasury.gov.ua [in Ukrainian].
Oficijnyj sajt Derzhavnoi’ sluzhby statystyky Ukrai’ny [Official Site of the State Statistics Service of Ukraine]. www.ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].
Ofis z finansovogo ta ekonomichnogo analizu u Verhovnij Radi Ukrai’ny. Mizhnarodnyj dosvid seredn’ostrokovogo bjudzhetnogo planuvannja : uroky dlja Ukrai’ny [Financial and Economic Analysis Office in the Verkhovna Rada of Ukraine. International Experience of Medium-term Budget Planning: Lessons for Ukraine] feao.org.ua.Retrieved from https://feao.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/FEAO_Sered_budget_planning_A5_05_web-2.pdf [in Ukrainian].
Lerner, A. P. (1943). Functional Finance and the Federal Debt. Social Research, 10 (1), 38-52 [in English].
Forstater, M. (1999). Functional Finance and Full Employment: Lessons from Lerner for Today. Journal of Economic, 33 (2), 475-482 [in English] https://doi.org/10.1080/00213624.1999.11506180, https://doi.org/10.2139/ssrn.174849.
Bjudzhetnyj kodeks Ukrai’ny vid 08.07.2010 r. № 2456-VI (2456-17) [The Budget Code of Ukraine dated 08.07.2010 № 2456-VI (2456-17)]. zakon5.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 [in Ukrainian].