Параметричні методи в ціноутворенні: практика застосування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2022(141)07

Ключові слова:

параметричні методи, регресійний аналіз, параметричний ряд, ціно­утворення, ціна, техніко-економічні параметри, регресійна модель

Анотація

Вступ. У ціноутворенні, зокрема на про­дук­цію виробничо-технічного призначення, дедалі ширше застосовуються параметричні методи. Використання цих методів базується не лише на складеній калькуляції; з’являється можли­вість зіставити та перевірити заплановані витрати зі зміною технічних параметрів та споживчих властивостей виробів.
Метою статті є визначення за допо­мо­гою параметричних методів цін на одно­тип­ну, функціонально однорідну продукцію вироб­ничо-технічного призначення в умовах багато­позиційного виробництва.
Методи. Використано загальнонаукові методи дослідження, а також статистичні методи кореляційно-регресійного аналізу.
Результатидослідження. Для встановлення нових цін розроблено рів­няння регресії, пара­метри яких розраховано за методом найменших квадратів. За допо­могою регресійних рівнянь розроблено нові ціни на однорідну продукції ви­робничо-технічного призначення як всередині параметричного ряду, так і поза ним. Це дасть змогу оперативно приймати управлінські рі­шення в сфері ціно­утворення, підвищити ефе­ктивність цінової політики підприємства.
Висновки. З використанням парамет­рич­них методів, зокрема регресійного аналізу, можна швидко і точно встановлювати ціни на одно­типні, функціонально однорідні товари, ціни на товари, що входять до параметричного діа­пазону і на нові товари, які є продов­женням параметричного ряду. Крім того, цей метод ефективний під час перегляду всіх однотипних, функціонально однорідних продуктів.

Біографія автора

Андрій НЕПРАН , Харківський національний автомобільно-дорожний університет

к. е. н., доцент кафедри економіки та підприємництва

Посилання

Postova,V. V. (2020). Formuvannya naukovo obgruntovany’x cin na poslugy’ resto­rannogo biznesu Ukrayiny’ [Formation of scientifically substantiated prices for restau­rant business services of Ukraine]. Pry’azovs’ky’j ekonomichny’j visny’k – Priazovsky Economic Bulletin, 4(21), 52-57[in Ukrainian].

Larka,L. S., Pavlenko V. V. (2021). Cinoutvorennya v sy’stemi ekonomichnogo uprav­linnya biznesom. [Pricing in the system of economic business management]. Pry’a­zovs’ky’j ekonomichny’j visny’k – Priazovsky Economic Bulletin, 2(25), 104-107 [in Ukrainian].

Bozhkova,V. V., & Ryabchenko,I. M. (2012). Sy’stematy’zaciya metodiv marke­ty’ngovogo cinoutvorennya[Systematization of marketing pricing methods]. Marke­ty’ng i menedzhment innovacij– Marketing and innovation management,4,74-80[in Ukrainian].

Zhegus,O. V. (2019). Rozvy’tok metodiv markety’ngovogo cinoutvorennya na inno­vacijni produkty’ [Development of marketing pricing methods for innovative products]. Naukovy’j visny’k Poltavs’kogo universy’tetu ekonomiky’ i torgivli – Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade,2(93),82-90[in Ukrainian].

Dolan,Robert Dzh.,&Sajmon,German (2005).Jeffektivnoe cenoobrazovanie: [Effective pricing].(Trans.). Moscow [in Russian].

Borgs, C., Chayes, J., Chickering, D., Feige, U., Mahdian, M., Meek, C., & Saberi, A. (2015). Price determination for items of low demand. https://portal.unifiedpatents.com/patents/patent/US-7627515-B2[in English].

Dejly,’ Dzhon L. (2004). Jeffektivnoe cenoobrazovanie – osnova konkurentnogo prei­mushhestva [Effective pricing is the foundation of a competitive advantage]. Moscow [in Russian].

Oklander,M. A.,&Chukurna,O. P. (2020). Markety’ngova tovarna polity’ka: pid­ruch­ny’k [Marketing product policy: a textbook]. Kyiv: Centr uchbovoyi literaturys[in Ukrainian].

Cinoutvorennya (2018). Teksty’ lekcij dlya studentiv galuzi znan’ 0305 "Ekonomika i pidpry’yemny’cztvo" napryamu pidgotovky’ 6.030504 "Ekonomika pidpry’yemstva" vsihform navchannya [Pricing. Textsoflecturesforstudents]. Derij Zh. V., Minina O. V., Shadura-Ny’ky’porecz’ N. T. Chernigiv (Ukladachi). ChNTU [inUkrainian].

Mazur, O.Ye. (2012). Ry’nkove cinoutvorennya: navchal’ny’j posibny’k [Marketpri­cing: atextbook]. Kyiv: Centr uchbovoyi literatury’ [in Ukrainian].

Gusarov, A. S. (1969). Mexanizm cen [Price mechanism]. Moscow [in Russian].

Gorkavy’j,V. K. (2019). Staty’sty’ka [Statistics].Kyiv: Alerta [inUkrainian].

Nomenklaturavipuskaemojprodukcy’y’. Xar’kovsky’jpodshy’pny’kovyjzavodAO "HARP[Range of products. Kharkov Bearing Plant JSC "HARP"]. harp.ua.https://harp.ua[in Ukrainian].

Referencz-ly’st pidshy’pny’kiv (Oficijny’j eksklyuzy’vny’j desty’b’yutor VAT "HARP" AT "UPEK" [Reference list of bearings (Official exclusive design company of VAT "HARP" AT "UPEK"]. office@upek.ua. https:// office@upek.ua[in Ukrainian].

Gerasy’menko,S. S., Golovach, A. V.,Yerina,A. M. et al. (2000). Staty’sty’ka[Statistics].S. S. Gerasy’menka(Ed.). Kyiv: KNEU[in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-24

Як цитувати

НЕПРАН , А. (2022). Параметричні методи в ціноутворенні: практика застосування. "Scientia·fructuosa", 141(1), 92–105. https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2022(141)07

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають