Оцінка вартості бренду
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2024(157)07Ключові слова:
бренд, нематеріальний актив, оцінка вартості бренду, вартість бренду, цінність бренду, матеріальний актив, ринкова капіталізація, гудвіл, капітал брендуАнотація
Існує багато досліджень, концепцій, методів, стандартів, рекомендацій та юридичних рішень щодо оцінки вартості брендів. Проте не всі вони можуть бути застосовані на практиці, адже оцінити вартість бренду з економічного погляду і вартість бренду відповідно до існуючих стандартів бухгалтерського та фінансового обліку не є тотожним процесом, який ускладнюється процедурою визнання бренду нематеріальним активом, можливостями та умовами зʼясування його вартості, розуміння його ринкової капіталізації та її відображення в балансі або неможливості та недоцільності такого відображення, розуміння сили бренду (на прикладі бренду Apple) й брендингу (на прикладі брендів Apple та Microsoft). Така ситуація потребує дослідження: умов, за яких бренд може бути визнано нематеріальним активом; що саме може вважатися вартістю бренду як нематеріального активу; яка саме вартість бренду може бути відображена в балансі компанії та за яких умов; чому має місце шалений розрив між балансовою вартістю компанії та її ринковою капіталізацією; на що може впливати зміна ринкової капіталізації бренду і як репутаційні ризики можуть впливати на зміну ринкової капіталізації бренду. Запропоновано комплексний огляд складності та багатофакторності оцінювання вартості брендів та її відображення у фінансовій звітності компаній. Гіпотеза: існує лише одна значуща форма вартості для оцінки і перевірки вартості бренду: ціна, яку покупець готовий заплатити за бренд у реальній угоді.
Використано наукові методи теоретичного узагальнення та групування (для систематизації методів, методологій, оцінок вартості брендів і їх аналізу); формалізації, аналізу та синтезу (для інтерпретації аналітичних матеріалів); логічного узагальнення результатів (формулювання висновків). Розглянуто та проаналізовано існуючі можливості, умови і процедури визнання бренду нематеріальним активом та оцінки його вартості; зʼясовано, що бренди все частіше не визнаються як нематеріальний актив і їх вартість не включається в баланси компаній. Оцінювання вартості та цінності бренду як окремого нематеріального активу залишається проблемним питанням через саму оцінку вартості, її підтвердження та щорічну переоцінку, коливання вартості, яке ускладнюється відсутністю ефективного (активного) ринку й узгодженої процедури та практики оцінювання вартості бренду
Посилання
Apple Balance Sheet 2009-2024 AAPL. (2024). https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/balance-sheet
Apple Goodwill and Intangible Assets 2010-2024 AAPL. (2024). https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/goodwill-intangible-assets-total
Аpple inc. form 10-K (Annual Report). (2013). Filed 10/30/13 for the Period Ending 09/28/13. https://www.annualreports.com/HostedData/AnnualReportArchive/a/NASDAQ_AAPL_2013.pdf
Аpple inc. form 10-K (Annual Report). (2020). Filed 10/30/20 for the Period Ending 09/28/20. https://www.apple.com/newsroom/pdfs/FY20_Q4_Consolidated_Financial_Statements.pdf
Аpple inc. form 10-K (Annual Report). (2023). Filed 10/30/23 for the Period Ending 09/28/23. https://www.apple.com/newsroom/pdfs/fy2023-q4/FY23_Q4_Consolidated_Financial_Statements.pdf
Apple Price to Book Ratio 2010-2024 AAPL. (2024). Macrotrends. https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/price-book
Bloomberg. (2024). Apple to Hold "Glowtime" iPhone 16 Launch Event on Sept. 9. http://surl.li/dmikqv
Brand Finance. (2021). Global Intangible Finance Tracker (GIFT™). Annual Review of the World's Intangible Value. Brandirectory. https://brandirectory.com/reports/gift-2021
Brand Finance. (2023). Global Intangible Finance Tracker (GIFT™). Annual Review of the World's Intangible Value. Brandirectory. https://static.brandirectory.com/reports/brand-finance-gift-2023-2.pdf
Interbrand. (2024). How Brand Impacts Share Price. https://interbrand.com/thinking/how-brand-impacts-share-price/
ISO 20671. (2021(en): Brand evaluation. (2021). International Organization for Standardization. https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso:20671:-1:ed-1:v1:en
ISO 10668. (2010(en): Brand valuation. (2010). International Organization for Standardization. https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso:10668:en
Market capitalization of Apple (AAPL). (2024). CompaniesMarketcap. https://companiesmarketcap.com/apple/marketcap/
FASB 141 means Statement of Financial Accounting Standards No. 141. Business Combinations. (2001). http://www.xavierpaper.com/documents/usgaap/n.Fas141.pdf
FASB 142 means Statement of Financial Accounting Standards No. 142. Goodwill and Other Intangibles. (2001). http://www.xavierpaper.com/documents/usgaap/n.Fas142.pdf
FASB 350 means Statement of Financial Accounting Standards Accounting Standards Codification No. 350. Intangibles-Goodwill and Other (Topic 350). (2021). https://asc.fasb.org/layoutComponents/getPdf?isSitesBucket=false&fileName=GUID-54CE7C77-8CB5-4061-B0E2-0FB16632A485.pdf
Wedbush Securities Inc. (2024). Wedbush's Vision for 2024: A Tech Revolution Unleashed. https://www.wedbush.com/wedbushs-vision-for-2024-a-tech-revolution-unleashed/
WIPO Report. (2024). Global Intangible Assets Reach Nearly $7 Trillion in 2023 Investment Surge. https://ipwatchdog.com/2024/07/02/wipo-global-intangible-assets-reach-nearly-7-trillion-2023-investment-surge/id=178501/
Verkhovna Rada of Ukraine. (2024). Search results. https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/uf6c92779-b6d4-4c9e-84ee-b26144a32a90
Law of Ukraine "On state regulation of activities regarding the organization and conducting the gambling games" No 768-IX (2020, July 14). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/768-20#Text
IAS 38. (2012). International accounting standard 38. Intangible assets, No 929_050. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_050?find=1&text=brend#Text
NR(S)A 8, (1999, October 18). Order of the Minis-try of Finance of Ukraine No 242. On the approval of Regulation (standard) of account¬ting 8 "Intangible assets" https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99
Chepelenko, A. M., & Tserkovnyy, S. M. (2024). Estimating brand value: a rating approach. International scientific journal "Internauka", (7). Series: "Economic Sciences". https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-7-10149
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)