https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/issue/feed Scientia fructuosa 2025-09-18T08:00:05+00:00 Кривицька Інна visnik@knute.edu.ua Open Journal Systems <p><strong>Науковий журнал "SCIENTIA FRUCTUOSA" <br /></strong></p> <p class="rvps2" style="margin: 0cm; margin-bottom: .0001pt; text-align: justify;"><span style="color: #333333; background: white;">УДК 33+657]:001.891](05)(100)=161.2=111</span></p> <p class="rvps2" style="margin: 0cm; margin-bottom: .0001pt; text-align: justify;"> </p> <p class="rvps2" style="margin: 0cm; margin-bottom: .0001pt; text-align: justify;"><span style="color: #333333; background: white;"><a href="https://www.doi.org/10.31617/1">https://www.doi.org/10.31617/1</a></span></p> <p>Рік заснування:1998</p> <p class="x_MsoNormal" align="left">До жовтня 2000 р. виходив під назвою "Вісник Київського державного торговельно-економічного університету" </p> <p class="x_MsoNormal" align="left">До лютого 2022 р. виходив під назвою "Вісник Київського національного торговельно-економічного університету"<br />ISSN 1727-9313<br />eISSN 2616-5856</p> <p class="x_MsoNormal" align="left">З березня 2022 р. виходить під назвою "Scientia fructuosa"</p> <p><strong>ISSN </strong>2786-7978<strong><br />eISSN </strong>2786-7986</p> <p><strong>Засновник: </strong><a href="https://knute.edu.ua/">Державний торговельно-економічний університет</a></p> <p><strong>Проблематика:</strong> макроекономічна теорія та реформування економіки України; підвищення ефективності підприємницької діяльності в різних галузях; менеджмент й маркетинг у торгівлі, готельному господарстві й туризмі; облік, фінансовий аналіз та контроль; розвиток фондового, страхового та банківського ринків; формування асортименту товарів і підвищення їх якості; розвиток зовнішньоекономічної діяльності </p> <p><strong>Цілі або тематична спрямованість: </strong>пропаганда економічних знань, публікація результатів науково-дослідницької діяльності, обмін досвідом науково-методичної, педагогічної роботи, надання методичних та практичних порад фахівцям сфери підприємницької діяльності</p> <p><strong>Внесено до Реєстру суб’єктів у сфері друкованих медіа за рішенням<br />Національної ради України </strong><strong>з питань телебачення і радіомовлення № 798 від 31.08.2023 </strong><strong>та присвоєно ідентифікатор R30-01229</strong></p> <p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію: </strong><a href="http://visnik.knute.edu.ua/images/002.jpg">КВ № 25166-15106ПР від 27.06.2022</a><br /><strong>Свідоцтво про внесення суб’єкта видавничої справи:</strong> <a href="http://visnik.knute.edu.ua/files/__.pdf">ДК №7656 від 05.09.2022</a></p> <p><strong>Реєстрація у </strong><strong>Міністерстві освіти та науки України:<br /></strong>Наказ № 1643 (<a href="http://visnik.knute.edu.ua/files/2020/Appendix_4.pdf">Додаток 4</a>) від 28.12.2019 – з економічних наук (журналу присвоєно категорію “Б”)<br />Наказ № 1222 від 07.10.2016 до 2021 – з філософських наук<br />Наказ № 1528 від 29.12.2014 до 29.12.2019 – з економічних наук<br />Постанова № 1-05/4 від 22.04.2011 до 22.04.2016 – з філософських наук<br />Постанова № 1-02/3 від 10.02.2010 до 10.02.2015 – з економічних наук<br />Постанова № 1-05/1 від 14.10.2009 до 14.10.2014 – з економічних наук<br />Постанова № 3-05/9 от 14.11.2001 до 2009 – з політичних наук<br />Постанова № 1-02/3 від 10.02.1999 – з економічних наук</p> <p><strong>Спеціальність ДАК МОН:<br /></strong>051 Економіка; 071 Облік і оподаткування; 072 Фінанси, банківська справа та страхування;<br />073 Менеджмент; 075 Маркетинг; 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність;<br />292 Міжнародні економічні відносини; </p> <p><strong>Галузь науки:</strong> економічні, філософські до 2021 року, політичні до 2009 року</p> <p><strong>Вид видання за цільовим призначенням:</strong> наукове</p> <p><strong>Періодичність:</strong> 6 разів на рік</p> <p><strong>Передплатний індекс видання:</strong> <a href="http://presa.ua/visnik-kiivs-kogo-nacional-nogo-torgovel-no-ekonomichnogo-universitetu.html">21910 (ДП ПРЕСА)</a></p> <p><strong>Графік виходу журналу в 2025 р.:</strong> №1(159) – 17.02.2025; № 2(160) – 11.04.2025;<br /> №3(161) – 11.06.2025; № 4(162) – 16.09.2025;<br /> № 5(163) – 21.10.2025; № 6(164) – 16.12.2025</p> <p><strong>Мова видання: </strong>українська, англійська (змішаними мовами)</p> <p><strong>Адреса редакції: </strong>Державний торговельно-економічний університет<br /> вул. Кіото, 23, м. Київ, Україна, 02156<br /> Тел.: (044) 531-31-16; 11-16<br /> E-mail: visnik@knute.edu.ua </p> https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2324 Фінансова стійкість України в умовах воєнного стану 2025-09-18T07:57:33+00:00 Ігор ЧУГУНОВ i.chugunov@knute.edu.ua Юрій РАДІОНОВ radud@ukr.net Ірина ЛЮБЧАК i.lyubchak@knute.edu.ua <p><em>&nbsp;</em><em>За воєнного стану вагомого значення набу­ває питання забезпечення фінансової стійкості країни та подальший суспільно-економічний розвиток. Метою статті є визначення особли­востей досягнення фінан­сової стійкості країни в умовах воєнного стану. Основними науковими методами дослідження є діалектичний та інститу­ційний, структурний, порівняльний, наукового абстрагування, аналізу та експер­тних оцінок, що дозволили забезпечити концеп­туальну єдність та ґрунтовність дослі­дження. </em><em>У ході дослідження проаналізовано фактичний стан забезпе­чення фінансової стійкості України в умовах воєнного стану. Встанов­лено, що, попри застосовані заходи стримування темпів інфляції, купівельна спромож­ність населення знизилася, а реальний ВВП протягом цього періоду не досяг довоєнного рівня. Рівень державного боргу та дефіцит бюджету за досліджуваний період війни сут­тєво зросли, що значно посилило тиск на фінансову систему та її стійкість. Золото­валютні резерви України впродовж аналізова­ного періоду зросли, проте, враховуючи, що частина боргу в іноземній валюті, Національний банк України дотриму­ється політики запобі­гання здешевленню гривні. Дослідження ґрун­тується на гіпотезі щодо необхідності&nbsp; поси­лення&nbsp; фінансової стійкості країни в умовах дії воєнного стану шляхом реалізації виваженої та &nbsp;дієвої&nbsp; політики в бюджетній, податковій, мит­ній та грошово-кредитній сферах. На основі дослідження визначено перспективні напрями посилення фінан­сової стійкості, зокрема, через розроб­лення дієвих заходів задля сповільнення рівня інфляції, зниження рівня бюджетного дефі­циту, управління державним зовнішнім та внутрішнім боргом.</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2325 Критерії оцінки асекурації продовольчої безпеки 2025-09-18T07:57:19+00:00 Андрій ШИНЬКОВИЧ a.shynkovych@knute.edu.ua <p><em>Обґрунтовано критерії та показники оцінки забезпечення продовольчої безпеки в системі державного регулювання після­воєнного від­новлення. Охарактеризовано стан продо­вольчої безпеки України під час війни, яка охоплює виробництво, логістику, економіку та міжнародну допомогу, що свідчить про зменшення посівних площ, оскільки через активні бойові дії, мінування територій, окупацію та вимушену міграцію значна час­тина сільськогосподарських угідь стала недос­тупною для обробітку. Особливо пос­траждали регіони, де традиційно виро­щу­вали основні експортні культури (зернові, олійні), до того ж війна ускладнила доступ до ресурсів, насіння, добрив, палива та фі­нансів, ціни на всі ресурси зросли, що нега­тивно вплинуло на виробництво. Внас­лідок бойових дій знищено та пошкоджено багато сільськогосподарської техніки, зерно­схо­вища, елеватори та інша інфраструк­тура, необ­хідна для зберігання та переробки врожаю; мобілізація чоловіків до армії та вимушене переселення призвели до браку робочої сили. Вибір критеріїв та показників оцінки забез­печення продовольчої безпеки в системі дер­жавного регулювання післявоєнного відновлення залежить від багатьох факторів, які сис­тематизовані за: контекстом, метою та завданнями оцінки, методологічним виміром, характеристиками продовольчої сис­теми та вразливих груп населення. Запропо­новано клю­чові та додаткові критерії і показники оцінки, обґрунтовано доцільність їх використання для регулярного моніторингу та оцінки ефектив­ності забезпечення продовольчої безпе­ки в сис­темі державного регулювання, для виявлення проблемних місць і розроблення заходів щодо їх усунення, для формування та реалізації державної політики щодо різних категорій сільськогосподарських товаровироб­ників. Сфор­мовано і доведено гіпотезу, що обʼєктивна оцінка продовольчої безпеки є невідʼємною частиною успішної повоєнної відбу­дови України, вона надає необхідну інформа­цію для ефек­тивного планування, залучення міжнародної допомоги, моніторингу прогресу та коригу­вання стратегій, відкриває додаткові можли­вості для інновацій, диверсифікації та роз­витку сільських територій, сприяючи зміц­ненню національної безпеки та покра­щанню якості життя українців</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2326 Цифровізація у забезпеченні стійкості торговельних підприємств 2025-09-18T07:58:18+00:00 Сергій БАЙ s.bay@knute.edu.ua Вадим ЄЛІСЄЄВ v.yelisyeyev@knute.edu.ua <p><em>Повномасштабне вторгнення російсь­кої федерації на територію України значно змі­нило умови функціонування торговельних підприємств, змушуючи їх адаптувати бізнес-процеси до нових викликів. Традиційні методи управління, що застосовувалися до кризи, виявилися недостатніми для забезпечення ста­біль­ної діяльності підприємств. Це створило необхідність впровадження нових підхо­дів, орієнтованих на цифрову трансфор­мацію. Висунуто гіпотезу, що впрова­дження&nbsp; таких цифрових техноло­гій, як CRM- та ERP-сис­теми, хмарні сервіси, аналітичні платформи та штучний інтелект, позитивно впливає на стійкість торговельних підприємств в умовах воєнного стану та допомагає зберігати їх конкурентоспроможність у кризових умовах. Застосовано методи узагаль­нення, аналізу, синтезу, систематизації, порівняння та науко­вого абстрагування. Досліджено, що цифрові технології сприяють підвищенню ефектив­ності управління, мінімізації ризиків і збере­женню конкурентоспроможності підприємств. Результати дослідження свідчать, що цифро­візація є одним з ключових фак­торів стабіль­ності бізнесу в умовах кризо­вих явищ. Впровадження цифрових техно­логій дозволяє торговельним підпри­ємствам не лише адапту­ватися до нестабільних умов, а й закладати основу для довгострокового розвитку. Визна­чено основні труднощі, повʼязані з цифровою трансформацією, та запропоновано реко­мен­дації щодо їх подолання</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2327 Планування доходів фармацевтичних підприємств 2025-09-18T07:58:04+00:00 Ірина ГАНЕЧКО i.ganechko@knute.edu.ua Костянтин АФАНАСЬЄВ kostyantyn.afanasyev@knlu.edu.ua <p><em>Виняткові обставини воєнного стану, економічна турбулентність в країні, динаміч­ний розвиток глобального фармацевтичного ринку впливають на підходи до фінансового планування фармацевтичних підприємств. Важ­ливим за таких</em> <em>умов стає поєднання традиційних методів фінансового планування з сучасними аналітичними та статистичними інструментами, що дозволяє адаптуватися до зовнішніх викликів та забезпечити стійке зростання доходів. Дослідження ґрунтується на гіпотезі про існування кореляції між фінансовими показниками фармацевтичних компаній (чистим доходом) і рівнем інвес­тицій, обсягом нематеріальних активів й трудовими ресурсами. Метою статті є вияв­лення та оцінка впливу ключових чинників на дохід фармацевтичних підприємств. У дослі­дженні застосовано методи теоретич­ного узагальнення, системного аналізу, групу­вання та абстрагування, статистичні методи збирання та обробки інформації, дедукції та індукції, статистичний метод регресійного аналізу. Дослідження виконане за даними Державної служби статистики України, фінан­сової звітності підприємств фармацев­тичної галузі, отриманої з аналітичних систем та порталів відкритих даних: YouControl, Опендатабот, Clarity Project, наукових дже­рел. Сформовано узагальнені дані фінан­сової звітності провідних фармацевтичних компа­ній України за 2024 р., які мають найбільші обсяги чистого доходу. Проведено аналіз впливу окремих чинників на рівень доходу фарм­компаній з використанням регресійного ана­лізу, що дозволило оцінити силу та напрям впливу внутрішніх факторів: рівня інвестицій, частки нематеріальних активів та кількості працівників. Отримані результати можуть бути використані для більш обґрун­тованого планування доходів фармацев­тичних компаній. Виявлені залежності між доходом та ключо­вими чинниками дозволяють моделю­вати можливі фінансові результати за різних сценаріїв розвитку. Це дає змогу підпри­ємствам оптимізувати структуру витрат, інвестицій та управління ресурсами, орієнту­ючись на ті показники, які мають статис­тично значущий вплив на дохід. Результати дослідження можуть слугувати інструмен­том підтримки прийняття стратегічних управлінських рішень</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2328 Стратегії динамічного ціноутворення для максимізації доходів готелів 2025-09-18T07:59:11+00:00 Лілія ГРОМКО Hromko.Lilia@vnu.edu.ua <p><em>Досліджено сучасні стратегії динамічного ціноутворення, найчастіше застосовувані в готель­ному бізнесі з метою максимізації дохо­дів. Актуальність теми зумовлена посилен­ням конкуренції на ринку туристичних послуг, змінами у поведінці споживачів та поширенням цифрових платформ для бронювання номерів. Сформульовано гіпотезу, що впровадження адап­тивних моделей ціноутворення, які базу­ються на аналізі попиту, часу бронювання та поведінкових характеристик клієнтів, здатне підвищити дохідність готельного підпри­ємства. Застосовано методи порівняльного аналізу, кейс-стаді, економіко-матема­тич­ного моделювання та візуалізації даних. Розгля­нуто приклади використання стратегій динамічного ціноутворення у провідних міжна­родних готель­них мережах, а також побудо­вано модель адаптивного ціноутворення, що поєднує аналіз внутрішніх і зовнішніх даних та автоматичне генерування оптимальних цін для різних сегментів і каналів продажу. Отри­мані результати підтверджують ефек­тив­ність та перспективність адаптивних цінових стра­тегій як інструменту підвищення прибут­ковості готелів. Обґрунтовано прак­тичні реко­мендації щодо адаптації динамічного ціноутво­рення для бізнес-готелів, рекреаційних комп­лексів та бутік-готелів</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2329 Антикризове управління субʼєктами гостинності 2025-09-18T07:58:57+00:00 Людмила БОВШ l.bovsh@knute.edu.ua <p><em>Постійні економічні кризи та ескалація війни в Україні створюють стресові умови господарювання для економічних субʼєктів. Протидія зовнішнім негативним викликам вже не може відбуватися адаптаційними механізмами, адже загрози фізичної шкоди, зокрема знищення, спрогнозувати та усунути практично неможливо. Це вимагає від субʼєктів сфери гостинності не просто проводити форсайт-дослідження та аналізу­вати проблеми, але й розробляти альтерна­тивні інструменти й стратегії для вижи­вання й розвитку. Тому розроблення іннова­ційних антикризових стратегій бізнесу є актуальним науковим завданням. Висунуто основну гіпотезу, що воєнні кризи, зокрема повномасштабна війна в Україні, є проявом феномену "чорного лебедя", що потребує перегляду традиційних підходів до анти­кризового управління. Опрацювання гіпотези та аргументація пропонованих заходів анти­кризового управління субʼєктами гостин­ності спираються на використання теоре­тичних методів аналізу, синтезу, система­тизації, компаративного аналізу, а також системних підходів (Enterprise Risk Mana­gement (ERM), Risk Maturity Model (RMМ). Розглянуто поняття антикризового управ­ління, основні типи криз та механізми їхньої протидії (убезпечення). Охарактеризовано загрози і ризики, з якими стикаються субʼєкти гостинності в умовах воєнних криз. Дослі­джено міжнародний досвід поствоєнного відновлення інших країн, які пережили воєнні конфлікти, що може бути адаптовано для удосконалення методології антикризового управління. Запропоновано практичні інсайти управління ризиками та сценарного планування у сфері гостинності на тлі неперед­бачуваних викликів. На основі проведеного дослідження зроблено висновок про можливе швидке відновлення турис­тичного потоку після війни в Україні (на основі аналізу подіб­них сценаріїв) та готовності субʼєктів гостин­ності надавати якісні послуги. Запропоновано стра­тегічні підходи до антикризового управ­ління у сфері гостин­ності в умовах турбу­лент­ності. Результати цього дослідження формують теоретичну цінність як для менеджменту субʼєктів гостинності, так і для наукової спільноти як дискусійне поле для обговорення ефективних рішень антикри­зового управління в умовах війни</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2330 Моделювання молочного виробництва в Україні 2025-09-18T07:58:43+00:00 Юрій ГУРТОВИЙ hurtovyi_yu@365.dnu.edu.ua <p><em>Молочна галузь України, перебуваючи у кризовому стані внаслідок повно­масш­таб­ного вторгнення рф, зіткнулась із загострен­ням існуючих проблем. Одним з найголовніших факторів, що негативно впливає на обсяги виробництва молока, є постійне скорочення кількості корів, яке особливо прискорилось через набуття чинності законодавчих вимог до безпеч­ності та якості молочної продукції у 2019 р. Попри те, що встановлені норми мали гармонізувати українські стан­дарти виробництва з європейськими, біль­шість молока все ще не задовольняє кри­терії екстраякості, залишаючись непри­датним для експорту на ринки країн ЄС. З огляду на часткову відсут­ність статис­тичних даних у 2010–2023 рр., метою статті є аналіз та прогнозу­вання ресурсних і технологічних показників, а також поведінково-технологічних харак­теристик домо­господарств, що впливають на збільшення обсягів вироб­ництва молока високої якості. У ході дослі­дження висунуто гіпотезу, що між показниками, які визначають умови ведення молочного скотарства, та пого­лівʼям корів є наявний статистично значу­щий взаємо­звʼязок. Для перевірки гіпотези побудовано лінійні регресійні моделі. Окрім цього, для отримання прогнозних значень використано методи аналізу часо­вих рядів (моделі Хольта, Брауна, ARIMA). На основі підтверджених взаємозвʼязків встановлено, що зменшення поголівʼя призводить до скорочення кормової бази та матеріально-технічного осна­щення, тем­пів модернізації якого недос­татньо для забезпечення пот­реб зроста­ючого стада без втрати його продук­тивності. Зокрема, доїльні уста­новки та апа­рати не можуть повністю обслу­говувати на підприємствах поголівʼя корів, що збільшиться на 1 тис. голів. На</em> <em>противагу цьому кількість очищу­вачів-охолоджувачів молока зростає внас­лідок прагнення підпри­ємств відпо­відати вимогам якості та безпеч­ності. Для домогосподарств харак­терна техноло­гічна деградація: у 2023 р. молочні сепа­ратори наявні лише в 1 з 10 домо­госпо­дарств. Окрім цього, для придбання сепара­тора та аналізатора якості молока домогоспо­дарствам, найімо­вірніше, знадо­б</em><em>иться заоща­джу­вати протягом 2–3 років. Отри­мані результати можуть бути використані для прогно­зування розвитку молочної галузі та розробки державної аграрної політики з&nbsp;обґрун­тованою пріори­тетністю заходів державної підтримки</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2332 Семантичний та сентиментний аналіз репутації бренду 2025-09-18T08:00:05+00:00 Ігор ПОНОМАРЕНКО i.ponomarenko@knute.edu.ua Дмитро ПОНОМАРЕНКО schumi7@ukr.net <p><em>Формування сучасної маркетингової стра­те­гії в цифровому середовищі передбачає використання різноманітних даних, що дають можливість оцінювати поточну ситуацію та ідентифікувати перспективи розвитку. Сфор­мульо­вано гіпотезу, що сентиментний та семантичний аналіз із застосуванням алго­ритмів машинного навчання дозволяє обʼєк­тивно оцінювати відношення цільової аудиторії до активностей брендів в Інтернеті та іденти­фікувати популярний тематичний контент. При проведенні дослідження використано загальнонаукові методи аналізу та синтезу для характеристики основних принципів застосу­ванням сентиментного та семантичного аналізу у процесі оцінювання репутації бренду; емпі­ричні методи, графічне зображення та систем­но-структурний аналіз. Доведено доціль­ність використання текстової інформації та емоті­конів як цінного джерела даних для розробки ефективних управлінських рішень у сфері маркетингу. Обґрунтовано реалізацію сенти­ментного та семантичного аналізу на основі тексту та емодзі. Представлено структурно-логічну схему відмінностей між сенти­ментним та семантичним аналізом. Досліджено особливості побудови інформацій­ного забезпе­чення при реалізації двох дослі­джуваних підходів. Доведено необхідність вико­рис­тання соціаль­них медіа для збору тексто­вого контенту та емотіконів, що повʼя­зано зі значною актив­ністю поколінь Y, Z та Альфа на таких плат­формах, як YouTube, Instagram, TikTok тощо. Обґрунтовано доціль­ність вико­ристання сенти­ментного та семантичного аналізу для торго­вельних мереж, які реалізують споживчу електро­ніку в Інтер­неті. Для оціню­вання настроїв та інтересів користувачів вико­рис­тано алгоритми машин­ного навчання, які дозволяють ефективно оброб­ляти тексто­вий контент</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://journals.knute.edu.ua/scientia-fructuosa/article/view/2333 Вплив соціальних мереж на споживчий вибір 2025-09-18T07:59:50+00:00 Олена ЗАЙЦЕВА o.zaytseva@knute.edu.ua Ганна ЖОСАН ennzhosan@gmail.com <p><em>Стрімка цифровізація суспільства доко­рінно трансформувала поведінку сучасного споживача, зробивши соціальні мережі не лише інструментом комунікації, а й повно­цінним каналом впливу на процес прийняття споживчих рішень. Це обумовило необхід­ність проведення міждисциплінарного дослі­дження динаміки ухвалення рішень спожива­чами в умовах цифрового середовища, в якому соціальні платформи виступають як провідні джерела інформації, формувачі споживчих уподобань та каналів емоційної залученості. Метою статті є виявлення механізмів впливу соціальних мереж на ухвалення рішень споживачами у цифровому середовищі в контексті зміни їх поведінки та формування цифрової довіри у взаємодії з брендами. В основу дослідження покладено гіпотезу, що бренди використовують соці­альні мережі для впливу на споживачів на кожному етапі їх цифрового шляху з метою посилення впізнаваності й формування соціально-відповідального іміджу. Гіпотезу перевірено через такі методи дослідження: системний аналіз, міждисциплінарний син­тез, контент-аналіз візуальних і текстових матеріалів, порівняльний аналіз бізнес-кейсів. Розглянуто фактори цифрової довіри, зокрема контент, створений користувачами (UGC), кількісні метрики (уподобання, поширення, підписки), інтерактивні огляди. Визначено роль інфлюенсерів як цифрових лідерів думок. У ході дослідження проаналізовано, що соціальні мережі впливають на кожну фазу цифрового шляху споживача: виявлення потреби, пошук альтернатив, оцінка, рішення про покупку та постпродажна поведінка. Особливу увагу приді­лено аналізу сучасних трендів використання соціальних платформ представниками різних демографічних груп, зокрема в Україні, яка переживає трансформаційні виклики, спричи­нені війною, адаптацією ринку до нових техно­логій та формуванням нової культури цифро­вого споживання. Наведено результати опиту­вань, статистичні дані міжнародних аналітич­них центрів (GWI, DataReportal, Statista, Nielsen), а також розглянуто кейси брендів, які успішно застосували маркетингові стратегії в екосис­темі соціальних медіа. У висновках акцентовано на необхідності побудови довготривалих відно­син між брендом і споживачем через механізми персоналізації, емоційного залучення та вико­рис­тання нейромаркетингових технологій. Запропоновано практичні рекомендації щодо ефективного використання соціальних мереж як інструменту цифрової взаємодії та форму­вання споживчої лояльності</em></p> 2025-09-16T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025