Оцінка вартості бренду

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2024(157)07

Ключові слова:

бренд, нематеріальний актив, оцінка вартості бренду, вартість бренду, цінність бренду, матеріальний актив, ринкова капіталізація, гудвіл, капітал бренду

Анотація

Існує багато досліджень, концепцій, ме­то­дів, стандартів, рекомендацій та юридич­них рішень щодо оцінки вартості брендів. Проте не всі вони можуть бути застосовані на практиці, адже оцінити вартість бренду з економічного погляду і вартість бренду відпо­від­но до існуючих стан­дар­тів бухгалтерського та фінансового обліку не є тотожним проце­сом, який ускладнюється проце­дурою визнання бренду нематеріальним активом, можливос­тями та умовами зʼясування його вартості, розуміння його ринкової капіта­лізації та її відображення в балансі або немож­ливості та недоцільності такого відображення, розумін­ня сили бренду (на прикладі бренду Apple) й брендингу (на прикладі брендів Apple та Microsoft). Така ситуація потребує дослі­дження: умов, за яких бренд може бути виз­нано нематеріальним акти­вом; що саме може вважатися вартістю бренду як нематеріаль­ного активу; яка саме вартість бренду може бути відображена в балансі компанії та за яких умов; чому має місце шалений розрив між балансовою вартістю компанії та її ринковою капіталізацією; на що може впливати зміна ринкової капіталізації бренду і як репу­таційні ризики можуть впливати на зміну ринкової капіталізації бренду. Запропоно­вано комплекс­ний огляд складності та багато­фактор­ності оцінювання вартості брендів та її відобра­ження у фінансовій звітності компа­ній. Гіпотеза: існує лише одна значуща форма вартості для оцінки і перевірки вартості бренду: ціна, яку покупець готовий заплатити за бренд у реальній угоді.

Використано наукові методи теоретич­ного узагальнення та групу­вання (для система­тизації методів, методо­логій, оцінок вартос­ті брендів і їх аналізу); формалізації, аналізу та синтезу (для інтер­пре­тації аналі­тичних матеріалів); логічного узагальнення резуль­татів (формулювання висновків). Розглянуто та проаналізовано існу­ючі можливості, умови і процедури визнання бренду нематеріаль­ним активом та оцінки його вартості; зʼясовано, що бренди все частіше не визна­ються як нематеріальний актив і їх вартість не включа­ється в баланси компаній. Оціню­вання вартості та цінності бренду як окре­мого нематеріального активу залиша­ється проб­лем­ним питанням через саму оцінку вар­тості, її підтвердження та щорічну переоцін­ку, коливання вартості, яке ускладнюється від­сут­ністю ефек­тивного (активного) ринку й узгодженої проце­дури та практики оцінюван­ня вартості бренду

Біографії авторів

Анжеліка ЧЕПЕЛЕНКО, Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу Державного торговельно-економічного університету

Сергій ЦЕРКОВНИЙ, CAP, DipIFR (ACCA) LLC "N&T Audit"

аудитор

Лариса ДАНЧЕНКО, Державний торговельно-економічний університет

cт. викладач кафедри сучасних європейських мов Державного торговельно-економічного університету

Посилання

Apple Balance Sheet 2009-2024 AAPL. (2024). https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/balance-sheet

Apple Goodwill and Intangible Assets 2010-2024 AAPL. (2024). https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/goodwill-intangible-assets-total

Аpple inc. form 10-K (Annual Report). (2013). Filed 10/30/13 for the Period Ending 09/28/13. https://www.annualreports.com/HostedData/AnnualReportArchive/a/NASDAQ_AAPL_2013.pdf

Аpple inc. form 10-K (Annual Report). (2020). Filed 10/30/20 for the Period Ending 09/28/20. https://www.apple.com/newsroom/pdfs/FY20_Q4_Consolidated_Financial_Statements.pdf

Аpple inc. form 10-K (Annual Report). (2023). Filed 10/30/23 for the Period Ending 09/28/23. https://www.apple.com/newsroom/pdfs/fy2023-q4/FY23_Q4_Consolidated_Financial_Statements.pdf

Apple Price to Book Ratio 2010-2024 AAPL. (2024). Macrotrends. https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/price-book

Bloomberg. (2024). Apple to Hold "Glowtime" iPhone 16 Launch Event on Sept. 9. http://surl.li/dmikqv

Brand Finance. (2021). Global Intangible Finance Tracker (GIFT™). Annual Review of the World's Intangible Value. Brandirectory. https://brandirectory.com/reports/gift-2021

Brand Finance. (2023). Global Intangible Finance Tracker (GIFT™). Annual Review of the World's Intangible Value. Brandirectory. https://static.brandirectory.com/reports/brand-finance-gift-2023-2.pdf

Interbrand. (2024). How Brand Impacts Share Price. https://interbrand.com/thinking/how-brand-impacts-share-price/

ISO 20671. (2021(en): Brand evaluation. (2021). International Organization for Standardization. https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso:20671:-1:ed-1:v1:en

ISO 10668. (2010(en): Brand valuation. (2010). International Organization for Standardization. https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso:10668:en

Market capitalization of Apple (AAPL). (2024). CompaniesMarketcap. https://companiesmarketcap.com/apple/marketcap/

FASB 141 means Statement of Financial Accounting Standards No. 141. Business Combinations. (2001). http://www.xavierpaper.com/documents/usgaap/n.Fas141.pdf

FASB 142 means Statement of Financial Accounting Standards No. 142. Goodwill and Other Intangibles. (2001). http://www.xavierpaper.com/documents/usgaap/n.Fas142.pdf

FASB 350 means Statement of Financial Accounting Standards Accounting Standards Codification No. 350. Intangibles-Goodwill and Other (Topic 350). (2021). https://asc.fasb.org/layoutComponents/getPdf?isSitesBucket=false&fileName=GUID-54CE7C77-8CB5-4061-B0E2-0FB16632A485.pdf

Wedbush Securities Inc. (2024). Wedbush's Vision for 2024: A Tech Revolution Unleashed. https://www.wedbush.com/wedbushs-vision-for-2024-a-tech-revolution-unleashed/

WIPO Report. (2024). Global Intangible Assets Reach Nearly $7 Trillion in 2023 Investment Surge. https://ipwatchdog.com/2024/07/02/wipo-global-intangible-assets-reach-nearly-7-trillion-2023-investment-surge/id=178501/

Verkhovna Rada of Ukraine. (2024). Search results. https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/uf6c92779-b6d4-4c9e-84ee-b26144a32a90

Law of Ukraine "On state regulation of activities regarding the organization and conducting the gambling games" No 768-IX (2020, July 14). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/768-20#Text

IAS 38. (2012). International accounting standard 38. Intangible assets, No 929_050. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_050?find=1&text=brend#Text

NR(S)A 8, (1999, October 18). Order of the Minis-try of Finance of Ukraine No 242. On the approval of Regulation (standard) of account¬ting 8 "Intangible assets" https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99

Chepelenko, A. M., & Tserkovnyy, S. M. (2024). Estimating brand value: a rating approach. International scientific journal "Internauka", (7). Series: "Economic Sciences". https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-7-10149

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-21

Як цитувати

[1]
ЧЕПЕЛЕНКО A., ЦЕРКОВНИЙ S. і ДАНЧЕНКО L. 2024. Оцінка вартості бренду. Scientia fructuosa. 5, 157 (Жов 2024), 89–104. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2024(157)07.

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ