New approaches to the determination of products competitiveness in the restaurant trade enterprises

Authors

Abstract

The new scientific approach to definition of product competitiveness in restaurant trade enterprises is developed. It is offered to estimate quality of dishes taking into account factors of importance of different indicators of their functional quality. The concept "production competitiveness in the restaurant trade enterprises" is specified and the basic indicators of competitiveness definition are developed.

Author Biographies

Oleh GRYGORENKO, Kyiv National University of Trade and Economics

candidate of technical sciences, associate professor

Halyna PIATNYTSKA, Kyiv National University of Trade and Economics

doctor of economics sciences, professor

References

Топольник В. Г. Аналіз показників якості овочевих страв / В. Г. Топольник, В. В. Шумілова, З. С. Волочій // Вісник ДонДУЕТ. — 2006. — № 1 (29). — С. 66—73.

Пересічний М. Проблеми оцінювання конкурентопридатності кулінарної продукції / М. Пересічний, Д. Федорова // Вісник Київ. нац. торг.-екон. ун-ту. — 2006. — № 3. — С. 95—103.

Проблеми забезпечення точності та надійності контролю якості кулінарної продукції / [О. І. Черевко, Ж. А. Крутовий, Л. М. Крайнюк, Л. О. Касілова] // Обладнання та технології харчових виробництв : темат. зб. наук. пр. — Вип. 9. — Донецьк : ДонДУЕТ, 2003. — С. 234—242.

Пароля О. Б. Качество пищевой продукции как элемент государственной политики в сфере повышения уровня здоровья нации / О. Б. Пароля // Эпизоотология, иммунобиология, фармакология, санитария. — 2004. — № 3. — С. 68—70.

Григоренко О. М. Інновації у громадському харчуванні та визначення їх конкурентоспроможності / О. М. Григоренко, А. О. Медвєдєва, Г. Т. П’ятницька // Ресторанне господарство і туристична індустрія у ринкових умовах : зб. наук. пр. — К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2003. — С. 176—182.

Григоренко О. М. Проблеми оцінювання якості харчових продуктів з біологічно активними добавками / О. М. Григоренко // Товари і ринки. — 2006. — № 1. — С. 83—87.

П’ятницька Г. Т. Ресторанне господарство України: ринкові трансформації, інноваційний розвиток, структурна переорієнтація : монографія / Г. Т. П’ятницька. — К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2007. — 465 с.

П’ятницька Г. Т. Управління підприємством в епоху глобалізму : монографія / Г. Т. П’ятницька. — К. : "Логос", 2006. — 568 с.

Азгальдов Г. Г. Теория и практика оценки качества товаров: (Основы квалиметрии) / Г. Г. Азгальдов. — М. : Экономика, 1992. — 256 с.

Азгальдов Г .Г. Проблемы оценки качества продукции / Г. Г. Азгальдов // Надежность и контроль качества. — 1982. — № 10. — С. 9—13.

Гличев А. В. Основы управления качеством продукции / А. В. Гличев. — М. : Изд-во стандартов, 1998. — 212 с.

Смолін І. В. Стратегічне планування розвитку організації : монографія / І. В. Смолін. — К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2004. — 344 с.

Сидоренко О. В. Методологічні та прикладні аспекти оцінювання якості та конкурентоспроможності товарів / О. В. Сидоренко // Стандартизація. Сертифікація. Якість. — 2005. — № 1. — С. 63—67.

Богомолова И. П. Анализ формирования категории конкурентоспособность как фактора рыночного превосходства экономических объектов // Маркетинг в России и за рубежом. — 2005. — № 1. — С. 113—119.

Фатхутдинов Р. А. Стратегический менеджмент : учеб. для вузов / Р. А. Фатхутдинов. — 2-е изд., доп. — М. : ЗАО "Бизнес-школа "ИнтелСинтез", 1998. — 416 с.

Гребнев Е. Т. Анализ конкурентоспособности продукции / Е. Т. Гребнев, Д. Т. Новиков, А. Н. Захаров // Маркетинг в России и за рубежом. — 2002. — № 3 (29). — С. 136—141.

Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації) : навч. посіб. / [І. Ю. Сіваченко, Ю. Г. Козак, Ю. В. Макогон та ін.] ; за ред. І. Ю. Сіваченка. — К. : ЦУЛ, 2003. — 186 с.

Как продать ваш товар на внешнем рынке : cправ. ; отв. ред. Ю. А. Савинов. — М. : Мысль, 1990. — 368 с.

Юданов А. Ю. Конкуренция: теория и практика : учеб.-практ. пособ. / А. Ю. Юданов. — 2-е изд., испр. и доп. — М. : "ГНОМ-ПРЕСС", 1998. — 384 с.

Published

2010-06-04

How to Cite

GRYGORENKO О., & PIATNYTSKA Г. (2010). New approaches to the determination of products competitiveness in the restaurant trade enterprises. "INTERNATIONAL·SCIENTIFIC-·PRACTICAL·JOURNAL·COMMODITIES·AND·MARKETS", 9(1), 98–106. etrieved from https://journals.knute.edu.ua/commodities-and-markets/article/view/1531

Issue

Section

METHODOLOGICAL ASPECTS OF GOODS QUALITY EVALUATION