Маркетинговий фронтир економічної безпеки готельного бізнесу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2025(164)08

Ключові слова:

антикризове управління, HoReCa, адаптивність, інновації, фронтирне мислення, зона фронтиру, фронтирні стратегії, кризостійкість

Анотація

Українські економічні субʼєкти функціонують сьогодні у різних безпекових режимах: прикордонних, прифронтових або окупованих регіонах, а також у діаспорних або релокованих форматах.  Тому головним завданням для них є підтримка життєздатності бізнесу в умовах кризи, зокрема через формування довіри, збереження клієнтської бази, репутаційного капіталу та оперативну трансформацію ціннісної пропозиції. У цих умовах маркетинговий фронтир постає стратегічною зоною прийняття рішень на межі між виживанням і трансформацією бізнесу у довготривалу систему економічної стійкості. Висунуто основну гіпотезу, що впровадження "фронтирного мислення" (гнучкості, інноваційності та адаптивного лідерства) в антикризові стратегії субʼєктів бізнесу забезпечує вищий рівень кризостійкості та здатності до трансформаційного зростання порівняно з традиційними моделями управління. У дослідженні застосовано поєднання якісних методів (кейс-стаді окремих готельних підприємств, контент-аналіз стратегічних комунікацій, антикризового позиціювання, моделювання взаємозвʼязку між управлінськими практиками та стійкістю бізнесу) і кількісного аналізу (обробка статистичних даних щодо трансформацій готельного ринку України в умовах воєнних ризиків). Визначено фронтирні зони України як географічні території, що по-різному реагують на виклики війни: за рівнем небезпеки, адаптивності, потенціалу до відновлення, туристичної активності тощо. Теоретичну основу сформовано концептуалізацією маркетингового фронтиру як ключового інструмента забезпечення економічної безпеки бізнесу в умовах нестабільності, кризи або прямої загрози. У фокусі дослідження – перетин маркетингових інновацій і систем  управління ризиками, зокрема в малому та середньому бізнесі. Обґрунтовано доцільність використання концепції фронтирного мислення для розроблення адаптивних, інноваційних та антикризових управлінських підходів у сфері гостинності. Проаналізовано специфіку антикризового позиціювання готельних підприємств в умовах війни, виявлено ознаки фронтирного лідерства у стратегічних комунікаціях брендів, а також запропоновано трирівневу модель застосування маркетингового фронтиру як адаптивного інструмента забезпечення економічної безпеки, що охоплює: рівень стратегічної візії та ціннісної комунікації, рівень операційної гнучкості та рівень інноваційної трансформації. Також представлено аналітичну модель фронтиру антикризового управління в HoReCa. Результати дослідження можуть бути корисними для управлінців, які прагнуть розвивати антикризові бізнес-моделі в умовах високої турбулентності

Біографії авторів

Людмила БОВШ, Державного торговельно-економічного університету

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту готельно-ресторанного бізнесу Державного торговельно-економічного університету 

Оксана ПОЛТАВСЬКА, Державного торговельно-економічного університету

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту готельно-ресторанного бізнесу Державного торговельно-економічного університету 

Посилання

Abraham, S. (2012). Time: another frontier of value innovation. Strategy &Сamp; Leadership, 40(4), 21-26. https://doi.org/10.1108/10878571211242911

Agroreview. (2025). Hotel Market in Ukraine: Which Regions Lead in Prices and Visitor Numbers in 2025. https://agroreview.com/en/newsen/hotel-market-ukraine-which-regions/

Ameen, N., & Tarba, S. (2025). Organisational agility for new industrial marketing management models in turbulent times. Industrial Marketing Management. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2025.06.001

Andrenko, I., & Shestirko, A. (2022). Peculiarities of the functioning of hotel chains in Ukraine. Economy and Society, 40(2022). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6

Baker, J. (2023). Crisis Leadership and the Adaptive Leadership. Process-Examples and Practice. Adaptive Leadership. https://doi.org/10.4135/9781071908273

Bernthal, R. (2022). Ukraine Journal: Hotel business in Ukraine during war with russia. International Travel, Resorts & Hotels. https://www.travelwritersmagazine.com/ukraine-journal-hotel-business-in-ukraine-during-war-with-russia/

Boiko, M., Bovsh, L., & Okhrimenko, A. (2022). Crisis resilience of the tourism business in martial law. The International Scientific-Practical Journal "Commodities And Markets", 42(2), 31-47. https://doi.org/10.31617/2.2022(42)03

Bovsh, L. (2024). Outsource processing under staff shortage. Scientia fructuosa, 4(156), 103-120. https://doi.org/10.31617/1.2024(156)06

Bovsh, L., Mouloudj, К., Rasulova, А., & Tkachuk, Т. (2024). Viral content in event management of hospitality and socio-cultural activities. New Technologies in Virtual and Hybrid Events. Chapter 12. IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-2272-7.ch012

Brown, S., & Turley, D. (2005). Cyberspace as the next marketing frontier. Consumer Research, 310-331. https://doi.org/10.4324/9780203981443-18

Eggers, J. (2021). How Teaching Resilience Can Enable Adaptive Leadership. Adaptive Leadership in a Global Economy, 44-64. https://doi.org/10.4324/9781003099109-3

Finway. (2025). Hotel Market in Ukraine: Regions That Surpassed Pre-War Indicators. https://finway.com.ua/en/hotel-market-ukraine-regions

Heifetz, R., Grashow, A., & Linsky, M. (2009). The practice of adaptive leadership: Tools and tactics for changing your organization and the world. Harvard Business Press.

ISO.org. (2021). ISO 31000:2018 - Risk management. A practical guide. https://www.iso.org/publication/PUB100464.html

Kommersant ukrainian. (2025, April 2). New reality: the capitalʼs hotel market is growing. https://www.komersant.info/en/nova-realnist-stolychnyy-hotelnyy-rynok-demonstruie-zrostannia/

Kritsak, I. V., Prygotskyi, V. A., & Morozova, O. M. (2025). Frontier in the focus of criminological analysis: concept, content, dimensions. Electronic scientific publication "Analytical and comparative jurisprudence". https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.124

Lorusso, L., Lee, J. H., & Worden, E. A. (2021). Design Thinking for Healthcare: Transliterating the Creative Problem-Solving Method Into Architectural Practice. HERD, 14(2), 16-29. https://doi.org/10.1177/1937586721994228

Markus, M. L., & Benjamin, R. I. (2013). Change Management Strategy Change agentry - the next information systems frontier. Strategic Information Management, 127-160. https://doi.org/10.4324/9780080481135-12

Mckinsey. (2023). Survival through purpose: how Ukrainian businesses endured amid extreme uncertainty. https://www.mckinsey.com/capabilities/risk-and-resilience/our-insights/survival-through-purpose-how-ukrainian-businesses-endured-amid-extreme-uncertainty

Negi, M. (2024). Navigating the Digital Frontier: E-Commerce, E-Marketing, and Future Trends in Fashion E-Tailing. International Journal of Science and Research (IJSR), 13(5), 1739-1743. https://doi.org/10.21275/ES24528095315

Optima Hotels & Resorts. (n. d). https://optimahotels.com.ua/uk/

Orlov, Yu. V. (2020). Frontier as a Category of Criminological Discourse. Archives of Criminology and Forensic Sciences, (1), 98-108. https://doi.org/10.32353/acfs.1.2020.08

Park, Y. W., & Hong, P. (2024). Navigating the New Frontier: Digital Marketing Strategy in the Cosmetics Industry. Cosmetics Marketing Strategy in the Era of the Digital Ecosystem, 75-91. https://doi.org/10.1007/978-981-97-3674-4_4

Premier Hotels and Resorts. (n. d). About the Premier hotel chain. https://optimahotels.com.ua/uk/(date of application: 26.07.2025).

Ribas Hotels Group. (2024). Ukrainian Hotel Market Review 2024. https://ribashotelsgroup.ua/en/analytics/oglyad-gotelnogo-rinku-ukrayini-2024/

Ribas Hotels Group. (2024, October 2). Results of the study "Hotel Market Review of Ukraine 2024". https://ribashotelsgroup.ua/blog/rezulytati-issledovaniya-obzor-gostinichnogo-rinka-ukraini-2024/

Ribas Hotels. (n. d). About the hotel chain. https://ribas.ua/about. (date of application 26.07.2025).

Ribas. (2023). The number of guests in five-star hotels is growing despite the war. Why is it happening? https://ribashotelsgroup.ua/en/blog/kolichestvo-gostey-v-pyatizvezdochnih-gostinitsah-rastet-nesmotrya-na-voynu-pochemu/

Salih, A. M. (2023). The Sustainable and Adaptive Model of Digital Leadership. Digital Leadership, 67-84. https://doi.org/10.4324/9781003373186-5

Singh, R., Gehlot, А., Joshi, К., Bharany, S., Osman, А., & Abulfaraj, А. (2023). Imperative Role of Digital Twin in the Management of Hospitality Services. International Journal of Advanced Computer Science and Applications. 14(9), 529-537. https://www.researchgate.net/publication/374330483_Imperative_Role_of_Digital_Twin_in_the_Management_of_Hospitality_Services https://doi.org/10.14569/IJACSA.2023.0140956

Slywotzky, A. (2004). Exploring the strategic risk frontier. Strategy & Сamp; Leadership, 32(6), 11-19. https://doi.org/10.1108/10878570410568866

Sokol, P. M. (2022). Transformation of the marketing mechanism of Ukrainian enterprises in the modern business environment. Nova Ideologiya, 159 p.

Sotiriadis, M., & Shen, S. (2025). Tourist Consumer‐driven Agility. Tourism Agility in Times of Crisis and Uncertainty (2), 1-16. Portico. https://doi.org/10.1002/9781394388264.ch1

State Statistics Service. (2025). Financial results of large and medium-sized enterprises for January-June 2025 (express edition). https://stat.gov.ua/uk/publications/finansovi-rezultaty-diyalnosti-velykykh-ta-serednikh-pidpryyemstv-za-sichen-cherven

Tkachenko, A. M., & Plynokos, D. D. (2021). Design thinking as a new paradigm for startup development. Central Ukrainian Scientific Bulletin. Economic Sciences, 6(39), 238-246. https://doi.org/10.32515/2663-1636.2021.6(39).238-246

Turner, F. J. (1920). The Frontier In American History. Boston: Harvard University, 320 p.

UBN. (2025). The Ukrainian hotel market is experiencing a revival, with regions exceeding pre-war occupancy and prices. https://ubn.news/the-ukrainian-hotel-market-is-experiencing-a-revival-with-regions-exceeding-pre-war-occupancy-and-prices/

Ukrainian National News (UNN). (2024, June 5). Half of the surveyed Ukrainians are planning a vacation within the country: popular destinations. https://unn.ua/en/news/half-of-the-surveyed-ukrainians- are-planning-a-vacation-within-the-country-popular-destinations

UN. (2024). Ukraine Third Rapid Damage and Needs Assessment (RDNA3). The United Nations in Ukraine. https://ukraine.un.org/sites/default/files/2024-02/UA%20RDNA3%20report%20EN.pdf

UNDP. (2024). Assessment of the Impact of the War on Micro-, Small-, and Medium-sized Enterprises in Ukraine. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2024-02/undp-ua-assessment-war-impact-enterprises-ukraine20.pdf

USAID. (n. d). Economic support for Ukraine. https://era-ukraine.org.ua/ (date of application 27.07.2025).

Verezomska I., Bovsh L., Prykhodko K., Baklan Kh. (2022). Cybersecurity of hotel brands. Restaurant consulting. Innovations, 5(2), 190-210. http://restaurant-hotel.knukim.edu.ua/issue/view/16166/9021 https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.2.2022.270089

Vynarchuk T. V. (2013). National context of the concept of frontier in Ukrainian historiography. Scientific works of the Faculty of History of Zaporizhia National University, (XXXVI). https://old.istznu.org/page/issues/36/vinarchuk.pdf

WBG. (2023). Ukraine: Firms through the War. The World Bank Group. https://documents1.worldbank.org/curated/en/099121623102526502/pdf/P177312004f79e06e0b22405be65b5db5b9.pdf

Yip, G. S., & Madsen, T. L. (1996). Global account management: the new frontier in relationship marketing. International Marketing Review, 13(3), 24-42. https://doi.org/10.1108/02651339610122982

Young, D. R. (2014). The sustainability frontier. Strategy and Competitiveness in Latin American Markets. https://doi.org/10.4337/9781784711429.00014

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-16

Як цитувати

[1]
БОВШ .L. і ПОЛТАВСЬКА O. 2025. Маркетинговий фронтир економічної безпеки готельного бізнесу. Scientia fructuosa. 164, 6 (Груд 2025), 108–133. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2025(164)08.

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО