Поведінка споживачів як драйвер ритейл-трендів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/1.2023(149)02

Ключові слова:

пандемія COVID-19, воєнний стан, споживач, споживацька поведінка, ритейл

Анотація

За умов безпрецедентних воєнних, соціаль­них і економічних потрясінь перезаванта­ження діяльності розглядається не просто як фактор розвитку сучасних підприємств торгівлі, а як неодмінна умова їх виживання в екстремальній реальності. Адаптуватися до нових реалій у сфері торгівлі можливо лише на підставі розуміння змін, які відбу­ваються в українському суспільстві. Метою статті є ідентифікація детермінант спожи­вацької поведінки, які генерують ключові тренди розвитку ритейлу за умов воєнного часу. Використано загальнонаукові методи: аналізу та синтезу, дедукції та індукції, логіч­ного узагальнення, систематизації та порів­няння, SWOT-аналізу. Досліджено стан розвитку ритейлу за умов воєнного стану в Україні в контексті сучасних загроз та можливостей, сильних та слабких аспектів діяльності. Для формування уявлення про сучасні ритейл-тренди всебічно вивчено споживацьку пове­дінку в ритейлі та окреслено коло проблем, які турбують сучасного споживача. Іденти­фіковано характеристики товарів, за які покупець готовий переплачувати кошти, та споживацькі пріоритети на користь прид­бання вітчизняних товарів. Визначено прий­нятні для покупців способи доставки товарів і ставлення українців до нових брендів. Конста­товано зміну акцентів споживачів на користь дешевших товарів, збільшення раціональності у придбанні товарів та зміщення споживацьких очікувань від підприємств торгівлі в бік соці­ально-відповідальної поведінки. Встановлено, що складні воєнні реалії завдали колосальної шкоди діяльності ритейлу в Україні, але в той же час відкрили портал можливостей для його трансформації в напрямі усвідомлення і вра­хування сучасних детермінант споживацької поведінки, налагодження конструктивного діалогу зі споживачем та ефективного реа­гування на поточні виклики ринку.

Біографії авторів

Юлія БІЛЯВСЬКА , Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту

Неля МИКИТЕНКО , Державний торговельно-економічний університет

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту

Посилання

Assael, H. (2004). Consumer Behavior: A Strategic Approach. 1st edition, (CENGAGE Learning) [in English].

Roberts-Lombard, M., & Parumasur Brijball, S. (2017). Consumer Behaviour. 4th edition, (Juta Legal and Academic Publishers) [in English].

Schiffman, G. Leon, & Wisenblit, L. Joseph (2019). Consumer Behavior. 12th edition, (Pearson) [in English].

Solomon, R. Michael (2019). Consumer behavior: buying, having and being. 13th edition, (Pearson) [in English].

Oklander, M. A., & Zharska, I. O. (2014). Povedinka spozhyvacha [Consumer behavior]: a study guide. Kyiv: Center for Educational Literature [in Ukrainian].

Larina, Ya. S., & Riabchyk, A. V. (2020). Povedinka spozhyvachiv [Consumer behavior]: a study guide. Kherson: Oldi-Plus [in Ukrainian].

Balitska, O. P. (2010). Modeliuvannia povedinky spozhyvachiv yak zasib obgruntuvannia marketynhovykh stratehii pidpryiemstv [Modeling consumer behavior as a means of substantiating marketing strategies of enterprises]: thesis abstract for obtaining the scientific degree of Ph.D.: specialty 08.00.04 "Economics and management of enterprises (by types of economic activity)". Kyiv: Europe. University [in Ukrainian].

Suchasni trendy povedinky spozhyvachiv tovariv i posluh [Modern trends in the behavior of consumers of goods and services]: II International Scientific and Practical Conference, February 20-21, 2020: [additional abstracts]. Rivne: O. Zen [in Ukrainian].

Mykytenko, N. V., & Biliavska, Yu. V. (2021). Determinanty spozhyvchoi povedinky v umovakh pandemii COVID-19 [Determinants of consumer behavior in the context of the COVID-19 pandemic]. International Scientific and Practical Journal "Problems of Economics", 3, 175-184 [in Ukrainian].

Biliavskyi, V. M., & Biliavska, Yu.V. (2021). Vplyv pandemiyi COVID-19 na rozvytok vendynhovoho biznesu [The impact of the COVID-19 pandemic on the development of the vending business]. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy", 20, 31-37 [in Ukrainian].

Mykytenko, N.V. (2022). Sfera ryteilu v Ukraini: voienni realii ta perspektyvy [The sphere of retail in Ukraine: military realities and prospects]. The 4th International scientific and practical conference "Discussion and development of modern scientific research" (October 18-21, 2022). Helsinki, Finland. International Science Group, 207-210 [in Ukrainian].

P’jatnyc’ka, G. (2022). Startapy yak draivery rozvytku torhivli [Startups as trade development drivers]. Scientia Fructuosa, 5 (45), 56-73 [in Ukrainian].

YouTube-kanal "Za ramkamy ryteila" [YouTube channel "Beyond retail"]. https://youtube.com/@za_ramkamy_riteilu [in Ukrainian].

Marushchak, A. I. (2018). Informatsiino-pravovi aspekty protydii kiberzlochynnosti [Informational and legal aspects of combating cybercrime]. Information and Law, 1(24). 127-132 [in Ukrainian].

Yaka chyselnist naselennia Ukrainy – ostanni dani UTsOZ [What is the size of the population of Ukraine – the latest data from the National Institute of Health and Welfare]. https://health.fakty.com.ua. https://health.fakty.com.ua/ua/novyny/yaka-chyselnist-naselennya-ukrayiny-ostanni-dani-uczz [in Ukrainian].

V Ukraini 7 milioniv nezareiestrovanykh pereselentsiv [There are 7 million unregistered migrants in Ukraine]. suspilne.media. https://suspilne.media/412176-v-ukraini-7-miljoniv-nezareestrovanih-pereselenciv-veresuk [in Ukrainian].

Komentar Natsionalnoho banku shchodo rivnia infliatsii v berezni 2023 roku [Comment of the National Bank on the level of inflation in March 2023]. bank.gov.ua. https://bank.gov.ua/ua/news/all/komentar-natsionalnogo-banku-schodo-rivnya-inflyatsiyi-v-berezni-2023 [in Ukrainian].

Bezrobittia v Ukraini zalyshatymetsia u 2023 rotsi na rivni 26% – NBU [Unemployment in Ukraine will remain at the level of 26% in 2023 – National Bank of Ukraine]. forbes.ua. https://forbes.ua/news/bezrobittya-v-ukraini-zalishatimetsya-u-2023-rotsi-na-rivni-26-nbu-03022023-11513 [in Ukrainian].

Kavun-Moshkovska, O., Kotova, M., & Nechyporuk, A. (2022). Marketpleisy v Ukraini: 2022 rik. [Marketplaces in Ukraine: 2022]. International scientific and practical journal "Commodities and Markets", 3 (43), 19-36 [in Ukrainian].

Zara, Massimo Dutti, H. & M., Bershka ta inshi: yak kupyty, yakshcho vony zachyneni v Ukraini [How to buy if they are closed in Ukraine]. https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/jak-kupiti-jakshho-voni-zachineni [in Ukrainian].

Biznes pid chas viiny [Business during the war]. chm-s.com. https://chm-s.com/biznes-vo-vremya-vojny [in Ukrainian].

Yaki tovary naichastishe onlain zamovliaiut ukraintsi pid chas viiny: infohrafika Zakaz.ua [Which goods are most often ordered online by Ukrainians during the war: Zakaz.ua infographic]. https://allretail.ua/news/77274-yaki-tovari-naychastishe-onlayn-zamovlyayut-ukrajinci-pid-chas-viyni-infografika-zakaz-ua [in Ukrainian].

Spetsproekt: yaki haluzi ryteilu ta yaki kompanii naibilshe vtratyly z pochatku vtorhnennia RF (infohrafika) [Special project: which retail industries and which companies have lost the most since the beginning of the invasion of the Russian Federation (infographic)]. rau.ua. https://rau.ua/novyni/zbitki-ritejleriv [in Ukrainian].

Made in Ukraine: popyt na vse ukrainske. Pʼiat hlobalnykh trendiv u riteili [Made in Ukraine: demand for everything Ukrainian. Five global trends in retail]. rau.ua. https://rau.ua/dosvid/popit-na-vse-ukrainske [in Ukrainian].

Holosuiut hamantsem: yak zminylysia spozhyvchi nastroi ukraintsiv za rik – doslidzhennia Gradus Research [They vote with their wallets: how the consumer sentiments of Ukrainians have changed over the course of a year – a study by Gradus Research]. allretail.ua. https://allretail.ua/news/78046-golosuyut-gamancem-yak-zminilisya-spozhivchi-nastroji-ukrajinciv-za-rik-doslidzhennya-gradus-research [in Ukrainian].

7 milioniv ukraintsiv vzhe za mezheiu bidnosti: Svitovyi bank ozvuchyv sumnyi prohnoz [7 million Ukrainians are already below the poverty line: the World Bank announced a sad forecast]. www.unian.ua. https://www.unian.ua/economics/finance/riven-bidnosti-v-ukrajini-7-milyoniv-lyudey-vzhe-za-mezheyu [in Ukrainian].

"Raptova bidnist" ta znyzhennia dokhodiv pid chas viiny – stan dobrobutu ukraintsiv vidchutno znyzyvsia ["Sudden poverty" and a decrease in income during the war – the state of well-being of Ukrainians significantly decreased]. allretail.ua. https://allretail.ua/news/77560-raptova-bidnist-ta-znizhennya-dohodiv-pid-chas-viyni-stan-dobrobutu-ukrajinciv-vidchutno-znizivsya [in Ukrainian].

Deloitte: Spozhyvatski nastroi ukraintsiv pislia povnomasshtabnoho vtorhnennia [Deloitte: Consumer sentiment of Ukrainians after a full-scale invasion]. www2.deloitte.com. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumer-business/Deloitte-Survey-2022-Consumer-sentiment-during-the-war.pdf [in Ukrainian].

61% ukrainskykh spozhyvachiv vazhlyvo, shchob brend vyishov z biznesu na rosii: doslidzhennia [61% of Ukrainian consumers think it is important for the brand to go out of business in russia: research]. rau.ua. https://rau.ua/novyni/61-vazhlivo-shhob-brend-vijshov-z-biznesu-na-rosii-ukrainskij-spozhivach-2022 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Як цитувати

[1]
БІЛЯВСЬКА Y. і МИКИТЕНКО N. 2023. Поведінка споживачів як драйвер ритейл-трендів . Scientia fructuosa. 149, 3 (Чер 2023), 17–32. DOI:https://doi.org/10.31617/1.2023(149)02.

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО