Trade centers theory evolution
Abstract
The development of the shopping centers theory in modern economic science is analyzed in the article. Basic theoretical directions of researches in the area of shopping centers functioning are considered and described. Theoretical bases of high appeal and consumer availability of trade business of such type are exposed. Systematization of scientific views in the field of shopping centers functioning is conducted; the perspective areas of further researches are detected.
References
Занадворов В. С. Теория экономики города : учебн. пособ. / В. С. Занадворов, И. П. Ильина // М. : Издательский дом ВШЭ, 1999. — С. 120.
Блауг М. Экономическая теория использования пространства и классическая теория размещения производства / М. Блауг. — Режим доступа : http://library.by/portalus/modules/economics/referat_readme.php?subaction=showfull&id=1103635706&archive=1257192375&start_from=&ucat=17&category=17.
Модели размещения городов. Лекция 6. — Режим доступа : http://emerecu.ukma.kiev.ua/books/Econ/data/020/L6.htm.
Модель линейного города / Режим доступа : http://www.market-journal.com/mikroekonomika/148.html.
Cristaller W. Centeral Places in Southern Germany, englewood Cliffs / W. Cristaller ; trans. by C. W. Baskin. — NJ : Prentice-Hall, 1996.
Hanson S. Spatial Diversification and Multipurpose Travel: Implications for Choice Teory / S. Hanson // Geographical Analysis. — 1980. — N 12. — Р. 245—257.
The Principli of minimum Differentiation Holds under Sufficient Heterogeneity / A. De Palma, V. Ginsburgh, Y. Y. Papageorgiou, J. F. Thisse // Econometrica. — 1985. — Vol. 53. — P. 767—781.
Nevin J. R. Imaje as a Component of Attraction to Intraurban Shopping Areas / J. R. Nevin, M. J. Houston // Journal of Retailing. — 1980. — N 56. — P. 77—93.
Wiesbrod G. E. Disaggregate model for Predicting Shopping Area Market Attraction / G. E. Wiesbrod, R. J. Parcells, C. A. Kern // Journal of Retailing. — 1984. — P. 60, 65—83.
Нельсон Р. Р. Эволюционная теория экономических изменений / Ричард Р. Нельсон, Сидней Дж. Унтер : монографія ; пер. с англ. — М. : Дело, 2002. — 536 с.
Ingene I. Consumer and Produser Behavior in a Multipurpose Shopping Environment / I. Ingene, A. Ghosh // Geographical Analysis. — 1990. — N 22. — P. 70—91.
Gould E. D. Contracts, Extarnalities and Incentives in Shopping Malls / E. D. Gould, B. Pashigiaru, P. Prendergast. — Canice, 2002. — (CEPR Discussion Papers 3598).
Fisher J. D. Spatial Structure and Rents in Shopping Centers, paper presented at the American Real Estate and Urban Economics Association Annual Meetings / J. D. Fisher, A. M. Yezeiy. — Anaheim : California, 1993. — January.
Саймон Г. А. Рациональность как процесс и продукт мышления / Г. А. Саймон // THESIS, 1993, Вып. 3. — С. 16. — Режим доступа : http://ecsocman.edu.ru/text/17028475.
Саймон Г. А. Характеристики ограниченной рациональности (Рациональное принятие решений в бизнесе. Нобелевская лекция 8 декабря 1977 г.) / Г. А. Саймон // сб. Мировая экономическая мысль. Сквозь призму векав : в 5 т. ; Т. V, в 2-х кн. // Всемирное признание : Лекции нобелевских лауреатов. — Кн. 1. — М. : Мысль, 2004. — С. 320—357.
Стиглер Дж. Экономическая теория информации. Вехи экономической мысли. Теория фирмы / Дж. Стиглер ; под ред. В. М. Гальперина ; пер. Л. С. Горшковой. — СПб. : Экономическая школа, 2000. — Т. 2. — Режим доступа : http://www.economicus.ru/cgi-ise/gallery/frame_rightn.pl?type=in&links=/in/stigler/works/stigler_w3.txt&img=works_small.gif&name=stigler.
Брижашева О. В. Маркетинг торговли : учебн. пособ. / Ольга Викторовна Брижашева. — Ульяновск : УлГТУ, 2007. — С. 35.