Поведінка споживачів як драйвер ритейл-трендів
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2023(149)02Ключові слова:
пандемія COVID-19, воєнний стан, споживач, споживацька поведінка, ритейлАнотація
За умов безпрецедентних воєнних, соціальних і економічних потрясінь перезавантаження діяльності розглядається не просто як фактор розвитку сучасних підприємств торгівлі, а як неодмінна умова їх виживання в екстремальній реальності. Адаптуватися до нових реалій у сфері торгівлі можливо лише на підставі розуміння змін, які відбуваються в українському суспільстві. Метою статті є ідентифікація детермінант споживацької поведінки, які генерують ключові тренди розвитку ритейлу за умов воєнного часу. Використано загальнонаукові методи: аналізу та синтезу, дедукції та індукції, логічного узагальнення, систематизації та порівняння, SWOT-аналізу. Досліджено стан розвитку ритейлу за умов воєнного стану в Україні в контексті сучасних загроз та можливостей, сильних та слабких аспектів діяльності. Для формування уявлення про сучасні ритейл-тренди всебічно вивчено споживацьку поведінку в ритейлі та окреслено коло проблем, які турбують сучасного споживача. Ідентифіковано характеристики товарів, за які покупець готовий переплачувати кошти, та споживацькі пріоритети на користь придбання вітчизняних товарів. Визначено прийнятні для покупців способи доставки товарів і ставлення українців до нових брендів. Констатовано зміну акцентів споживачів на користь дешевших товарів, збільшення раціональності у придбанні товарів та зміщення споживацьких очікувань від підприємств торгівлі в бік соціально-відповідальної поведінки. Встановлено, що складні воєнні реалії завдали колосальної шкоди діяльності ритейлу в Україні, але в той же час відкрили портал можливостей для його трансформації в напрямі усвідомлення і врахування сучасних детермінант споживацької поведінки, налагодження конструктивного діалогу зі споживачем та ефективного реагування на поточні виклики ринку.
Посилання
Assael, H. (2004). Consumer Behavior: A Strategic Approach. 1st edition, (CENGAGE Learning) [in English].
Roberts-Lombard, M., & Parumasur Brijball, S. (2017). Consumer Behaviour. 4th edition, (Juta Legal and Academic Publishers) [in English].
Schiffman, G. Leon, & Wisenblit, L. Joseph (2019). Consumer Behavior. 12th edition, (Pearson) [in English].
Solomon, R. Michael (2019). Consumer behavior: buying, having and being. 13th edition, (Pearson) [in English].
Oklander, M. A., & Zharska, I. O. (2014). Povedinka spozhyvacha [Consumer behavior]: a study guide. Kyiv: Center for Educational Literature [in Ukrainian].
Larina, Ya. S., & Riabchyk, A. V. (2020). Povedinka spozhyvachiv [Consumer behavior]: a study guide. Kherson: Oldi-Plus [in Ukrainian].
Balitska, O. P. (2010). Modeliuvannia povedinky spozhyvachiv yak zasib obgruntuvannia marketynhovykh stratehii pidpryiemstv [Modeling consumer behavior as a means of substantiating marketing strategies of enterprises]: thesis abstract for obtaining the scientific degree of Ph.D.: specialty 08.00.04 "Economics and management of enterprises (by types of economic activity)". Kyiv: Europe. University [in Ukrainian].
Suchasni trendy povedinky spozhyvachiv tovariv i posluh [Modern trends in the behavior of consumers of goods and services]: II International Scientific and Practical Conference, February 20-21, 2020: [additional abstracts]. Rivne: O. Zen [in Ukrainian].
Mykytenko, N. V., & Biliavska, Yu. V. (2021). Determinanty spozhyvchoi povedinky v umovakh pandemii COVID-19 [Determinants of consumer behavior in the context of the COVID-19 pandemic]. International Scientific and Practical Journal "Problems of Economics", 3, 175-184 [in Ukrainian].
Biliavskyi, V. M., & Biliavska, Yu.V. (2021). Vplyv pandemiyi COVID-19 na rozvytok vendynhovoho biznesu [The impact of the COVID-19 pandemic on the development of the vending business]. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy", 20, 31-37 [in Ukrainian].
Mykytenko, N.V. (2022). Sfera ryteilu v Ukraini: voienni realii ta perspektyvy [The sphere of retail in Ukraine: military realities and prospects]. The 4th International scientific and practical conference "Discussion and development of modern scientific research" (October 18-21, 2022). Helsinki, Finland. International Science Group, 207-210 [in Ukrainian].
P’jatnyc’ka, G. (2022). Startapy yak draivery rozvytku torhivli [Startups as trade development drivers]. Scientia Fructuosa, 5 (45), 56-73 [in Ukrainian].
YouTube-kanal "Za ramkamy ryteila" [YouTube channel "Beyond retail"]. https://youtube.com/@za_ramkamy_riteilu [in Ukrainian].
Marushchak, A. I. (2018). Informatsiino-pravovi aspekty protydii kiberzlochynnosti [Informational and legal aspects of combating cybercrime]. Information and Law, 1(24). 127-132 [in Ukrainian].
Yaka chyselnist naselennia Ukrainy – ostanni dani UTsOZ [What is the size of the population of Ukraine – the latest data from the National Institute of Health and Welfare]. https://health.fakty.com.ua. https://health.fakty.com.ua/ua/novyny/yaka-chyselnist-naselennya-ukrayiny-ostanni-dani-uczz [in Ukrainian].
V Ukraini 7 milioniv nezareiestrovanykh pereselentsiv [There are 7 million unregistered migrants in Ukraine]. suspilne.media. https://suspilne.media/412176-v-ukraini-7-miljoniv-nezareestrovanih-pereselenciv-veresuk [in Ukrainian].
Komentar Natsionalnoho banku shchodo rivnia infliatsii v berezni 2023 roku [Comment of the National Bank on the level of inflation in March 2023]. bank.gov.ua. https://bank.gov.ua/ua/news/all/komentar-natsionalnogo-banku-schodo-rivnya-inflyatsiyi-v-berezni-2023 [in Ukrainian].
Bezrobittia v Ukraini zalyshatymetsia u 2023 rotsi na rivni 26% – NBU [Unemployment in Ukraine will remain at the level of 26% in 2023 – National Bank of Ukraine]. forbes.ua. https://forbes.ua/news/bezrobittya-v-ukraini-zalishatimetsya-u-2023-rotsi-na-rivni-26-nbu-03022023-11513 [in Ukrainian].
Kavun-Moshkovska, O., Kotova, M., & Nechyporuk, A. (2022). Marketpleisy v Ukraini: 2022 rik. [Marketplaces in Ukraine: 2022]. International scientific and practical journal "Commodities and Markets", 3 (43), 19-36 [in Ukrainian].
Zara, Massimo Dutti, H. & M., Bershka ta inshi: yak kupyty, yakshcho vony zachyneni v Ukraini [How to buy if they are closed in Ukraine]. https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/jak-kupiti-jakshho-voni-zachineni [in Ukrainian].
Biznes pid chas viiny [Business during the war]. chm-s.com. https://chm-s.com/biznes-vo-vremya-vojny [in Ukrainian].
Yaki tovary naichastishe onlain zamovliaiut ukraintsi pid chas viiny: infohrafika Zakaz.ua [Which goods are most often ordered online by Ukrainians during the war: Zakaz.ua infographic]. https://allretail.ua/news/77274-yaki-tovari-naychastishe-onlayn-zamovlyayut-ukrajinci-pid-chas-viyni-infografika-zakaz-ua [in Ukrainian].
Spetsproekt: yaki haluzi ryteilu ta yaki kompanii naibilshe vtratyly z pochatku vtorhnennia RF (infohrafika) [Special project: which retail industries and which companies have lost the most since the beginning of the invasion of the Russian Federation (infographic)]. rau.ua. https://rau.ua/novyni/zbitki-ritejleriv [in Ukrainian].
Made in Ukraine: popyt na vse ukrainske. Pʼiat hlobalnykh trendiv u riteili [Made in Ukraine: demand for everything Ukrainian. Five global trends in retail]. rau.ua. https://rau.ua/dosvid/popit-na-vse-ukrainske [in Ukrainian].
Holosuiut hamantsem: yak zminylysia spozhyvchi nastroi ukraintsiv za rik – doslidzhennia Gradus Research [They vote with their wallets: how the consumer sentiments of Ukrainians have changed over the course of a year – a study by Gradus Research]. allretail.ua. https://allretail.ua/news/78046-golosuyut-gamancem-yak-zminilisya-spozhivchi-nastroji-ukrajinciv-za-rik-doslidzhennya-gradus-research [in Ukrainian].
7 milioniv ukraintsiv vzhe za mezheiu bidnosti: Svitovyi bank ozvuchyv sumnyi prohnoz [7 million Ukrainians are already below the poverty line: the World Bank announced a sad forecast]. www.unian.ua. https://www.unian.ua/economics/finance/riven-bidnosti-v-ukrajini-7-milyoniv-lyudey-vzhe-za-mezheyu [in Ukrainian].
"Raptova bidnist" ta znyzhennia dokhodiv pid chas viiny – stan dobrobutu ukraintsiv vidchutno znyzyvsia ["Sudden poverty" and a decrease in income during the war – the state of well-being of Ukrainians significantly decreased]. allretail.ua. https://allretail.ua/news/77560-raptova-bidnist-ta-znizhennya-dohodiv-pid-chas-viyni-stan-dobrobutu-ukrajinciv-vidchutno-znizivsya [in Ukrainian].
Deloitte: Spozhyvatski nastroi ukraintsiv pislia povnomasshtabnoho vtorhnennia [Deloitte: Consumer sentiment of Ukrainians after a full-scale invasion]. www2.deloitte.com. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/consumer-business/Deloitte-Survey-2022-Consumer-sentiment-during-the-war.pdf [in Ukrainian].
61% ukrainskykh spozhyvachiv vazhlyvo, shchob brend vyishov z biznesu na rosii: doslidzhennia [61% of Ukrainian consumers think it is important for the brand to go out of business in russia: research]. rau.ua. https://rau.ua/novyni/61-vazhlivo-shhob-brend-vijshov-z-biznesu-na-rosii-ukrainskij-spozhivach-2022 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)